Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#339954
min bil är 10 år gammal, den har alltid haft hjul lås, dom är fortfarande inte utslitna.

produkten ska ju hindra en tjuv från att stjäla hjulen, därför måste den uppfylla speciela krav, bland annat måste huvet vara mycket hårt härdar, för att man inte ska kunna slå på en sån där hylsa dom säljer på biltema o andra ställen som man tar bort hjullås med.

det här med att slina en gång o sen är den trasig, köper jag inte. Du kan inte slinta om du gör rätt.

hur många har skruvat i en skruv nån gång? vad ska man tänka på då? jo att ha rätt skruvmejsel för den typen av skruv, vad händr annars? jo man drar skruvskallen rund. sen måste man hålla skruvmejseln i rätt vinkel, så greppet blir på hela skruvspåret.


vems fel är det att man drar skruvskallen rund?
#339980
Moody skrev:Volvos hjullås är ingen bra produkt eftersom den inte klarar av de mest grundläggande krav man kan ställa, nämligen att funka i sin vanliga miljö för vanliga användare.

En produkt som är ämnad för vanliga människor kan inte kräva idealiska förhållanden med specialutbildad personal och särskilda verktyg för att fungera, det är inte tillräckligt! Det är när medelsvensson ska byta hjul hemma på gatan med halvtaskiga verktyg och svag belysning som produkten ställs på prov, och där faller volvos hjullås platt. Alldeles för beroende av idealiska förhållanden för att funka för den breda massan.
hej , tycker diskussionen börjar sjunka under lämplig nivå , MEN att hävda att något märkes hjullås ska hålla med halvtaskiga verktyg och svag belysning , Då droppar det för långt , hjullåset är ju ett precisionsverktyg som ska passa exakt just för att inte gå sönder , slarvar man med något i något led då tappar instrumetet sin precision och man förstör infästningen och den dras snett och GÅR sönder , hade hjullås på tidiga saab -99:or som hade samma problem , man kan inte hålla emot och samtidigt lossa bulten utan att riskera att det går sönder , inget fel på volvos alltså utan problemet ligger i vilka verktyg som används för att dra åt samt lossa bulten.
#339996
Norpar lite av tråden.
Jag som ska investera i nya låsbara bultar då?
Biltema verkar vara kass - eller onödiga som vissa skriver. Och Volvos egna blir man ju minst sagt tveksam till när man läst en så lång tråd.
Har för övrigt sett en mängd av Volvos variant på tradera för "billig" peng. Kanske inte är så billigt i alla fall...

Har någon ett tips om ett annat bra fabrikat än ovan nämnda -och försäljningsställe. ??
#339998
vi kan ju till läga att volvo inte ligger bakom varken konstruktionen eller tillverkningen. det är samma sorts lås på flera bilmärken på marknaden.
#340038
CarMan skrev: hur många har skruvat i en skruv nån gång? vad ska man tänka på då? jo att ha rätt skruvmejsel för den typen av skruv, vad händr annars? jo man drar skruvskallen rund. sen måste man hålla skruvmejseln i rätt vinkel, så greppet blir på hela skruvspåret.


vems fel är det att man drar skruvskallen rund?
Du slår ju huvudet på spiken här! ;) Som du säger så krävs det två saker för att det ska bli rätt:
1. rätt skruvmejsel för rätt skruv, dvs låshylsan måste ha bra passform och komma tillräckligt djupt i kodmönstret i bulten, och
2. skruvmejseln ska hållas i rätt vinkel, dvs handhavandet måste bli rätt.

I min värld så klarar produkter med bra kvalitet att göra vad de är designade för även om p 2 ovan ibland bara blir 80 % rätt, och detta för att produkten är så pass bra konstruerad enligt p1. En produkt som kräver 100 % noggrannhet vid handhavandet är per definition en skör och vek konstruktion eftersom det inte finns någon som helst marginal för fel handhavande.

Med ditt resonemang så går det ju att hävda Trabanten var en fantastiskt kvalitativ bil med bra väghållning och om den sladdar i 40 km/h i en kurva så beror det inte på att bilens väghållning är dålig utan på att föraren inte kan köra.
#340230
Du slår ju huvudet på spiken här! ;) Som du säger så krävs det två saker för att det ska bli rätt:
1. rätt skruvmejsel för rätt skruv, dvs låshylsan måste ha bra passform och komma tillräckligt djupt i kodmönstret i bulten, och
2. skruvmejseln ska hållas i rätt vinkel, dvs handhavandet måste bli rätt.

I min värld så klarar produkter med bra kvalitet att göra vad de är designade för även om p 2 ovan ibland bara blir 80 % rätt, och detta för att produkten är så pass bra konstruerad enligt p1. En produkt som kräver 100 % noggrannhet vid handhavandet är per definition en skör och vek konstruktion eftersom det inte finns någon som helst marginal för fel handhavande.

Med ditt resonemang så går det ju att hävda Trabanten var en fantastiskt kvalitativ bil med bra väghållning och om den sladdar i 40 km/h i en kurva så beror det inte på att bilens väghållning är dålig utan på att föraren inte kan köra.
Håller du en skruvmejsel rätt till 80% så finns det inte någons bästa värld där du inte slinter med den, så är det bara , tyvärr likadant med hjullåset håller du liite snett så minskar du ingrepper betydligt och verktyget eller bult (mutter ) blir skadat . Likadant i min bransch ( verkstad) där mikrometrar är försedda med en spärr för att inte dras för hårt , sedan kommer klåpare och drar för hand och klagar på att den inte stämmer :D
#340239
hansjkpg skrev:Likadant i min bransch ( verkstad) där mikrometrar är försedda med en spärr för att inte dras för hårt , sedan kommer klåpare och drar för hand och klagar på att den inte stämmer :D
Hahaha...jämför du låsbultar till en bil med mikrometrar?!! :D Dessutom mikrometrar med inbyggda spärrar...
Ja, det är ju precis det det handlar om...eftersom Volvos låsbultar är så känsliga borde de ha spärrar så att det inte går att göra fel! Dessutom kanske en specialistutbildning borde ingå i köpet tillsammans med specialverktygen som krävs.
Som det är nu står det inte ens något i användningsanvisningen att de kräver specialbehandling!
#340254
Fred skrev:
hansjkpg skrev:Likadant i min bransch ( verkstad) där mikrometrar är försedda med en spärr för att inte dras för hårt , sedan kommer klåpare och drar för hand och klagar på att den inte stämmer :D
Hahaha...jämför du låsbultar till en bil med mikrometrar?!! :D Dessutom mikrometrar med inbyggda spärrar...
Ja, det är ju precis det det handlar om...eftersom Volvos låsbultar är så känsliga borde de ha spärrar så att det inte går att göra fel! Dessutom kanske en specialistutbildning borde ingå i köpet tillsammans med specialverktygen som krävs.
Som det är nu står det inte ens något i användningsanvisningen att de kräver specialbehandling!
handlar inte om specialbehandling utan rätt behandling , håll fälgkorset i rätt vinkel samt håll emot med tryck hela tiden , vilket inte är så lätt , sedan spelar det ingen roll om det är volvo , saab eller vw som man byter på
#340266
billiga hjullås har ofta kodningen utvändigt längs hela bulten, dessa har ju störe yta & dom slinter man inte lika lät på, är dom då ett bättre hullås?

dessa skrivar man bort lika enkelt med som utan den där låshylsan !!! så jag aner dom var värdelösa, huvudupgiften är väll ändå att det ska vara ett lås som låserfast hjulet i bilen? (eller är det bar nåt man ska ha, oavsett om den gör nytta eller ej?)
#340296
Enkelt! Skaffa inga hjullås. Vill de sno dina fälgar så gör dom det. I annat fall tar de hela bhilen. Egentligen löjligt att skaffa låsbultar om man har vanliga fälgar, dvs under 19". De försäkringsbolag jag pratat med kräver inte hjullås vid fälgbyte.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]