Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Precis, det är därför som jag måste låsa med nyckeln. :wink: Det är inte kul när bilen står på olika ställen och tjuvlarmar. :(

Jag håller på att kolla upp om någon på jobbet har felkodsläsare. För visar det sig att t ex felet beror på trasiga saker i bakrutan, då är det inte så stor mening med krångla ut backupbatteriet och hålla på med blindnitare. Då får man skaffa en ny plan istället!
av valln
Nej, mitt larm falsklarmade när jag hade fel på larmmodulen och låste bilen med nyckeln.
Det är nog så att när larmmodulen är sönderärgad kan nog larmet bete sig hursomhelst...
Användarvisningsbild
av Allinug
Hur pass bestående är de felkoder som man kan läsa ut med felkodsläsare? Om jag låser med nyckel får jag ju inget felmeddelande i läsrutan i bilen, finns det ändå felkoder lagrade? Eller måste jag larma på med dosan för att få felkoder?
av andersuw
En felkod som en gång satts kvarstår som läsbar tills den raderas. Koden kan dock ha olika status beroende på om bilen vid lästillfället känner av det felsymptom som givit upphov till felkoden eller inte. Om den känner av symptomet är koden aktiv. Om den inte längre känner av felsymptomet är koden inaktiv. Med VIDA/DiCE kan man se om en kod är aktiv eller inte. Med många andra felkodsläsare kan man bara se om koden finns där eller inte. Med en sådan läsare måste man radera koderna och sedan se vilka som återkommer. De som återkommer är förstås de som är aktiva.

Om en felkod övergår från att vara aktiv till inaktiv försvinner sannolikt i de flesta fall (undantag kan finnas) det varningsmeddelande som koden gav upphov till medan den var aktiv. Sedan är det långt ifrån alla aktiva felkoder som ger upphov till något meddelande överhuvudtaget. Många koder ger aldrig något felmeddelande eller någon varningslampa överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Pickadoll skrev:Jag ska då ta bort batteriet i min nu i sommar. Sambon påstår att den larmat utan anledning 2 gånger.
igår kom hon hem och sa den där bilen ska på skroten NU! Den hade larmat 2 ggr utanför dagis, pinsamt var det sa hon. Ändå konstigt att det aldrig hänt mig.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Problemet med den är nog mest att jag valde den när hon ville ha en bränslesnål Yaris. Fick övertala henne länge och väl, till slut tröttnade hon och sa ok till att köpa en bil med lite hk. Men jag tror hon gillar den ändå.
av Fred
Alexas skrev:Bara avaktivera larmet så är allt ur världen och frugan nöjd :)
Kan larmet avaktiveras i VIDA?

Jag testade att byta backupbatteriet för ett par månader sedan och problemen med falsklarmning och meddelandet i DIM försvann. Dagen innan vi skulle åka till Berlin fyra dagar larmade den obefogat igen, så jag ryckte säkringen. Dagen efter, när vi klev av planet i Berlin, hade jag ett missat samtal från grannen, ringde upp och han sa att bilen larmat. Saken var den att jag samma dag den falsklarmade första gången hade skaffat ett sånt där solskydd man lägger över vindrutan, så jag misstänkte att det kanske hade med den att göra. Jag bad grannen klippa bort solskyddet och ringa igen ifall bilen larmade fler gånger. Jag fick inget samtal och när vi kommit hem igen satte jag i säkringen igen och läste av felkoder med min PPC. Förväntade mig UEM 0004, med någon sådan fanns inte, så jag tänkte att det nog ändå var solskyddet som spökat...men så larmade den i alla fall dagen efter. :x Denna gång sattes felkoden, men jag vet inte om det berodde på att backupbatteriet laddats ur från det att jag drog säkringen eller om det helt enkelt är slut igen.

Nu börjar jag tröttna lite på detta, så jag skulle vilja avaktivera larmet helt, det är ju ändå ingen som bryr sig ifall en bil står och larmar och det är inte speciellt stor risk att någon vill bryta sig in i min gamla V70 -02. Optimalt skulle ju vara ifall man kan avaktivera larmfunktionen men behålla låsfunktionen med fjärren.
av andersuw
Det går sannolikt att "ladda bort" mjukvaran för larmet. Men även att ta bort en mjukvara ur konfigurationen är något bara en ÅF kan göra (eller någon med licensierad uppkoppling mot Volvos databas). Om detta sedan räcker för att få tyst på en larmsiren som trilskas är jag inte säker på. Däremot lär det ju bli tyst om du plockar bort sirenen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
B200ft svårstartad

Har bytit tempgivaren om det är den på […]

"Sentry mode" kamera?

Denna testvinnare tycker jag verkar intressant, […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Med vad ska man smörja lagren och kugghjulen […]