Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norr
Jag har märkt att bilen går bättre (mer effekt) när det är svalare ute t.e.x. på morgonen och kvällarna än på dagen när det är varmt.
Jag har provat slå av ac´n men det bli ingen skillnad.
Har bytt luftmassemätaren nyligen.

Är det någon som märkt av detta också ?
Någon som vet vad kan det kan bero på ?
av Addekarlsson
Sval fuktig luft är alltid bättre för effekt, eftersom motorn får betydligt bättre kylning av detta. Så det är inga konstigheter du råkat ut för, helt normalt bara. :D

Det är därför en del monterar vattenspridarkylning på intercoolern, så man kna duscha intercoolern med en vattendimma när det är varmt och man ska dra den där envisa japsaren som tror han har nått att köra med. :wink:

Mvh/ Adde
av nox
tjena,

en idé kall luft tar mindre plats(varm expanderar)så igentligen borde kall luft ge mer syre till motorn,en kompressor funkar väl så att den trycker in luft.rätta mig om jag har fel :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
nox skrev:tjena,

en idé kall luft tar mindre plats(varm expanderar)så igentligen borde kall luft ge mer syre till motorn,en kompressor funkar väl så att den trycker in luft.rätta mig om jag har fel :wink:
Det finns inget att rätta.. :-)

/Martin
av Addekarlsson
Samma sak som jag skrev, men du skrev det med betydligt enklare ord. :D
Jag missar lätt så där lätta förklaringar, eftersom det är så självklart för mig... :wink:
Så det var utmärkt att du kom med ditt inlägg!

Mvh/ Adde
av norr
Jag vet att det blir bättre effekt med kall och syrerikluft, men det är så stor skillnad.
Man kan säga att när det är svalare så känns det som 170 hk och när det är varmt så är det som 90 hk.

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]