Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
dieselmagnus skrev:Lät bilen stå i skugga på tomten och startade. Då kom det kallluft som det bör och det varade tills jag stängde av bilen. Lät den väl gå 5 min.
Tack för infot. Våra bilar kan vara konstiga.
av mojjen
xxargs skrev:Om det väser mycket under en kort tid användning och några dagar senare slutar att fungera så är det köldmediebrist pga. ganska stor läcka.

med andra ord felsök var läckan är, fixa detta innan den täthetskollas och fylls upp.

Ett bra ställe att börja med är runt kondensorn och leta efter oljiga fläckar samt följa rören. du kan utgå från att ju jävligare det är att komma åt och kika eller senare att byta - ju större risk är det att du har läckan just där.

Har du rörhållare som håller rören med plast eller gummi-skydd så är det risk för korrosion under gummit/plasten, likaså om rören är förlagda i yttre skyddsrör i aluminium (en SAAB-sjuka i sena 900 och tidiga 9-3) samt där skräp och salt samlar sig på rören.

Aluminium kan vara ganska tålig mot korrosion, men inte under lager av smuts eller bakom skydd av olika slag då det kan bli por och spaltkorrosion i den skyddade miljön som skapas under smutsen/övertäckningen och sprickor i oxidlagret över aluminiumytan tillåts då inte att återoxideras av luften pga. skyddet/smutsen hindrar eller att oxiden som ändå byggs på är porig, trasig version som inte hindrar vidare korrosion.

.
Väser är nog fel ord. Det lät inte som ett läckande väsande. mer som när Ac/ Värmepumpen frostar av. Man kan typ höra "flytande" gas. Skall nog lämna in den på provtryckning/påfyllning.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Schimsade kompressorn idag. Gick på 1500 på Volvo. Mekanikern minskade spelet med 0,5 mm. Nu fungerar på ECC perfekt. Den blåser kallare luft än innan och den är mindre fuktig och framförallt den fungerar. Körde 15 mil med den på i 27 gradig utomhustemp. Hoppas att man får vara lycklig ett tag.
av kamilenski
Årsmodel på bilen? En N modell?
av kamilenski
Nu har man fått en felkod.

"!DTC 0040 Luftkvalitetssensor. Intern fel.
Permanent."

Vad betyder det???
av kamilenski
Man har fyllt på media.
Först tömning. Det var 90 gram gas.
Sen fyllde de på.
Provkörning.
Kompressorn bygger inte upp trycket.
Magnetkopplingen drog, men trycket åkte inte upp!

Mekanikern ser att axeln på kompressorn snurrar. Men inget tryck.

Han föreslår byte av kompressorn. Ev. att plocka bort min och kolla. Kanske kolvarna är otäta?

Sen är det nog kvar det att det läcker på något ställe. :(
Kan hamna på 15-20 papp om jag inte gör en del själv.

Vad tror ni? Ska jag börja med att beställa ny på skruvat? Eller plocka bort gamla och kolla?
av AutoCool
:-~
Senast redigerad av 2 AutoCool, redigerad totalt 0 gång.
av Pxu
En liten fråga, hur avgjorde meken att det inte var strypventilen (orificen) som inte stryper ordentligt (för stort hål=defekt)?? Då pumpar ju kompressorn runt runt utan att bygga tryck. Eller är kompressorn "alltid" dålig på din bilmodell så han gick på den direkt?
Hur mycket tryck bygger den upp, ingenting alls?
av kamilenski
Pxu skrev:En liten fråga, hur avgjorde meken att det inte var strypventilen (orificen) som inte stryper ordentligt (för stort hål=defekt)?? Då pumpar ju kompressorn runt runt utan att bygga tryck. Eller är kompressorn "alltid" dålig på din bilmodell så han gick på den direkt?
Hur mycket tryck bygger den upp, ingenting alls?
Bra fråga! Det kan vara ventilen faktiskt! Jag ska leta upp den. Knacka, värma och spotta på ;)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]