Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
åsaboe skrev:Ja, inte tusan chippar jag en bil som jag vill ha garanti på. Varken chippar eller häller brännvin i den... Personligen är jag definitivt ingen vän av trimning med chip som inte lämnar spår. Att sälja en sådan vidare är i mina ögon rena bedrägeriet. Hoppas att biltillverkarna och deras elektronikkollegor lyckas åstadkomma bildatorer som avslöjar sådant.

För mig är det uteslutet att köpa en modern bil privat, just på grund av chiptramset. Och numera även på grund av bilalkoholismen kanske :wink:
Ursäkta att jag frågade!!! Nu var ju inte frågeställningen hur du ställde dej till chiptrim utan om garantierna sattes ur spel även vid en chiptrimning.

Disskusionerna lät väl likadant när chiptrimmet var ett nytt påfund kan jag tänka mej........

NCR>>Du vet väl att taliban betyder "lärd man" eller "vis man"?? Bättre taliban än trångsynt....... Kom med något konstruktivt nästa gång....

Jag VET av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt att köra på etanol. Etanol var dessutom det ledande fordonsbränslet innan oljeindustrin började blomstra på 1920-talet.

//David
Användarvisningsbild
av åsaboe
Nybbe_gefle skrev:
Ursäkta att jag frågade!!! Nu var ju inte frågeställningen hur du ställde dej till chiptrim utan om garantierna sattes ur spel även vid en chiptrimning.

Disskusionerna lät väl likadant när chiptrimmet var ett nytt påfund kan jag tänka mej........

NCR>>Du vet väl att taliban betyder "lärd man" eller "vis man"?? Bättre taliban än trångsynt.......

Jag VET av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt att köra på etanol. Etanol var dessutom det ledande fordonsbränslet innan oljeindustrin började blomstra på 1920-talet.

//David
Du får fråga så mycket du vill, jag svarar gärna men om du inte är nöjd med svaret behöver du väl inte sura för det? :wink: Mitt ställningstagande är helt enkelt att som icke skruv)mek-intresserad bilägare tar jag inga som helst risker med garantierna, vare sig det handlar om trimning eller bränslebyte.

Jag tror dig när du säger att det är möjligt att konvertera de flesta bilar till etanoldrift. Jag tycker till och med att det vore utmärkt om det blir lagligt att göra det. Jag har förståelse för de som har äldre bilar, stora motorkunskaper och är mycket motor- och sruvintresserade håller på med "hemmakonvertering".

Däremot är jag av den bestämda uppfattningen att sådant inte är någonting för den "vanlige" bilägaren, sådana som jag till exempel. Vi som helst inte öppnar huven för annat än vatten- och etanolpåfyllning i vindrutespolartanken, och kräver att bilen skall funka på stubinen utan egna ingrepp utöver att köra den till service när sådan krävs.

Det som är jobbigt med många i etanolköret är att de tror att alla är lika kunniga, lika skruvbenägna, lika villiga att ge sig ut i okänt land som de själva. Majoriteten av bilägarna skulle göra sig en stor otjänst om de började köra på etanol tvärt av och förväntade sig att allt skulle fungera som vanligt.

Ibland får man en känsla av att etanolförespråkarna är religiösa gurus som "skådat ljuset" och nu måste frälsa hela övriga världen. Alla som inte är med är mot, alla som ser risker är okunniga, alla som inte har direkta bevis för sin tveksamhet är ovetenskapliga medan man däremot på etanolsidan godkänner antaganden, spekulationer, rena fantasier mm som rena fakta bara de talar för etanol.

Kan man framöver få hjälp att konvertera sin bil med bibehållna garantier och även garantier för att utsläpp av miljöfarliga ämnen inte är sämre än med bensin, då är det hur bra som helst, kör på. Men så är det inte nu. På etanolistforumet skrivs att inga farliga utsläpp kan förekomma, men ingen har bevis för det. Jag föreslog och fick igång en insamling där för att testa (opartiskt givetvis hos myndighetsgodkänd testare) en konverterad bil, skänkte tvåhundra pix för att öka intresset. Hittills har ingenting hänt på den fronten, förslaget har glömts och gömts. Ni kanske inte VILL veta hur det ligger till med utsläppen? Alltså inte de utsläpp som mäts hos bilprovningen, utan alla de andra som biltillverkarna tvingas garantera för ett typgodkännande. Kanske inte är bra att veta???
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:
CarMan skrev:

??? Inget svar?? Hmm konstigt....
Jag ahr ingen länk som bevisar att det är skadligt!
jag bara undrar varför biltilverkarna själva har gjort förendringar i sina bilar.. Kom inte med att dom hitar på för egen vinnings skull, dom vill tjäna pengar, så omdet var enkelt så hade dom inte gjort en förendring om dom inte behövde.[/quote]

Exakt, så varför ska vi som hävdar motsatsen då inte få lägga ut länkar till sidor där det beksrivs hur det går till!

Jag förstår en tillverkare forskar på detta, dom vill vara 200% säker givetvis. Annars skulle dom ju vara totalt torsk. Men några förändringar behövs inte.[/quote]

Ni får länka, men trådskaparen frgade inte om nån hade nån länk till ett forum där folk pratar om E85.

har du själv hittat bra info där , så klistra in det så slipper trådskaparen leta!
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:
CarMan skrev:
gladahudik skrev:Hej!
Kan man i dagens läge konvertera en S-80,så att man kan köra med E-85?
detta är hvudfrågan. eller hur.

svaret är Nej om man ska vara laglig,

om man ska vara olaglig är svaret, ja det sägs att det går att fixa så bilen är körbar, men man kör på egen risk, garantierna slutar o gälla & tillverkarna av konverterings satserna rekomenderar att man minst kör på 10% bensin, när det är kallt ute (tror dom skrev kallaren än +15 grader)

detta svar lurar ingen i nån fälla, alla kort på bordet.
inte kul att få tipset om att det går alla tiders & sen så visar det sig att det inte går & att man sumpat garantin för motorn, man ska alltid tala om vad som gäller.

när dom som har konstruerat motorn & bilen går ut o säger att det är helt riskfritt & att deras garanti fortfarende gäller, så ska jag också börja tipsa om att man gör miljön en tjänst om man kör på E85, men tills dess så är det inte värt att schansa. Tänk om du har en feltilverkad ventil i din motor, den kanske skulle pajat oavsett drivmedel, men om du kör på E85, så får du betala allt själv!

Finns det nån ekonomink vinning ?
Visst är det lagligt, men du ska göra det hos ackrediterad verkstad. A 15000:-

Å kallare än +15 å 10% besin är ju inget problem E85 är ju 15% bensin! Men jag har då inte hört någon som haft problem på 100% E85 vid minusgrader, det är själva startögonblicket som kan vara tjurigt. Finns pumpar som sprutar in bensin då, eller en knapp som lurar bilen att tro det är -18.

Å visst fan är det klart att biltilverkaren inte lämmnar garanti om du kör på E85 av den enkla anledning som du själv skriver. Den kan ju ha varit trasig från början, å då slipper dom ju betala om dom skriver som dom gör.

Låt folk göra som dom vill, skriv i sånna fall att visst kan man konvertera men att garantin slutar gälla då. Är du lika mycket emot chiptrimmning?
en så länge så är det inte lagligt !

det där med 10% bensin var det ju tilverkaren av konverterings kittet själv som sa.

desutom så skulle man göra en viss start prosidur när man starta bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
åsaboe skrev:Det händer inte så sällan att Volvo åtgärdar fel på "utsträckt garanti" flera år efter att nybilsgarantin gått ut. Även dyra fel. För mig är det sannerligen inte ointressant om jag går miste om den möjligheten genom att köra på ett av fabrikanten icke godkänt bränsle.
Har ingen erfarenhet av detta men......hur förhåller det sej med denna utsträckta garanti om du har chippat bilen? Även där sumpar du väl fabrikantens garantier (även om vissa "tar över" garantin). :shock:

Det här med garantier från leverantör av konverteringssats är ovesäntligt i nuläget. När det förslag som vägverket presenterat och behandlats i riksdag och regering och kommer att träda i laga kraft, då kan vi prata om garantier. Vet att flera företag är långt framme i utvecklingen av konverteringssatser (modell chiptrim).

Sen behöver man väl inte skylta med at man kör på etanol då om man har såpass ny bil....... :wink:

//David
Chippade bilar har ingen garanti hoss Volvo, därimot så erbjuder vissa trimfirmor att stå för garantin istället (men tippar på att dom inte täcker upp allt)
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
åsaboe skrev:Ja, inte tusan chippar jag en bil som jag vill ha garanti på. Varken chippar eller häller brännvin i den... Personligen är jag definitivt ingen vän av trimning med chip som inte lämnar spår. Att sälja en sådan vidare är i mina ögon rena bedrägeriet. Hoppas att biltillverkarna och deras elektronikkollegor lyckas åstadkomma bildatorer som avslöjar sådant.

För mig är det uteslutet att köpa en modern bil privat, just på grund av chiptramset. Och numera även på grund av bilalkoholismen kanske :wink:

NCR>>Du vet väl att taliban betyder "lärd man" eller "vis man"?? Bättre taliban än trångsynt....... Kom med något konstruktivt nästa gång....

//David
det är ingen som påstår att det inte går att köra på etanol.

frågan är i denna tråd om det går att konvertera en S80

en annan fråga är ju om något tar skada av långverig körning på etanol ?

biltilverkarna har ju gjort vissa förendringar på sina etanol biler & firman som tilverkar den där boxen ni tipsa om säger ju själva att motorn måsta vara i bra kondition om man ska köra på etanol.
bara några grejor som skapar frågetäcken eller hur!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
åsaboe skrev: Du får fråga så mycket du vill, jag svarar gärna men om du inte är nöjd med svaret behöver du väl inte sura för det? :wink: Mitt ställningstagande är helt enkelt att som icke skruv)mek-intresserad bilägare tar jag inga som helst risker med garantierna, vare sig det handlar om trimning eller bränslebyte.

Jag tror dig när du säger att det är möjligt att konvertera de flesta bilar till etanoldrift. Jag tycker till och med att det vore utmärkt om det blir lagligt att göra det. Jag har förståelse för de som har äldre bilar, stora motorkunskaper och är mycket motor- och sruvintresserade håller på med "hemmakonvertering".

Däremot är jag av den bestämda uppfattningen att sådant inte är någonting för den "vanlige" bilägaren, sådana som jag till exempel. Vi som helst inte öppnar huven för annat än vatten- och etanolpåfyllning i vindrutespolartanken, och kräver att bilen skall funka på stubinen utan egna ingrepp utöver att köra den till service när sådan krävs.

Det som är jobbigt med många i etanolköret är att de tror att alla är lika kunniga, lika skruvbenägna, lika villiga att ge sig ut i okänt land som de själva. Majoriteten av bilägarna skulle göra sig en stor otjänst om de började köra på etanol tvärt av och förväntade sig att allt skulle fungera som vanligt.

Ibland får man en känsla av att etanolförespråkarna är religiösa gurus som "skådat ljuset" och nu måste frälsa hela övriga världen. Alla som inte är med är mot, alla som ser risker är okunniga, alla som inte har direkta bevis för sin tveksamhet är ovetenskapliga medan man däremot på etanolsidan godkänner antaganden, spekulationer, rena fantasier mm som rena fakta bara de talar för etanol.

Kan man framöver få hjälp att konvertera sin bil med bibehållna garantier och även garantier för att utsläpp av miljöfarliga ämnen inte är sämre än med bensin, då är det hur bra som helst, kör på. Men så är det inte nu. På etanolistforumet skrivs att inga farliga utsläpp kan förekomma, men ingen har bevis för det. Jag föreslog och fick igång en insamling där för att testa (opartiskt givetvis hos myndighetsgodkänd testare) en konverterad bil, skänkte tvåhundra pix för att öka intresset. Hittills har ingenting hänt på den fronten, förslaget har glömts och gömts. Ni kanske inte VILL veta hur det ligger till med utsläppen? Alltså inte de utsläpp som mäts hos bilprovningen, utan alla de andra som biltillverkarna tvingas garantera för ett typgodkännande. Kanske inte är bra att veta???
Nu börjar vi få en saklig disskusion!!! Och japp....jag har skådat ljuset!! :lol: Jag har gjort mitt miljösvin till en miljövän!!

Det finns redfan idag firmor som erbjuder och utför konverteringar för de som inte vill/kan/orkar göra en konvertering själv. Dock utan garantier. Blir väldigt spännande att se vad som komma skall när våra folkvalda har sagt sitt. Målsättningen ska väl ändå vara at med en konverterad bil ska det inte vara några andra bekymmer än med motsvarande bil på bensin dvs service. Att det inte förekommer farliga utsläpp från en etanolbil är ju inte helt sant. HC-värdet vid kallstart är högre än vad det är för en bensinbil. Formaldehyder och acetaldehyder ska jag låta vara osagt men den rapport som professor Rylander lade fram tidigare i år var inte relevant. Mängden aldehyder är störst inomhus!!! Naturligtvis ska (och måste) bilarna gå igenom avgastest. Men den test vägverket gjorde verkar inte vara seriöst gjord där man har tagit en bil konverterad med justerbar bränsletrycksregulator (Skoda) och uppvisar helt galna värden vid testning och när man sedan gör om testet med bensin istället får man lika galna värden....inte så att man gjort ett test innan konvertering som referens........och att man dessutom låter ett test representera en så stor omfattande rapport.......

Jo, visst är vi nog lite religiösa av oss!!

Gällande det topic du gjorde med insamling till ett test kan jag bara för egen del säga att jag inte har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna bidraga!! Hade jag haft det skulle jag gladeligen betalat hela testet om det skulle vara så. Naturligtvis är vi intresserade av att få svart på vitt om våra bilar är miljövänliga eller inte!!!

MVH
//David
Användarvisningsbild
av Brainy
Dessa firmor som utför hela konverteringen, dvs inte bara säljer nödvändiga delar, är dessa lagliga? Låter ju som något som lär betalas svart iom att man ju inte får konvertera...
/Anders
av Ronin
Väldigt mycket OT, men jag måste ändå säga: Vilken skön tråd!!! :D

På ena sidan har vi Etanoltalibanerna som är helt bombsäkra på att biltillverkarna ljuger om att det kan uppstå skador i motorerna. De verkar nästan vara uteslutande från norrland och är troligtvis delägare i något företag som konverterar till etanoldrift. Ingen av dem äger en S60, S80 eller V70 som denna sektion i forumet vänder sig till.

På andra sidan har vi Mr. Volvo alias Carman som ihärdigt försvarar allt , precis allt, som Volvocar säger och gör, då han utan tvekan arbetar på företaget.

Och kontentant, efter 7 sidors inlägg, är att trådskaparen inte fått något exakt svar på sin fråga. Det är ingen som har bekräftat att han/hon har konverterat sin Volvo S80 till Etanol och kört problemfritt!

Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna tråd.
Sorry för detta överflödiga inlägg.
Användarvisningsbild
av etanolist
Frågan löd såhär:
Hej!
Kan man i dagens läge konvertera en S-80,så att man kan köra med E-85?

Flera har svarat: -Ja, det kan man. Om man gör det med förnuft.

Inte för att det är ointressant men notera gärnaatt trådskaparen inte har frågat:
* Vad händer med garantierna när bilen är äldre än två år?
* Kan jag få ett exakt artikelnummer för inköp?
* Gatuadress till butik?
* Har någon konverterat en S-80 och kört en normal bils livslängd för att sedan klyva motorn och kontrollera om det var en etanoluttorkad packning som orsakade dess död?

Etanoltaliban kommenterar jag här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4803
Senast redigerad av 4 etanolist, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]