Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Inaktivera larmet är ju ett alternativ förstås..via Volvo ÅF som sagts......
Nej det går inte att avaktivera larmet på detta sätt. Men ta reda på VAD som utlöser larmet istället tycker jag.
En enda avläsning med VIDA så har du Larmorsaken och kan åtgärda....på min Volvo så är det min MMS (placerad i taket)
som larmar vid SPÖregn, så när jag misstänker regn så inaktiverar jag ENDAST den sensorn. Vill ju ha larm i normalfall.
Skall vid tillfälle fixa denna sensor då jag "tror" att den släppt från sin limmade position. Tar ju ca 1 sekund att trycka in knappen för att
inaktivera MMS funktionen. Men det är ju förstås så att jag glömt det och upptäckt senare på kvällen att SPÖregn är på väg, då åker morgonrocken på o ner o trycka på knappen. Det man inte har i huvudet får man ha i benen...sa min lärare i skolan. :-)
Användarvisningsbild
av wissel
Man kan troligen bara "dra" säkringen till Sirenen utan att få felmeddelande vid varje start...men det har jag inte kollat faktiskt..:-)
Användarvisningsbild
av wissel
Ta bort Backup batteriet i sirenen och ryck säkringen...:-) :-)
Hjälper inte det så får du ringa " Det okända" och få hjälp den vägen, = Troll i bilen :-)
av valln
Fred skrev:Det sjuka är ju att min siren tjöt TROTS att jag ryckt säkringen... :shock:
Nej, det är inte sjukt larmsirenen är en egen enhet som ska fungera oberoende av övriga bilen.
av andersuw
Fred skrev:Fast plockar jag bort sirenen lär jag ju få det irriterande felmeddelandet i DIM...
Ja. Så vill du bli av med både falsklarm och felmeddelanden handlar det om att först ladda bort mjukvaran och sedan ta bort själva sirenen. Men jag skulle, i linje med vad wissel föreslår, börja med att läsa ut larmorsaken.
av Fred
valln skrev:
Fred skrev:Det sjuka är ju att min siren tjöt TROTS att jag ryckt säkringen... :shock:
Nej, det är inte sjukt larmsirenen är en egen enhet som ska fungera oberoende av övriga bilen.
Fast den metoden fungerade utmärkt innan jag bytte backupbatteri. Då falsklarmade bilen ganska ofta med meddelandet i DIM, efter att säkringen tagits bort larmade inte bilen igen, men meddelandet var kvar.
av Fred
andersuw skrev:
Fred skrev:Fast plockar jag bort sirenen lär jag ju få det irriterande felmeddelandet i DIM...
Ja. Så vill du bli av med både falsklarm och felmeddelanden handlar det om att först ladda bort mjukvaran och sedan ta bort själva sirenen. Men jag skulle, i linje med vad wissel föreslår, börja med att läsa ut larmorsaken.
Det är ju själva...att det ska kosta en massa pengar för att få tyst på ett trasigt larm och slippa meddelanden i DIM... :evil:

En del har skrivit att larmet klarar sig utan backupbatteriet och att inget felmeddelande visas då...det är kanske lösningen, att jag river ner allt igen och tar bort det nya batteriet.
Användarvisningsbild
av Kanats
Skulle direkt säga batteriet i larmet. Min höll på så där, fick tillslut dra ut säkring för att få tyst på skiten.

Jag beställde en ny från www. Skandix.de
Var mycket billigare och det är orginaldelar.
Dock var det något meckigt att få bort larmet. Men när man fattade hur man gjorde så gick det rätt fort

Skickat från min F5121 via Tapatalk
av Fred
Nu har jag testat lite mer och kommit fram till följande:

1. Det som utöste larmet i samband med berlinresan var solskyddet.

2. Anledningen till att jag fick falsklarm med felkod när jag kommit hem och satt i säkringen igen, var med största sannolikhet att sirenens backup-batteri laddats ur när säkringen var dragen.

Hur jag kommit fram till detta är att sen säkringen satts i och bilen falsklarmat ett par gånger med felkod har inga falsklarm skett. Idag testade jag också med solskydd igen och då larmade bilen efter någon timme. Ingen felkod, men meddelande om larm utlöst.

Jag har inte hunnit kolla med VIDA vilken sensor som triggas av solskyddet, men jag misstänker att det är en glaskrossensor alt. kupésensorn. Har V70N glaskrossensor för vindrutan?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
S40 2004

Hej, enligt instruktionsboken har jag cd-växl[…]

Vibration vid inbromsning

Hej, En tanke.. Jag vet inte hut det är p&ari[…]

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?