Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC70-D5
Det finns dom som är dum snåla . varför byta torkarblad 3ggr istället för 1 gång.

Men man väljer ju själv!

Det är ju kvaliten vi snackar om,inte kvantitet!

Det är fortfarande ett fritt land!

Men hade man monterat ett org hjullager från första början så hade det inte blivit den här Gnäll spalten om Biltema.

jag bytte ett hjullager som var 1år gammalt på en v70-98(lät som en stenkross fullt i vatten?) i somras
kunden hade bet 1705:- för ett lager från mekonomen.jag monterade ett org kostade 1445:- med nya bultar och muttern ,nya bultar till bromsoket.
så varför chansa,det va ju billigare med org och ja tror det kommer att hålla 15000 mil.

Jag är en svart skruvare sedan 15 år och har Endast använt mig av org delar för att spara TID. Och nöjda Kunder som alltid återkommer.

greeken jag misstänker att du är en sån där bilsport kille som bara tänker på tröjor och dekaler! :lol:
Användarvisningsbild
av tracker
så du menar att det inte finns en orginaldel som inte hållet måttet, inte har några tillverkningsfel och alltid är bättre än "pirat"delar
av *pettson*
XC70-D5 skrev:Man får väl det man betalar för.(Biltema =det ingen annan vågar ta betalt för!)
Köp alltid original delar när det gäller hjul upphägning,lager,motordelar service delar,tex,luftfilter,bränslefilter,tändstift,kupefilter,torkarblad....

När man byter vindruta på förs så ta Alltid en org ruta för då ingår allt åtgångsmaterial,lim,list etc..det blir oxå Bättre.

Man spar en massa tid och slipper gnälla på ett forum!

En sak är säker Volvo original. om inte snålheten bedrar! :lol:
När man byter vindruta på förs så ta Alltid en org ruta för då ingår allt åtgångsmaterial,lim,list etc..det blir oxå Bättre.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Du.. jag var med och skrev en rutbyteskurs åt volvo. Och efter att ha läst dokumenten om kvalitet/pengar innan vi påbörjade det hela.. Så skiter jag fullständigt i vilket fabrikat sålänge rätt lim använts.. påpekas bör att kursen vi skrev avslutade vi då vi efter 6 omskrivningar med skriftliga påpekningar insåg att högra handen som bestämmer inte ens vet vad den vänstra gör på vissa avdelningar. (det som var godkänt första gången var inte godkänt andra gången osv) Så den som ska finnas ute nu är jag inte inblandad i som tur är.
Men lägg ned sammanhanget original/superkvalitet..
av *pettson*
Ronne skrev:
greeeken skrev: Ta tex torkarblad vad kostar dom på volvo o va kostar dom på biltema?
Ja byter heller 3 ggr om året än 1 ggn om året o de fortfarande billigare o bättre. Varför bättre`? Jo fräshare t blad så klart.
Varför köpa "volvo orginal" olja när jag kan köpa exakt samma för halva priset. Ingen rippoff kopia utan precis samma.
Så resonerade jag också och handlade torkarblad från biltema å micro.
Ända tills själva fästet till armen gick sönder i värsta ösregnet.
Vilket resulterade i nästan avåkning och en fin repa av torkararmen på rutan.
Efter det så vågar jag inte chansa med billighetsgrejer utan kör med original torkarblad.Därmed inte sagt att volvosgrejer
inte går sönder men det känns som att jag har gjort vad jag kan för att slippa råka ut för det igen.

/Ronne
så om du får ett original som går sönder, vilket iallafall hänt mina bekanta ibland.. vad ska du då handla?.. I övrig tillverkar inte volvo några torkarblad..
av *pettson*
XC70-D5 skrev:Det finns dom som är dum snåla . varför byta torkarblad 3ggr istället för 1 gång.

Men man väljer ju själv!

Det är ju kvaliten vi snackar om,inte kvantitet!

Det är fortfarande ett fritt land!

Men hade man monterat ett org hjullager från första början så hade det inte blivit den här Gnäll spalten om Biltema.

jag bytte ett hjullager som var 1år gammalt på en v70-98(lät som en stenkross fullt i vatten?) i somras
kunden hade bet 1705:- för ett lager från mekonomen.jag monterade ett org kostade 1445:- med nya bultar och muttern ,nya bultar till bromsoket.
så varför chansa,det va ju billigare med org och ja tror det kommer att hålla 15000 mil.

Jag är en svart skruvare sedan 15 år och har Endast använt mig av org delar för att spara TID. Och nöjda Kunder som alltid återkommer.

greeken jag misstänker att du är en sån där bilsport kille som bara tänker på tröjor och dekaler! :lol:
Ibland undrar jag ... tänker man innan man talar?..

*Det finns dom som är dum snåla . varför byta torkarblad 3ggr istället för 1 gång.*

Törs man fråga om du känner dej som en ansvarsfull förare som är stolt över att byta EN gång per år? Istället för att se till att det är fräsht 3ggr per år?.. Kanske är du en sån som köper däck av dyrare modellen och kör ned dom till 1,6mm och hävdar att du är en säker förare? Säkrare än genomsnittet för att du har dyrare däck?.. Det är totalt fel att tänka så.. även dom sämsta däcken som har 3-4mm mönster kvar dränerar bättre än dina 1,6mm och du har ju råd med 3 omgångar helfräsch mönster på samma pengar.. Samma med bladen.. 3 omgångar fräsch gummi på rutan håller den betydligt renare och klarare än 1 omgång dyrare gummin per år.. Det ser varenda människa som servar bilar.

*jag bytte ett hjullager som var 1år gammalt på en v70-98(lät som en stenkross fullt i vatten?) i somras
kunden hade bet 1705:- för ett lager från mekonomen.jag monterade ett org kostade 1445:- med nya bultar och muttern ,nya bultar till bromsoket.*
Sa du till kunden o du ansvarsfulla? Han har ju rätt att gå o kräva mellanskillnaden.. Vad gäller original.. fick du SKF eller FAG?.. ja just det.. bägge ligger ju i originalkartong.. *suckar* Mekonomen säljer rouville som består av antingen SKF eller FAG.. (rouville är en grossistuppköpare)

*Jag är en svart skruvare sedan 15 år och har Endast använt mig av org delar för att spara TID. Och nöjda Kunder som alltid återkommer.*

Ett intressant faktum som säger att du har några år kvar att lära om piratdelar tar dej så mycket längre tid.. :lol:
Nöjda kunder återkommer alltid. Det betyder att dom betalt för att få en vara monterad och fått det med rätt metod till rätt pris i rätt tid. Det har inget med *original att göra. Eftersom original sparar dej tid kanske du satt ned tidlistan på jobben då?.. det går ju så mycket fortare?.. :lol:

*greeken jag misstänker att du är en sån där bilsport kille som bara tänker på tröjor och dekaler! :lol*

har ärligt inte en blekaste vem han är.. men talesätten säger att genom sej själv känner man andra.. :idea:

Kan inte du berätta för mej varför hjullager idag inte håller mera än runt 10k mil?. (original eller pirat, mej kvittar det för det är samma hållbarhetstid) medans lagren bilen levererades med höll runt 20-25k mil?
(850-/70 serie).. Problemen är domsamma inom orignal som inom *pirat* ÄNDÅ kör man hårt på den överlägsna kvaliteten som *original* står för?.
Att kasta lite till på biltema gör egentligen inte nåt, eftersom nåt är fel på lagerutgåvan och dom tagit ansvaret för detta och tagit in produkterna. (dock lär inte serien vara stor eftersom det varit så tyst om avfallna hjul och annat) Nån lär ha fuskat med materialet. Har du kontrollerat om detta felet är helt okänt på volvo med originallager? Och om det är helt okänt hos mekonomen och autoexperten med flera?
av Ronne
*pettson* skrev:
så om du får ett original som går sönder, vilket iallafall hänt mina bekanta ibland.. vad ska du då handla?.. I övrig tillverkar inte volvo några torkarblad..
Förmodligen original igen , att volvo inte tillverkar mycket själva är ju inte ovanligt, det mesta köps väl från underleverantörer antar jag.
Användarvisningsbild
av Funk
Förmodligen original igen , att volvo inte tillverkar mycket själva är ju inte ovanligt, det mesta köps väl från underleverantörer antar jag.
Enligt officiella uppgifter köper man in ca. 80% av materialvärdet i en ny bil från underleverantörer, vilket innebär att i reservdelsväg så är det troligen 95%...

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC70-D5
*pettson* skrev:
Ronne skrev:
greeeken skrev: Ta tex torkarblad vad kostar dom på volvo o va kostar dom på biltema?
Ja byter heller 3 ggr om året än 1 ggn om året o de fortfarande billigare o bättre. Varför bättre`? Jo fräshare t blad så klart.
Varför köpa "volvo orginal" olja när jag kan köpa exakt samma för halva priset. Ingen rippoff kopia utan precis samma.
Så resonerade jag också och handlade torkarblad från biltema å micro.
Efter det så vågar jag inte chansa med billighetsgrejer utan kör med original torkarblad.Därmed inte sagt att volvosgrejer
inte går sönder men det känns som att jag har gjort vad jag kan för att slippa råka ut för det igen.

/Ronne
Torkar blad tillverkas enl spec från volvo.

Sen var du fått det med super kvalitet ifrån det vet inte jag,men jag REKOMNDERAR end org DELAR
.....Kunden i fråga var bara nöjd att det nu vart rätt.
Jag köper oxå end allt på Volvo pga att man alltid får rätt på en gång!
jag köper endast kvalitets däck men jag är inte så snål att jag kör till 1,6mm .men du som är så duktig åker väl på Regisar el/nankang el dyligt! Detta var mitt sista inlägg i denna kategori . :shock: Bilsport killar= så mycket billigt som möjlig sedan hur det ser ut el funkar är en annan femma :roll:
av olson
XC70-D5 skrev:
*pettson* skrev:
Ronne skrev: Så resonerade jag också och handlade torkarblad från biltema å micro.

/Ronne
Jag köper oxå end allt på Volvo pga att man alltid får rätt på en gång!
:lol: :lol: :lol:
av Infide
*pettson* skrev:
Kanske är du en sån som köper däck av dyrare modellen och kör ned dom till 1,6mm och hävdar att du är en säker förare? Säkrare än genomsnittet för att du har dyrare däck?.. Det är totalt fel att tänka så.. även dom sämsta däcken som har 3-4mm mönster kvar dränerar bättre än dina 1,6mm och du har ju råd med 3 omgångar helfräsch mönster på samma pengar.. Samma med bladen.. 3 omgångar fräsch gummi på rutan håller den betydligt renare och klarare än 1 omgång dyrare gummin per år..

Det vet jag inte om jag kan hålla med om däremot. Hellre ett riktigt dyrt välbeprövat märkesdäck med 2-3mm kvar än ett snorbilligt "kinadäck" med 4-5-6 mm kvar på mönstret, utan att tveka. Torkarbladen är också en ganska kass jämförelse då du kan försöka torka av en våt vindruta med antingen en isskrapa eller en gummiskrapa från badrummet. Billigt skitgummi blir ju stenhårt efter ett tag, eller om det är kallt, samt att det är av sämre kvalité. Kvalitétsgrejer håller ju längre, så jag kör hellre med ett och ett kvarts torkarblad från Volvo för x antal än att behöva byta torkarblad från t.ex biltema flera gånger, samt driftkostnaden till biltema, och kanske riskera det ovan nämnda med sprucket fäste, avåkning etc...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]