Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
motorart skrev:Vi har nu fått kontakt med Bilia kundrelationer Sverige. För att få kompensation till viss del från dem så måste kvitton visas upp från oljebyten i Tyskland som är gjorda. De framhåller att det är den som är orsaken till motorhaveriet. Motorn kommer sedan att skickas till Skövde för genomgång om vad som skett.

Vi har nu tagit banklån för att kunna finansiera detta så bilen blir i brukbart skick och fortsätter diskussionen med Bilia-Volvo Cars.

Ett plus till verkstadschefen på Bilia Eskilstuna som igår ringde och frågade om vi var i behov av bil och erbjöd oss en hyrbil över helgen till bra pris.
Varför kvitton om ni har en korrekt stämplad servicebok?
Skall inte det räcka?
av Kena
Jo det lät konstigt, måste de veta om servicen är betald åxå? nä det låter bara som om de försöker slingra sej. Skicka inte iväg motorn isf.
Användarvisningsbild
av elmuppo
S60AWD2.5T skrev:
motorart skrev:Vi har nu fått kontakt med Bilia kundrelationer Sverige. För att få kompensation till viss del från dem så måste kvitton visas upp från oljebyten i Tyskland som är gjorda. De framhåller att det är den som är orsaken till motorhaveriet. Motorn kommer sedan att skickas till Skövde för genomgång om vad som skett.

Vi har nu tagit banklån för att kunna finansiera detta så bilen blir i brukbart skick och fortsätter diskussionen med Bilia-Volvo Cars.

Ett plus till verkstadschefen på Bilia Eskilstuna som igår ringde och frågade om vi var i behov av bil och erbjöd oss en hyrbil över helgen till bra pris.
Varför kvitton om ni har en korrekt stämplad servicebok?
Skall inte det räcka?
Tyvärr gör det inte det längre sen det börjat säljas falska stämplar bla.
för att kunna sälja mätarmanipulerade bilar.
av Frigge
Det är klart dom vill se kvitton :roll:
Oavsett var den är stämplad måste man ju kunna styrka stämpeln med kvitto. Tyvärr finns det ju en del stämplar på villovägar världen över o bara en stämpel är inte nog bevis. Bilar servade på Auktoriserad verkstad i Sverige finns ju i en databas men är den servad på annan verkstad eller utomlands är ett kvitto det enda giltiga beviset.

Det är väl ganska självklart ändå :roll:
Användarvisningsbild
av Jensen
Verkligen tråkigt det som hänt, men en sak som är lite lustig är att ingen här vet vad som exakt hänt men ändå spyr en massa galla över kvalitet, Bilia,Volvo mm.
Finns ju faktiskt en massa saker som kan påverka motorn under 17000mil.
En sak som man inte får glömma är att även nya bilar går sönder, men vart drar man gränsen 2års garanti/15000mils maskinskadeförs, alltså nånstans går ju gränsen, och att sedan dra in Robert Colin låter helt patetiskt.
Vem här kan sen med 100% säkerhet säga att oljebytena i Tyskland inte påverkat detta??? ingen tror jag.
Att Bilia vill ha in kvitton på oljebytena är väl självklart, att stämpla en bok är inte så svårt annars, men det är kvittona som gäller i slutändan.
av S60AWD2.5T
Frigge skrev:Det är klart dom vill se kvitton :roll:
Oavsett var den är stämplad måste man ju kunna styrka stämpeln med kvitto. Tyvärr finns det ju en del stämplar på villovägar världen över o bara en stämpel är inte nog bevis. Bilar servade på Auktoriserad verkstad i Sverige finns ju i en databas men är den servad på annan verkstad eller utomlands är ett kvitto det enda giltiga beviset.

Nej det är definitift INTE självklart.
Hur många får med kvittona på en begagnad bil med välfylld servicebok.
Är det en autoriserad tysk verkstad går stämpeln att kolla upp.
Det står ingen stans i volvos servicebok om att kvitton skall sparas, rätta mig om jag har fel.

Om det finn falska stämplar så nog finns det då falska kvitton det är väl däremot ganska självklart. Så att ett kvitto skulle vara det ENDA giltiga beviset är ju befängt.

Lycka till med motorn, hoppas det är ett mekaniskt fel på pump eller dyligt så det inte är olje kvalitets brister...
Senast redigerad av 1 S60AWD2.5T, redigerad totalt 0 gånger.
av jbl
Varför skulle ett oljebyte i Tyskland orsaka motorhaveri. Eller har det framkommit i tråden vilken olja som har använts?

Dom har ju precis som oss kvalitets oljor ifrån t.ex Castrol eller Mobil.
av Frigge
jbl skrev:Varför skulle ett oljebyte i Tyskland orsaka motorhaveri. Eller har det framkommit i tråden vilken olja som har använts?

Dom har ju precis som oss kvalitets oljor ifrån t.ex Castrol eller Mobil.

Men HALLÅ.........
Hur vet du vilken olja som använts i denna bil ??
Kanske var det en oseriös verkstad som slog i det absolut billigaste som finns att köpa men saluför det som kvalitètsolja :roll: INGEN VET !!!
Användarvisningsbild
av Brainy
matzen10 skrev:
caradioa skrev:Hade Biltemas olja använts så hade detta aldrig hänt ;)
Då kan jag upplysa dej, caradioa, om att Biltema och OKQ8 hämtar oljan från samma levarantör ;-). Båda tappas i Nynäshamn.
Precis som Swedol`s olja förresten ;-) Och säkert flera andra..

M V H
---> Matz
Biltema och statoil är det jag har hört... :roll:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
S60AWD2.5T skrev:
Frigge skrev:Det är klart dom vill se kvitton :roll:

Nej det är definitift INTE självklart.
Hur många får med kvittona på en begagnad bil med välfylld servicebok.
Är det en autoriserad tysk verkstad går stämpeln att kolla upp.
Det står ingen stans i volvos servicebok om att kvitton skall sparas, rätta mig om jag har fel.

Om det finn falska stämplar så nog finns det då falska kvitton det är väl däremot självkalrt. Så att ett kvitto skulle vara det ENDA giltiga beviset är ju befängt.

Lycka till med motorn, hoppas det är ett mekaniskt fel på pump eller dyligt så det inte är olje kvalitets brister...

Hhm, måste hålla med S60AWD2.5T....... Har sett serviceböcker/kvitton & allt prydligt tillsammans..... böckerna med Volvo stämplar & kvittona tillsynes "legit"......men, icke så.... Jag vet att de inte var ärliga helt enkelt för att innehavaren berättade det, annars hade jag aldrig kunnat avgöra det.

Sålänge det finns pengar att tjäna på att manipulera serviceböcker/kvitton så att de stämmer överens med miltalet/mätaren på bilen & garantin så kommer det att fortsätta.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

På bild 2 i denna annons finns ett exempel p[…]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset