Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
En felkodsavläsning på bilen gav att det var ena bakrutan som det var fel på. Lösningen är att antingen bygla bort larmet på den rutan eller att byta ruta. Det är ingen stor risk att bygla bort bakrutan för om någon går in den vägen så finns det en sensor inne i bilen som känner av hjärtslag som kommer att sätta igång larmet. Däremot kan nog försäkringsbolag ha kluriga regler kring detta.

Nu när själva larmmodulen visat sig vara helt OK, borde man ändå ge sig in i framskärmen och byta batteri?
Användarvisningsbild
av wissel
Allinug skrev:En felkodsavläsning på bilen gav att det var ena bakrutan som det var fel på. Lösningen är att antingen bygla bort larmet på den rutan eller att byta ruta. Det är ingen stor risk att bygla bort bakrutan för om någon går in den vägen så finns det en sensor inne i bilen som känner av hjärtslag som kommer att sätta igång larmet.???????????????????? Däremot kan nog försäkringsbolag ha kluriga regler kring detta.
Varför inte bara laga trådarna i bakrutan? Dom är ju synliga, har du en skada där så syns det tydligt.

Nu när själva larmmodulen visat sig vara helt OK, borde man ändå ge sig in i framskärmen och byta batteri?
Användarvisningsbild
av Allinug
Att laga trådarna i rutan låter ju som den absolut bästa lösningen, men den lösningen nämndes inte av Volvo-verkstaden, utan det var rutbyte för ca 6000 kr eller bortbygling för 500 kr. Det är alltså möjligt att laga trådarna i rutan?
Användarvisningsbild
av wissel
Allinug skrev:Att laga trådarna i rutan låter ju som den absolut bästa lösningen, men den lösningen nämndes inte av Volvo-verkstaden, utan det var rutbyte för ca 6000 kr eller bortbygling för 500 kr. Det är alltså möjligt att laga trådarna i rutan?
Javisst, det finns till o med Rep.satser för detta.
Användarvisningsbild
av Allinug
wissel skrev: Javisst, det finns till o med Rep.satser för detta.
Åh, det var värst!
Jag har ju inte sett något konstigt med rutan när jag putsat den...

Men jag kan säga att jag inte känner mig nöjd med senaste service-besöket: Vid hemfärden misstände motorn efter tändstiftsbytet och bilen gick så dåligt att det blev att återvända till verkstaden. När jag sedan skulle besikta bilen, nyservad, blev den underkänd pga anliggande broms. Och detta med rutan verkar de bara ha läst ut koden för, inte felsökt.

Jag ska nog testa om larmet fungerar fortfarande...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Om moderator så önskar kan han/hon rade[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Tog loss plåtlocket och tittade ner i h&arin[…]

Hej! Mitt första inlägg här, hoppa[…]

Huven indikerar öppen

Microbrytaren sitter i högra huvlåset, […]