Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
cycler skrev:Kanske därför de har egen verkstad???

Bara en gissning....

/C
Att bilarna skulle vara trimmade är bara rykten, visst finns det minst ett "garagemonster" per myndighet men allt han/de gör är att byta däck, reparera mindre skador som uppstår och skruvar och pular lite... Den motoreffekt som man får ut av turbomotorerna (enda motoralternativet som finns på utryckningsbilarna hos oss förutom två D5:or) räcker gott och väl till, de hastigheter man uppnår inne i centrala delarna begränsas ändå på grund av all annan trafik (tycker även att D5:orna räcker till)...

Måste även kommentera det som tidigare i tråden nämndes om att poliser skulle köra som "krattor". Anser själv att detta är rent skitsnack, visst så smäller vi oftare med bilar och fler plåtskador och annat trafikrelaterat inträffar. Självklart blir det så!!! Vi kör bilar under extrema förhållanden, i höga hastigheter, mycket annan trafik och klockan 06.15 presterar man inte direkt optimalt bakom ratten efter att ha varit vaken hela natten...
Användarvisningsbild
av greeeken
Poliserna kör jävligt bra o smart.
Visst de händer att det går fel ibland, men vem gör inte fel.
Dom som påstår att poliser kör som krattor är säkert sånna som fått körtkort "igår" o tror dom är b äst i världen på att köra.

Försök ni köra snabbt o säkert inne i stan
Användarvisningsbild
av CarMan
cycler skrev:Kanske därför de har egen verkstad???

Bara en gissning....

/C
här har dom ingen egen verksta!
av Frigge
Svarten skrev:Trafikenheten har chippade bilar, men de är på undantag!
Men ni har förstås rätt :roll:

Inga Polisbilar är chippade, det är OLAGLIGT, det gäller även Polismyndigheten. Anledningen till jämförelsen med 940 är att det var ett godkänt trim från tillverkaren, av den anledningen kunde dom "trimma" dom bilarna som gick på trafikenheten. Polisen är ju idag SÄLLAN inblandade i "biljakter" i höga hastigheter, dom utnyttjar sin flerfald istället. Att Polisbilar är inblandade i olyckor är inte på något sätt konstigt med tanke på körsättet som krävs vid utryckning osv, sen att det många ggr beror på puckade medtrafikanter som inte vet vart dom ska ta vägen är ju en annan sak :wink:
av Svarten
Det är trafikenheten jag pratar om och de har uppgraderade bilar, de är inte många men de finns.Jag menar då från fabrik!
Att ni sedan inte väljer att tro det jag skriver får stå för er.

Malmö har en från myndigheten fristående verkstad, ej belägen i eller i anslutning till polishusen.

Nej polisen kör inte olagligt! Givetvis!

Jag kommer framöver inte att dividera om detta fram eller tillbaka då jag sagt mitt om saken.

Mvh/A
Användarvisningsbild
av Brainy
greeeken skrev:Poliserna kör jävligt bra o smart.
Dom som påstår att poliser kör som krattor är säkert sånna som fått körtkort "igår" o tror dom är b äst i världen på att köra.

Det finns poliser som kör bra och det finns poliser som kör dåligt, precis som befolkningen som helhet.

Tyvärr så är det alldeles för lite körträning under polisutbildningen (enligt bekanta som går / har gått där.

/Anders
av Luthor
Brainded skrev:
greeeken skrev:Poliserna kör jävligt bra o smart.

Det finns poliser som kör bra och det finns poliser som kör dåligt, precis som befolkningen som helhet.

Tyvärr så är det alldeles för lite körträning under polisutbildningen (enligt bekanta som går / har gått där.

/Anders
Självklart så finns det både kanonförare och blåbär inom polisen, en del har haft körkort i 10-15 år och kör dagligen medans vissa bara har haft körkort i ett par år och inte ens har egen bil (blir dåligt med körvana då)...

Sen så håller jag med dig om att det är dåligt med körutbildning på skolorna, men detta varierar från skola till skola... Dock så får ALLA efter examen på PHS "ryckarkurs" på sin respektive myndighet, denna brukar vara ungefär en vecka och då kör man både på bana och på allmäna vägar för att lära sig köra "blått"...
av GmbH
polisen i huvudstaden har egen verkstad

kvd säljer gamla polisbilar där dem rullat 20-30 kmil ,inga servicar noterade i boken men dem hade papper från polismynd. att dem varit servade?!!?!?

men det kanske bara kvd som luras
Användarvisningsbild
av Sparkz
Svarten skrev:Det är trafikenheten jag pratar om och de har uppgraderade bilar, de är inte många men de finns.Jag menar då från fabrik!
Mvh/A
Jag ser då ingen skillnad på mjukvaran om jag väljer "Police" under specialvagnar i VIDA...
av Totte_T6
Frigge skrev:
Svarten skrev:Trafikenheten har chippade bilar, men de är på undantag!
Men ni har förstås rätt :roll:

Inga Polisbilar är chippade, det är OLAGLIGT, det gäller även Polismyndigheten. Anledningen till jämförelsen med 940 är att det var ett godkänt trim från tillverkaren, av den anledningen kunde dom "trimma" dom bilarna som gick på trafikenheten. Polisen är ju idag SÄLLAN inblandade i "biljakter" i höga hastigheter, dom utnyttjar sin flerfald istället. Att Polisbilar är inblandade i olyckor är inte på något sätt konstigt med tanke på körsättet som krävs vid utryckning osv, sen att det många ggr beror på puckade medtrafikanter som inte vet vart dom ska ta vägen är ju en annan sak :wink:
Vad baserar du ditt påstående att chippa sin egen bil är olagligt?
det är väl knappast så att "tusse batong" haffar mig för det?!
för att jag kör med en "miljövänlig optimering" :D

Då borde väl alla firmor som säljer trimmen hamna inom lås o bom
och skickas till den berömda bukten.

Ni verkar ovanlig frigida på denna punkt här på forumet...
Kollade med Volvia och deras maskinskadeavdelning
och deras regler var så länge maskingaranti gäller max 8år eller
max 15000mil om bilen köpts av volvo handlare
eller max 10000 mil om den köpts privat
under dessa gränser kan de vägra/reducera ersättning vid haveri
av motor/växellåda.
Över dessa gränser så har inte Volvia några synpunkter på trim.
Trafikförsäkringen gäller som vanligt oavsett om man kör i diket
i 250 eller 270km...träfrack blir det i båda fallen.

När väl maskingarantierna gått ut, so what´s the problem?
Chip away, Don´t worry be happy!

Och vad gäller att chippade bilar = alltid sönderkörda håller jag inte
med om, jag kan misshandla/pina skiten ur vilken bil som helst chippad eller ej!
I slutändan hänger det väl alltid på föraren/ägaren av bilen samt
underhåll/service av bilen (historik)
OBS! Nu pratar jag om moderata trim ej tok-trimmat.
(böja/knäcka vevstakar genom blocket!)

Nu kommer jag säkert få mothugg för detta inlägg men det är väl en av
anledningarna detta forum existerar, för att resonera/käbbla!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]