Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
#29714
Gör dom sitt jobb rätt från början innebär det inte någon risk för dom. Som man bäddar får man ligga..
:wink:
av fn
#29718
Om en verkstad har tio servicepersoner och en utav dem en dag på en bil skulle göra något som den kunden inte alls är nöjd med kommer hela det stället klassas som värsta bottenstället för all framtid... om kunden är arg.
av Addekarlsson
#29720
Att lägga upp en forumsdel för att bedöma verkstäder är inte aktuellt. För som redan har sagts, det skulle bara spåra ur ganska fort.
Det finns sidor som specialiserar sig på att bedöma verkstäder, och vi tänker inte försöka konkurera med dom om bedömningar.

Mvh/ Adde
Senast redigerad av 1 Addekarlsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
#29723
fn skrev:Om en verkstad har tio servicepersoner och en utav dem en dag på en bil skulle göra något som den kunden inte alls är nöjd med kommer hela det stället klassas som värsta bottenstället för all framtid... om kunden är arg.
gör dom jobbet rätt så klagar ingen
av BG
#29730
zenobia skrev:.

Som jag sagt tidigare handlar inte detta om en liter spolarvätska eller lite saknat fett på dragkroken. Det handlar om förtroende.

Man lämnar trots allt in sin bil till något som marknadsförs som det bästa men kan unna sin bil, nämligen ett besök på märkesverkstaden.

De kan ta mer betalt för sina jobb då de påstår att de levererar ett mervärde. Så länge mervärdet levereras är det troligtvis värt att betala dom extra slantarna. Men när man får tillbaka sin bil med ovanstående brister har märkesverkstaden missbrukat sitt förtroende när dom inte har tillräckliga rutiner för att säkerställa kvalitén på den produkt dom levererar.

När förtroendekapitalet är recucerat enligt ovan är det lätt att börja tänka i negativa cirklar och därmed börja ifrågasätta vad mer dom har misslyckats med att leverera. Tyvärr måste jag säga att verkstaden inte har gjort något för att försöka upprätta sitt förtroendekapital gentemot mig som kund. Dock har dom försökt att kompensera på andra sätt för att få mig nöjd.

Därmed har dom inte förstått vad som är problemet och vad som då skall repareras, nämligen förtroendekapitalet och inte något annat tjafs. På eget initiativ och på egen bekostnad har jag bokat en tid i morgon hos en annan auktoriserad Vovloverkstad i Göteborg. Dom har fått uppgiften att gå igenom samtliga de punkter som den första verkstaden påstår att dom har gjort.

Förhoppningsvis visar det sig att den första verkstaden har gjort det dom har fått betalt för att göra och då är den delen av problemet ut världen.

Det tråkiga är dock att det är jag som tog tag i detta och inte leverantören.

.
Det är glädjande att du ändå har bytt till en annan AUKTORISERAD verkstad. Hoppas förtroendet kan återupprättas där!

Vänligen,

BG/2,5T
av zenobia
#29735
Vad jag inte fattar är att dom inte förstår hur enkelt det skulle kunna vara för dom...

"Aj fan, det var inte bra. Vi kommer och hämtar din bil och låter en annan kille gå igenom den extra noga." I samband med detta får dom väl sedan lusläsa serviceprotokollet och fila på varje mutter som ingår i servicen så att man inte kan hitta minsta tveksamhet...

Som alternativ två kan dom ju ställa frågan... "Vad skall vi göra för att du skall bli nöjd?"

Och vips skulle saken vara ur världen.
av BG
#29747
zenobia skrev:Vad jag inte fattar är att dom inte förstår hur enkelt det skulle kunna vara för dom...

"Aj fan, det var inte bra. Vi kommer och hämtar din bil och låter en annan kille gå igenom den extra noga." I samband med detta får dom väl sedan lusläsa serviceprotokollet och fila på varje mutter som ingår i servicen så att man inte kan hitta minsta tveksamhet...

Som alternativ två kan dom ju ställa frågan... "Vad skall vi göra för att du skall bli nöjd?"

Och vips skulle saken vara ur världen.
Exakt så enligt ditt alternativ två har en verkstad sagt till mig en gång -" Vad skall vi göra för att du blir nöjd och kom hit så skall vi inte göra dig besviken, du skall vara nöjd när du kör härifrån."
Behöver jag tillägga Att vi var nöjda när vi åkte hem.

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av CarMan
#29751
är det ingen här som fått en så kallad radar.
det är ett protokol man får fyla i, men i mitt tycke en del knasiga frågor. men sist så får man skriva fritt. Där får man skriva vad som vad bra & vad som var dåligt, samt vad man kunde gjort bättre.
Här ha ni kunde alla möjligheter i värden att på peka vad ni vill förbättra, men det är inte alla som skriver nått, ofta är det bara komentarer om priset & det är inte mycke att göra nått åt om verkstan inte ska gå i konkurs.
Användarvisningsbild
av CarMan
#29758
zenobia skrev:
CarMan skrev:för att åter gå till ämnet, det är ju som sagt mycke spekulationen, men vi har inte fått al fakta.

fråga:
Har dom missat att smörja den vesentliga delan i draget, själva den lösa delan som har låsmeckanismen? det är ju denna del man ska säkerställa att den låser som den ska. eller var det bara den fasta järnbiten som inte vart smörjd
Den delen är lika osmord så vitt jag kan se. Det sitter rester av smutsigt fett men inget mer. Det fettet som finns i den lösa delen borde ha smetat av sig på den fasta delen om dom provat.
nu är jag övertygad om att denna punkt inte har utförts alls.
Jag dömmer inten i förväg, vill ha fakta först !

jag kan ju till lägga som en liten parantes att det i slutet på 90 talet & i början av 2000 talat var brist på mekaniker & detta leder ju då givetvis sill att man måste anställa folk med lägre kompetens, deta gäller hala landet, men mest runt stockholm & det gäller givetvis alla olika slags bilverkstäder.
av Frigge
#29761
Teemu skrev:
Frigge skrev:Det är inte på något sätt så illa som beskrivs i denna tråd, tyvärr (som i alla brancher) finns det idioter som inte gör sitt jobb rätt. Detta är som tur är inte så vanligt, alla verkstäder gör så mycket dom bara kan för att få nöjda kunder, det är ju dom dom lever på. Alla verkstäder blir kontrollerade på något sätt,antingen av Bilprovningen eller en Intern kontroll person. Personer som upprepade ggr missköter sitt jobb blir utan tvekan förflyttade med omedelbar verkan för att det inte ska upprepas.
Jag skulle ju rekomendera dom som är oroliga att lämna bilen på en Verkstad med "Personlig Servicetekniker" Där får man en personlig kontakt med personen som jobbar med bilen o inte en kundmottagare som knappt vet hur en modern bil fungerar (grovt uttyckt, jag vet).

/Fredrik
Den lokala verkstaden här sade sig ha personliga tekniker. Men när man lämnar in och hämtar ut bilen så är det ändå kundmottagaren man pratar med. Det enda man har med den personliga teknikern att göra är om man speciellt ber om att få tala med denna - annars ser man inte röken av honom.
Då har dom ju missat hela poängen med "Personlig Servicetekniker".
Konceptet går ju liksom ut på att du har en "egen" tekniker du ALLTID pratar med,INTE en kundmottagare. Med en Personlig Tekniker har du EN person att boka hos,som lagar bilen och slutligen lämnar ut den. Denna person förklarar också för dig vad han gjort med bilen.

/Fredrik
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 54

Första bytet på en Bosch-verkstad, and[…]

Hejsan. Ja det är så att jag är in[…]

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]