Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev: varför krongla till det?
jag bad ju bara om ett försäljnings ställe !

hitils har jag bara sett massa länkar till andra forum.
så vit jag vet så bad inte tråsdskaparen om att få länker till andra forum

Nej just det, du ställer dig på tvären som vanligt. Hur ska vi kunna bevisa något om vi inte får länka till något??

Vi vänder på frågan, vad är fel/skadligt med E85? Du får inte visa några länkar!

??? Inget svar?? Hmm konstigt....
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:
CarMan skrev: varför krongla till det?
jag bad ju bara om ett försäljnings ställe !

hitils har jag bara sett massa länkar till andra forum.
så vit jag vet så bad inte tråsdskaparen om att få länker till andra forum

Nej just det, du ställer dig på tvären som vanligt. Hur ska vi kunna bevisa något om vi inte får länka till något??

Vi vänder på frågan, vad är fel/skadligt med E85? Du får inte visa några länkar!

Jag ahr ingen länk som bevisar att det är skadligt!
jag bara undrar varför biltilverkarna själva har gjort förendringar i sina bilar.. Kom inte med att dom hitar på för egen vinnings skull, dom vill tjäna pengar, så omdet var enkelt så hade dom inte gjort en förendring om dom inte behövde.
Användarvisningsbild
av CarMan
gladahudik skrev:Hej!
Kan man i dagens läge konvertera en S-80,så att man kan köra med E-85?
detta är hvudfrågan. eller hur.

svaret är Nej om man ska vara laglig,

om man ska vara olaglig är svaret, ja det sägs att det går att fixa så bilen är körbar, men man kör på egen risk, garantierna slutar o gälla & tillverkarna av konverterings satserna rekomenderar att man minst kör på 10% bensin, när det är kallt ute (tror dom skrev kallaren än +15 grader)

detta svar lurar ingen i nån fälla, alla kort på bordet.
inte kul att få tipset om att det går alla tiders & sen så visar det sig att det inte går & att man sumpat garantin för motorn, man ska alltid tala om vad som gäller.

när dom som har konstruerat motorn & bilen går ut o säger att det är helt riskfritt & att deras garanti fortfarende gäller, så ska jag också börja tipsa om att man gör miljön en tjänst om man kör på E85, men tills dess så är det inte värt att schansa. Tänk om du har en feltilverkad ventil i din motor, den kanske skulle pajat oavsett drivmedel, men om du kör på E85, så får du betala allt själv!

Finns det nån ekonomink vinning ?
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:

[/quote]

Jag ahr ingen länk som bevisar att det är skadligt!
jag bara undrar varför biltilverkarna själva har gjort förendringar i sina bilar.. Kom inte med att dom hitar på för egen vinnings skull, dom vill tjäna pengar, så omdet var enkelt så hade dom inte gjort en förendring om dom inte behövde.[/quote]

Exakt, så varför ska vi som hävdar motsatsen då inte få lägga ut länkar till sidor där det beksrivs hur det går till!

Jag förstår en tillverkare forskar på detta, dom vill vara 200% säker givetvis. Annars skulle dom ju vara totalt torsk. Men några förändringar behövs inte.
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:
gladahudik skrev:Hej!
Kan man i dagens läge konvertera en S-80,så att man kan köra med E-85?
detta är hvudfrågan. eller hur.

svaret är Nej om man ska vara laglig,

om man ska vara olaglig är svaret, ja det sägs att det går att fixa så bilen är körbar, men man kör på egen risk, garantierna slutar o gälla & tillverkarna av konverterings satserna rekomenderar att man minst kör på 10% bensin, när det är kallt ute (tror dom skrev kallaren än +15 grader)

detta svar lurar ingen i nån fälla, alla kort på bordet.
inte kul att få tipset om att det går alla tiders & sen så visar det sig att det inte går & att man sumpat garantin för motorn, man ska alltid tala om vad som gäller.

när dom som har konstruerat motorn & bilen går ut o säger att det är helt riskfritt & att deras garanti fortfarende gäller, så ska jag också börja tipsa om att man gör miljön en tjänst om man kör på E85, men tills dess så är det inte värt att schansa. Tänk om du har en feltilverkad ventil i din motor, den kanske skulle pajat oavsett drivmedel, men om du kör på E85, så får du betala allt själv!

Finns det nån ekonomink vinning ?
Visst är det lagligt, men du ska göra det hos ackrediterad verkstad. A 15000:-

Å kallare än +15 å 10% besin är ju inget problem E85 är ju 15% bensin! Men jag har då inte hört någon som haft problem på 100% E85 vid minusgrader, det är själva startögonblicket som kan vara tjurigt. Finns pumpar som sprutar in bensin då, eller en knapp som lurar bilen att tro det är -18.

Å visst fan är det klart att biltilverkaren inte lämmnar garanti om du kör på E85 av den enkla anledning som du själv skriver. Den kan ju ha varit trasig från början, å då slipper dom ju betala om dom skriver som dom gör.

Låt folk göra som dom vill, skriv i sånna fall att visst kan man konvertera men att garantin slutar gälla då. Är du lika mycket emot chiptrimmning?
Användarvisningsbild
av etanolist
Mysko skrev: Visst är det lagligt, men du ska göra det hos ackrediterad verkstad. A 15000:-
Detta var inte helt rätt Mysko. Sanningen är att det inte är möjligt att få igenom en konverterad bil (1987 och senare) genom Sveriges nuvarande regelsystem. Bara därför behöver det inte vara olagligt. Olagligt är ett felaktigt ord i detta sammanhang eftersom ingen blivit dömd ännu och reglerna är under förändring. 15000:- är bara spekulationer. Hur skulle någon kunna veta idag vad det kommer kosta när man inte vet hur reglerna kommer se ut?

Beträffande garantier så håller jag med om att jag hade varit försiktig om jag gjort misstaget att köpa en ny fossilbil för 300 balubas. Men eftersom biltillverkarna inte lämnar några längre garantier (Volvo 2 år, http://www.volvocars.se/FinancialServic ... aranti.htm , ursäkta länken), så är ju detta snack ganska ointressant, eller hur? Vilken årsmodel har S-80:an som vi snackar om?

CarMan säger att det måste fram artikelnummer och minst två inköpställen och vi får inte skicka länkar. Tyvärr går inte detta mr CarMan eftersom det inte finns några fysiska affärer att knalla in i och handla hos. Alla ni andra kan köpa Flextek direkt på denna hemsida: http://www.abcesso.com eller via importör : http://www.etanolkonvertering.se Den som tvunget vill ha ett artikelnummer :lol: kan ju prata/e-posta med deras representanter.
Det finns snart ett Svenskt alternativ med. Ännu sålänge klarar dom inte sekventiell insprutning, men det kommer. Kolla här: http://www.flexitune.se (själv har jag en sådan och den funkar utmärkt i min 850 -92.)

Kör så det ångar // Micke
Användarvisningsbild
av åsaboe
etanolist skrev:
Beträffande garantier så håller jag med om att jag hade varit försiktig om jag gjort misstaget att köpa en ny fossilbil för 300 balubas. Men eftersom biltillverkarna inte lämnar några längre garantier (Volvo 2 år, http://www.volvocars.se/FinancialServic ... aranti.htm , ursäkta länken), så är ju detta snack ganska ointressant, eller hur? Vilken årsmodel har S-80:an som vi snackar om?

Kör så det ångar // Micke
Det händer inte så sällan att Volvo åtgärdar fel på "utsträckt garanti" flera år efter att nybilsgarantin gått ut. Även dyra fel. För mig är det sannerligen inte ointressant om jag går miste om den möjligheten genom att köra på ett av fabrikanten icke godkänt bränsle.

Eller skulle vara kanske, etanolen är ju tämligen ointressant för mig. Jag bara (bio)gasar på. :wink:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
åsaboe skrev:Det händer inte så sällan att Volvo åtgärdar fel på "utsträckt garanti" flera år efter att nybilsgarantin gått ut. Även dyra fel. För mig är det sannerligen inte ointressant om jag går miste om den möjligheten genom att köra på ett av fabrikanten icke godkänt bränsle.
Har ingen erfarenhet av detta men......hur förhåller det sej med denna utsträckta garanti om du har chippat bilen? Även där sumpar du väl fabrikantens garantier (även om vissa "tar över" garantin). :shock:

Det här med garantier från leverantör av konverteringssats är ovesäntligt i nuläget. När det förslag som vägverket presenterat och behandlats i riksdag och regering och kommer att träda i laga kraft, då kan vi prata om garantier. Vet att flera företag är långt framme i utvecklingen av konverteringssatser (modell chiptrim).

Sen behöver man väl inte skylta med at man kör på etanol då om man har såpass ny bil....... :wink:

//David
Användarvisningsbild
av åsaboe
Ja, inte tusan chippar jag en bil som jag vill ha garanti på. Varken chippar eller häller brännvin i den... Personligen är jag definitivt ingen vän av trimning med chip som inte lämnar spår. Att sälja en sådan vidare är i mina ögon rena bedrägeriet. Hoppas att biltillverkarna och deras elektronikkollegor lyckas åstadkomma bildatorer som avslöjar sådant.

För mig är det uteslutet att köpa en modern bil privat, just på grund av chiptramset. Och numera även på grund av bilalkoholismen kanske :wink:
av NCR
Etanol-talibanerna krigar vidare!

Bild
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]