Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arnold skrev:Med spjället rengjort körde jag en runda. Efter ca 5 km stannade jag för att tanka. När jag startat bilen igen gick den in i limp home läge igen. "stor besvikelse". Jag läste av felkoderna med motorn på tomgång och fick ut koderna: ECM 980F och ECM 9150. Beskrivningav koderna finns på sidan 4 (för den som vill kolla).

Det jag undrar är:

Kan det lösa sig med mjukvaruuppdatering trots att bilen fortfarande går in i limp home läge?

Om jag gör en mjukvaruuppdatering och det inte hjälper och jag därför monterar ett nytt eller utbytes spjälhus, måste jag då göra en ny mjukvaruuppdatering igen?

Nu Tror jag Fråga ett NEJ (Varför tror jag jo för att jag läst om så många som fått rådet och det inte hjälpt men jag kan ha fel Hollan som jobbar på volvo borde veta hur många som han har hjälpt med detta problem och hur många som inte blivit hjälpta)
Nu vet jag fråga två Ja (med reservation för att du köper ett spjäll med rätt#) då kan du slippa
fifty fifty chans på att det kommer funka man flyttar läget lite med nya mjukvaran hade de vatt min bil hade jag chansat hjälper de har man sparat en bra slant hjälper de inte får man va utan öl en lördag :D jag har varit med om bilar som går felfritt men med lysande mtorlampa där inte rengörning och mjukvara hjälper men jag har oxå varit med om bilar där man har tänkt att detta kommer aldrig fungera men som blir hur bra som helst
men tro nu inte att det kommer förbättrade etm mjukvaror var vecka till dessa äldre bilar har din bil varit inne på service på volvo det senaste året har du redan den senaste mjukvaran
annars är en ide att ta en nice price service så får du ny olja och uppdatering av mjukvara
Det beror lite på hur mycket fel det är på spjället. (Vilket är svårt att veta utan att få hjälp)
Men jag hjälpte en kompis, som när vi tittade med VIDA bara hade problem med en av givarna i spjället.
Efter vi uppdaterade hans spjäll (vit etikett) så har det funkat bra i över 1 år nu.

Man flyttar gränserna för felkoder ganska mycket.
Och är det bara en av givarna som strular, så fortsätter spjället använda den bästa signalen. (Vilket det inte gör med den gamla mjukvaran)

Så ring runt och hör vad några olika firmor tar för att uppgradera spjället.
Det behöver inte kosta så många kronor.
hollan skrev:fifty fifty chans på att det kommer funka man flyttar läget lite med nya mjukvaran hade de vatt min bil hade jag chansat hjälper de har man sparat en bra slant hjälper de inte får man va utan öl en lördag :D jag har varit med om bilar som går felfritt men med lysande mtorlampa där inte rengörning och mjukvara hjälper men jag har oxå varit med om bilar där man har tänkt att detta kommer aldrig fungera men som blir hur bra som helst
men tro nu inte att det kommer förbättrade etm mjukvaror var vecka till dessa äldre bilar har din bil varit inne på service på volvo det senaste året har du redan den senaste mjukvaran
annars är en ide att ta en nice price service så får du ny olja och uppdatering av mjukvara
Eftersom jag haft bilen i mindre än ett år så har jag ännu inte gjort en volvoservice. Om man tittar i serviceboken så har bilen inte fått en riktig volvoservice på många år tyvärr. Den är servad på andra ställen. Så jag ligger nog flera programversioner efter. Jag funderar på att ta en service på Volvo och då få programvaran uppdaterad.

Det jag inte fattar är: om man gör en programuppdatering i samband med servicen uppdateras då alla funktioner generellt i bilen även etm? Av andra trådar jag läst får man uppfattningen att programvaran ligger i spjälhusets elektronik och att man kan uppdatera spjälhuset separat - Skulle vara tacksam om jag fick hjälp med att reda ut detta!
Arnold skrev: Det jag inte fattar är: om man gör en programuppdatering i samband med servicen uppdateras då alla funktioner generellt i bilen även etm? Av andra trådar jag läst får man uppfattningen att programvaran ligger i spjälhusets elektronik och att man kan uppdatera spjälhuset separat - Skulle vara tacksam om jag fick hjälp med att reda ut detta!
Riktigt.
Gör du det i samband med service så får du den senaste mjukvaran i alla delar av bilen, även ETM. Det kan vara fördelaktigt då även motor ECM har en del inverkan på hur spjället reagerar. (Detta alternativ är det bästa om du ändå tänkt göra en service snart)

Annars så finns alltid möjligheten att bara uppdatera spjällhuset separat, det är som sagt en egen styrenhet med egen mjukvara helt skild ifrån motor.

Som notis är den senaste mjukvaran till motor och spjäll släppt 2006-2007 ungefär. Men nu kan man inte förvänta sig att det kommer att ske något mer för våra bilar skulle jag tro.
andreas 80 skrev:
Arnold skrev: Det jag inte fattar är: om man gör en programuppdatering i samband med servicen uppdateras då alla funktioner generellt i bilen även etm? Av andra trådar jag läst får man uppfattningen att programvaran ligger i spjälhusets elektronik och att man kan uppdatera spjälhuset separat - Skulle vara tacksam om jag fick hjälp med att reda ut detta!
Riktigt.
Gör du det i samband med service så får du den senaste mjukvaran i alla delar av bilen, även ETM. Det kan vara fördelaktigt då även motor ECM har en del inverkan på hur spjället reagerar. (Detta alternativ är det bästa om du ändå tänkt göra en service snart)

Annars så finns alltid möjligheten att bara uppdatera spjällhuset separat, det är som sagt en egen styrenhet med egen mjukvara helt skild ifrån motor.

Som notis är den senaste mjukvaran till motor och spjäll släppt 2006-2007 ungefär. Men nu kan man inte förvänta sig att det kommer att ske något mer för våra bilar skulle jag tro.
Den programvara som styr spjälhuset: Ligger den rent fysiskt i spjälhuset?
Användarvisningsbild
av hollan
du får allt i hela bilen uppdaterat och ska du uppdatera alla styrenheter separat utan att du lämnar den på service så blir de dyrt!
annars skall du be om en ecm uppdatering då får du etm på köpet och det kostar ca ett par hundringar för mjukvaran och en 3-400 för jobbet så som jag har sagt innan en niceprice service blir nästan billigare för olja o filter går ju ändå på en tusing om du gör jobbet själv
av Arnold
hollan skrev:du får allt i hela bilen uppdaterat och ska du uppdatera alla styrenheter separat utan att du lämnar den på service så blir de dyrt!
annars skall du be om en ecm uppdatering då får du etm på köpet och det kostar ca ett par hundringar för mjukvaran och en 3-400 för jobbet så som jag har sagt innan en niceprice service blir nästan billigare för olja o filter går ju ändå på en tusing om du gör jobbet själv
Jo det är ju sant. En service går på 2 500:- och då får man både programvaruuppdateringen, olja och filter.
av Arnold
Jag ringde Volvo och de sa att den programuppdatering man får när man gör en service inte uppdaterar programvaran i spjälhuset. Nerladdning av programvara till spjälhuset kostar ytterligare c:a 1 000:-.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]