Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swean
Det blev inte bättre av att serva bilen och enligt min så kallade personliga tekniker på volvo låter automatlådor som gått de milen såhär.

Rullar tillbaka tiden lite..

Köpte en v70 2002 2.4t automat gått 17000 mil och fullservad. När bilen är kall och man kör ca 15 minuter så märker man inget utan det är när bilen blivit varm. Det som händer är att när man ligger på 30-40 och ska in i en rondell (eller bara sakta ner lite) så släpper man gasen och rullar in sig i rondellen och en när man ska gasa på så är det en fördröjning innan han börjar jobba igen och när han börjar jobba igen så dunsar det till alltså typ ett litet skutt och lätet låter inte bra (måste ju slita på något) så någon som har någon aning? Motorfästena? Vad kan de va?

Volvokillen tyckte inte det var något fel när han körde den.. Mina polare tycker det är skumt ( de har likadana bilar)..
av mollan
Hej

Jag har en 2.5T automat -04 och hade liknande problem, dock inget direkt dunsande ljud utan mer en starkt knäppande ljud/känsla i gaspedalen och ratt vid gaspådrag. ( detta var betydligt mer tydligt i just utgång från rondell )

Jag bytte ut övre samt undre motorfäste och allt detta missljud försvann, det var även mycket enkelt att byta dessa även för mig som inte direkt är någon bilreparatör.

//Mollan
Användarvisningsbild
av Perc
Detta låter bekant. Det hände mig gång på gång då jag precis hade köpt min 2.5T Geartronic. Jag var van med en V70 2.5 från 1998 med vajergas som reagerade direkt man klev på pedalen. Elektroniska gasen på 2.5T har lite fördröjning så jag gav instinktivt lite mer gas när det inte hände nånting direkt jag klev på efter tomgångsrull. Det resulterade ofta i en smäll från drivlinan.

Dels lyckades jag kalibrera om gasfoten till den nya bilen, och sen bytte jag övre och nedre motorfäste också. Det hjälpte. Övre byter du på en pisskvart, det undre är lite jobbigare eftersom man måste ligga på golvet och meka. Men det är inte svårare.
av Murof
Har ingen egen erfarenhet men har läst andra trådar att man kan uppdatera växellådans programvara vilket tar bort neutralkontrollen så bilen slipper att lägga i friläge i tid och otid.
Användarvisningsbild
av Perc
Murof skrev:Har ingen egen erfarenhet men har läst andra trådar att man kan uppdatera växellådans programvara vilket tar bort neutralkontrollen så bilen slipper att lägga i friläge i tid och otid.
Min 2004 hade ingen neutralkontroll men den gjorde ändå så. Det är väl om man överrumplar den medan den håller på att växla.

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]