- tis 02 mar 2021, 10:31
(Om jag kör upp hjulen på en fläck utan snö/is låter det inte trots kylan
.)
Det har varigt så länge jag haft bilen.
Jag hittar inget fel.
Hissar man upp o känner märks eller hörs inget.
Jag har inte läst hela din tråd (men jag ska göra det).
Har tänkt att jag ska testa att byta styrservo oljan i sommar. Den ser ut som skit.
Min drar dock inte åt nått håll.
EDIT såg nu att du redan har bytt styrservo oljan.
Hoppas du får ordning på grejorna. Har tyvärr inga mer synpunkter än vad som gjorts redan och föreslagits här redan.
berg07 skrev: ↑lör 27 feb 2021, 18:49Exakt så där låter min V70 1 vid ca - 5 och kallare.När det blev kallare var det som att styrningen (styrväxeln?) började föra lite oljud när jag svängde på ratten vid stillastående. Men vid plusgrader hörs inget ovanligt.Video på detta finns här:
https://streamable.com/60f8wd
Det knarrar alltså när jag vrider på ratten vid stillastående, men bara när det är kallare än ungefär -5 grader. Knarret kommer från styrningen, inte från däcken. Jag upplever inte att det är nån skillnad på varvtal, knarret finns där oavsett. Detta uppstod i januari 2021, hade inte detta symtom förra vintern. Kan detta vara tecken på dålig styrväxel eller är det nåt annat?
(Om jag kör upp hjulen på en fläck utan snö/is låter det inte trots kylan

Det har varigt så länge jag haft bilen.
Jag hittar inget fel.
Hissar man upp o känner märks eller hörs inget.
Jag har inte läst hela din tråd (men jag ska göra det).
Har tänkt att jag ska testa att byta styrservo oljan i sommar. Den ser ut som skit.
Min drar dock inte åt nått håll.
EDIT såg nu att du redan har bytt styrservo oljan.
Hoppas du får ordning på grejorna. Har tyvärr inga mer synpunkter än vad som gjorts redan och föreslagits här redan.
Det är lika bra o lägga ner hela skiten.