THP skrev:Äh.. nu är det larv på gång. Vad är det för belägg för att för det första så koksar biltemas olja i motorn mer än andra?
För det andra vad är belägget för att den är sämre än andra?
Slå ut hur många som åker på den oljan i norden, hur jävla kassa folk är på att sköta sina byten. Sen ser du på hur mycket haverier du har. Då inser man ganska snart att den oljan är definitivt INTE överrepresenterad. Snarare borde den vara extremt bra.
Jag kan köpa att om man är osäker så ska man inte hälla i den, inte för oljans skull, utan för sitt eget samvetes skull. I övrigt verkar den prestera precis likvärdigt med alla andra oljor. För det är en vanligt olja i egen flaska. Det är inget svårt att få sitt eget *fabrikat* om man beställer sådär 1 miljon liter per år och har egen tappning. Eller känns det främmande?
Volvo gör EXAKT samma sak med tändstift och filter och allt annat dom säljer. Köper av vanliga tillverkare och sätter sitt eget namn på det. Inget konstigt inget märkvärdigt.
Nu vet jag inte om jag har bilder kvar. Men kan väl alltid börja ta annars. Mycket bilar som passerar mina händer har varit volvoslavar. Dvs punktligt skötta på dyraste service hos volvo. Dom är PRECIS LIKA KOKSIGA som alla andra. Gallret i kamaxelkåpan ser ut som om det mest använts till asfalt och det är grynigt i filterkoppen. Jag emotser en förklaring. För volvos oljor anses ju bra.
Jag garanterar att ingen av dessa bilägare rört sina bilar själva om det så gällt att tvätta bilarna.
Det är någon form av fin myt att kör en svindyr olja så blir det också den bästa.
Jag citerar MOBIL1 s representant vid besöket på verkstan.
Fråga: Varför ska vi välja just din olja och ingen annans? Förklara lätt...
Svar: Du ger 29 kronor litern in av oss.. och du ska ta minst 196kronor litern ut.. annars kan leveranserna råka gå trögt..
Men själva belöningen är att du behåller mellanskillnaden.
Vart tog brandtalet om kvalitet vägen? Så lite maffiastuk med.. det är ju raffigt..
Brandtalet handlade om: Branding.. branding .. branding..
Att bygga ett varumärke och höja dess status. För status mäts i hur mycket du kan få betalt för din produkt. INTE vad den är värd.
Så fin var mobil1..
Därefter köps olja som klarar spec men som är normalt prissatt, en mindre flaschig dunk i grossistled visar ju att avansen är enorm överallt. Pengarna som det kostar extra går ju inte till utveckling och svindyra ingredienser om någon tror det.
Visst kan jag köpa den på jobbet, men vem vill stödja någon som blåljuger? Det är jobbets val. Jag gör det inte.
Förvisso lär vi inte hitta någon direkt sanningsenlig producent.
Dom har ju redan åkt dit stenhårt för många herrans år sedan för oljefusk. Man sålde *helsyntet* till mercedesägare vars motorer krävde just helsyntet, oljefilmen höll inte annars.
Men motorerna gick ner sej så konstigt i kamaxlarna.. Mercedes undersökte materialfel bland annat men fann att oljan var kass.
Det blev rättegång på det och Mobil1 förlorade stenhårt..
Man ansåg att kunderna lurat sej själva.. Man hade INTE sålt helsyntet.. Trots att det stod helsyntet på flaskorna.
Kunderna ansågs inte kunna läsa. Texten började på baksidan.
OLJAN ÄR SOM... vänd.. HELSYNTET
Som sagt.. amerikanska domstolen gick inte riktigt med på det. Det kostade ett antal miljoner det.
I nutid hittar vi sånt här..
*The latest scandal is that Mobil applied or was granted a patent for blending Group III hydrocracked oil and there is some sketchy "chicken little" type used oil analysis data that has convinced some that M1 has already been downgraded from a Group IV to Group III based product.
Prices on M1 have not dropped, yet the oil may be a mostly Group III product. Mobil sued Castrol a few years ago because Castrol was advertising their blended product as "synthetic", despite the Group III nature of it. Now Mobil does the same thing, but still describes their oil as "synthetic". I wonder if Castrol will sue them back.*
Där ser man, det bara andas kvalitet rakt igenom. Allt är kanske inte riktigt vad det verkar?
Du kan försvara biltema oljan hur mycket du vill och jag kommer ändå aldrig slå i den i min eller någon annan bil mer.
Jag har haft min bil i 3 år från 12000 mil fram till idag 22000 mil.
Jag har bytt olja varje 10-13-15k och har aldrig haft koks i filterkoppen. Oljebytet innan biltema så körde jag castrol magnatec och hade i den i 20k innan jag bytte. Den gången var jag slarvig och oljan var helt kolsvart. Men det fanns inget koks. Och min bil kör jag ganska hårt med till skillnad från nu senast när jag slog i biltema oljan. Då har jag kört snällt jämfört med förut.
Biltemaoljan är inte mer än 12k blandadkörning mil. Ijag har inte dragit husvagn eller släp etc. Ändå koksar den i min motor efter ca 12k.
Sen kan du försvara oljan hur mycket du vill med citat härifrån och därifrån men jag har provat själv och gör aldrig mer om det.
En olja ska väl klara 8 månader och 12k utan problem, men det gjorde den uppenbarligen inte