Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
VolvoB20 skrev:Jag jobbar in 50.000:- för att laga min bil. Så här går det.

50.000 - 10.000 min moms
40.000 - 10.000 min arbetgivaravgift
30.000 - 13.000 min skatt

17.000 kvar att betala till verkstaden

17.000 - 3400 verksatdens moms
13.600 - 3.600 verkstadens arbetgivaravgift
1000 - 3000 mekanikerns inkomstskatt

7000 kvar i handen på mekanikern och 43.000 i skatt.

Skattetrycket är ju alltså nästan 90%, är det konstigt att det är dyrt, att folk jobbar svart eller försöker fixa själv, eller att det är ont om jobb.

Vad hjälper det att ta bort skatten på villor eller föermögenhet om skatten är 90% på hederligt arbete, det blir ingen fart på jobben

Jepp, huvudanledningen till fenomenet "Gör-det-själv-Sverige". Svensken har inte så mycket kvar i plånkan att handla/konsumera för efter att alla skatter är dragna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
klabban skrev:
MartinS skrev: I vilket land bor du där man måste betala moms på inkomsten? Låter riktigt surt...

/Martin
Utgår från från att man med egen firma tjänar pengarna...

Om du är anställd har ju din arbetsgivare redan betalt moms osv innan du får din lön...
Ja, fast det är ju inte du som får betala den momsen, det är ju isåfall dina kunder eller den firma där du är anställds kunder. Momsen i det skedet har knappast något med din lön att göra. Så till vida att du inte kan sköta din bokföring ordentligt, då kan man kanske i värsta fall uppleva det som att det är du själv som får betala dina kunders moms.

/Martin
Självklart har den det, eftersom dessa pengar försivinner i väg i form av skatt (moms) till staten så kan jag inte få ut dem i lön.

Oavsett om jag har egen firma eller om man är vanlig knegare och utför ett arbete som man tar betalt för tas det ut moms och arbetgivaravgift.

Om jag själv betalar in eller min arbetgivare gör det åt mig är ju skit samma, det är pengar som jag har jobbat in till min firma eller till företaget som jag jobbar på.

Nu kan jag/du inte få dessa pengar i lön då det gått in i skattesystemet, i slutändan försvinner nästan 90% i skatt, sen är det skit samma vem som pyntar in de 90%. Det är ju det som gör allt så dyrt.

Man måste jobba i 10 dagar för att få ut 1 dags arbete av någon annan, 9 dagar går i skatt.

Klart som fan man fixar saken själv och tar 9 dagar ledigt då.
av Pebben
CarMan skrev:
T5R skrev:Dags igen va nere på volvo i dag med min S60 T5 för att få service lampan släkt. (bokade tid i förra veckan)

De tog 2 minuter för den unge mekanikern att få min service lampa att slockna till ett nätt pris av 567Kr!!!
Det blir ett timpris på 17010 KR!! Och ni säger att volvo inte är dyra! Usch!
hur fan kan man vara så dum att mman klagar på nått man i förtid fått reda på vad det kostar?
du kunde ju redan innan välja att inte göra detta!

När det gäller tiden så är den ointresan!!!
du vill ha en sak åtgärdad & får ett pris, då väljer man om man vill ha det gjort eller ej.

du har ju fått det du ville! det känns inte annorlunda att köra bilen om det så hade tagit en vecka att släcka lampan mot om det tog en minut.

Vist går det snabbt att släcka lampan, men allt är inte ren tid du betalar för, killen ska ju utbildas, han ska ha arbetskläder, lokal, admenistrativ personel, licenser, specialvektyg, goodwill reprationer, lånebilar.
Listan kan göras lång. alla är med o drar ett strå till stacken

----------------------------------

Volvo har inte timdebitering, dom kör med fasta priser! fördelanra är många, bland annat så vet du redan innan vad det kostar & kan då välja om du vill ha det gjort eller ej!
Nu får du faktiskt ge dig, det är inte speciellt trevligt att hålla på och idiotförklara folk.
Nästa fråga är: Det är väl solklart att man kan tycka nåt är rövarpris och man ändå väljer att köpa det? Skulle ex. elen hemma bli dubbelt så dyr skulle jag fortfarande betala även fast jag redan idag tycker det är ocker. Anledningen är att jag BEHÖVER DET. En lysande servicelampa är inte så trevligt.
Tänk dig själv, du kommer in i en affär som sålde din dator. Du har precis fått ett virus så skärmen blinkar hela tiden. De säger att vi måste installera en drivrutin, det kostar 576kr. Tiden som går åt är c:a 2minuter säger han.
Datorn du har köpte en av ett visst fabrikat som inte levererad mjukvara på sin hemsidan eftersom de faktiskt vill tjäna lite ockerpengar på sina kunder också. Så antingen betalar du eller så blinkar din skärm hela tiden eller så köper du en ny dator för massa pengar. (Tyvärr gick det inte att byta grafikkort, för de har en hårdvarunyckling monterad parallellt med PCI Express bussen så bara original fungerar).
Sen finns det en annan firma som levererad datorer som tar nån krona extra för sin produkt. Men de har massa goodwill så de hjälper till gratis med uppdateringar och support. Var köper du dator nästa gång? (Ja det är gratis att släcka servicelampan på BMW).
Vad jag kan konstatera här är att hade bilmekanikerna hos mig på Volvo haft din attityd hade jag aldrig i hela mitt liv kört Volvo eller anlitat den verkstaden.
Tänk att det finns sådana idioter till människor som inte inser att man tjänar mer pengar på att inte ta betalt för vissa saker (inget personligt utan generellt hos företag).
Glömde jag säga att den första datorfirman faktiskt måste ha råd med sin flaschiga byggnad och slösaktigt stora utrymme också?
Usch fy för forum ibland. Tur det är fredag den 13:e och helg snart.
Hoppas ni får en skön helg allihopa iaf. (även du Carman) och ta några öl i solen.
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev: Loner nu vet du oxå att det händer att dom glömmer släcka lampan
Självklart, har hänt bla mig, men jag släckte lampan själv och påtalade det för "dem". och fick en graits fikabilljet som plåster på såren.

/L
av Marbas
Kan man släcka lampan "i förväg"? Jag menar, om man lämnar in bilen på service redan innan lampan tänds, kan man då "släcka" den, eller måste man åka in och göra det efteråt? Kan tänka mig att det i vilket fall som helst kan vara lätt att glömma "släcka" lampan om den inte redan lyser.... (hoppas ni fattar)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Ett sätt är väl att få bortplockat själva glödlampan.....borde inte det fungera? Då behöver man ju aldrig irritera sig över att den tänds. :wink:
av Marbas
V70BiFuel03 skrev:Ett sätt är väl att få bortplockat själva glödlampan.....borde inte det fungera? Då behöver man ju aldrig irritera sig över att den tänds. :wink:
I min bil (V70N MY04) kommer meddelandet i färddatorn, lite dumt att plocka bort den...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Marbas skrev:
V70BiFuel03 skrev:Ett sätt är väl att få bortplockat själva glödlampan.....borde inte det fungera? Då behöver man ju aldrig irritera sig över att den tänds. :wink:
I min bil (V70N MY04) kommer meddelandet i färddatorn, lite dumt att plocka bort den...
He he...ok, jag förstår :)
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:Oavsett om jag har egen firma eller om man är vanlig knegare och utför ett arbete som man tar betalt för tas det ut moms och arbetgivaravgift.
Jo, men det belastar ju den som köper tjänsten, inte ditt företag. Momsen betalar ju företaget bara vidare, den hittar du ju längst ner i din lista som du som arbetstagare blir lidande av. Man kan ju inte räkna bort den två gånger.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:Oavsett om jag har egen firma eller om man är vanlig knegare och utför ett arbete som man tar betalt för tas det ut moms och arbetgivaravgift.
Jo, men det belastar ju den som köper tjänsten, inte ditt företag. Momsen betalar ju företaget bara vidare, den hittar du ju längst ner i din lista som du som arbetstagare blir lidande av. Man kan ju inte räkna bort den två gånger.

/Martin
Hallå. Det är ingen skillnad på moms, arbetgivaravgift eller källskatt. Alla är de skatter och inget annat även om de har finurliga namn. Och allihop slår till två ggr.

Det spelar ingen roll om jag lagar någons TV, tillverkar en bil eller klipper någons hår, av de pengar kunden betalar till mig (eller firman jag är anställd på) så blir det moms, arbetsgivaravgift och källskatt innan pengarna är i min hand.

Sen betalar jag bilmekanikern så blir det moms, arbetsgivaravgift och källskatt igen och det landar totalt på nästan i skatt 90%.

Klart som fan det blir ont om jobb med det skattetrycket.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]

Elpriset