Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Ok.

Kollade inte så långt...Hmmm..Verkar som om att jag ev. har en bussning över då..

/Håkan
av qwerty
Bussningarna är inte symmetriska och går ej att vända upp coh ned, den på höger sida har även avlånga skruvhål för justering av positionen mot karossen, den vänstra har runda hål.

Köp annars på volvo, de tar 365kr/st för dom.
Användarvisningsbild
av hakank
Det är inte så att man kan klämma ut själva bussningen och byta helt enkelt?

/Håkan
av qwerty
hakank skrev:Det är inte så att man kan klämma ut själva bussningen och byta helt enkelt?

/Håkan
Innehållet finns väl inte att köpa löst vad jag förstått och sett endast komplett enhet, själv svarvade jag till nytt innanmäte i plast på jobbet och pressade i. Var försiktig om när ska pressa ur och i material, alugodset är sprickkänsligt och originalbussningen sitter hårt.
Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
Pratade idag med grannen som har en S60 av samma årgång och miltal som min (-02, 21000 mil), och menade bestämt att anledningen till detta klonkande missljud skulle vara ett stag under motorn där bussningarna kan vara dåliga. Har inte lyckats ta en bild på detta, men en del av er känner kanske igen vad jag menar?

Han menade att bilbesiktningen hade pekat på just detta som anledning till missljuden, och att det stag som går över motorn, och somjag antar tas upp i denna tråd, inte hade med det hela att göra, att det ju skall sitta lite löst, dock ej slå i i någon ändå, så det kan tänkas ge upphov till missljud.

Jaja, nu skall jag i alla fall byta dessa bussningar i det övre staget imorgon, så får vi se.
Avvaktar också grannes byte av de undre dito, så får vi se vad som framkommer.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av hakank
Intressant!

Vore bra om du kunde få till bild på det undre. Har inte fått hem några bussningar för mitt övre stag ännu..

/Håkan
Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
Det övre staget (Bild 4) och dess bussningar som jag antar de flesta talar om som huvudorsak till problemet och som jag fick min lokala verkstad att byta idag:

Bild

I övriga bilder (1-3) det stag som jag hört skall kunna vara en orsak (med?).

På bild 3 den bussning jag hört skall kunna vara en tänkbar orsak (med?):

Bild

Bild

Bild
Någon som provat att byta detta alternativ?

Jaja, vi får se om det bytet idag ger några resultat först..

/Fredrik
Senast redigerad av 1 FFrrEEddRRiiKK, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hakank
Tack för bilderna!

Skall undersöka under min bil nu när jag vet vad jag skall undersöka :) Och som sagt väntar på bussningar övre del av motor fortfarande.

/Håkan
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag har också graderad laddtrycksmätare[…]

Generellt erbjuder Volvo tillbehör som de ans[…]

Solenoid b4b

Tidigare PV hade mm gänga på vissa dela[…]