Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nefix skrev:Skulle aldrig komma tanken här uppe och åka dubbfritt, är ju verkligen att be om problem. E4:an saltades inget i vintras, väldigt skönt och slippa slasket och skiten men det blir ju riktig vinterväg istället med snö och is.
La på nya Hakkapeliitta 5 i vintras och det är överlägset bästa däck jag har haft. Helt otroligt vilket grepp vid inbromsning, sidled m.m. Går som tåget i snön, stabilt och tyst däck. Rekommenderas starkt.
Som sagt, snåla inte på vinterdäcken för det kan straffa sig hårt :(
Vidhåller ändå att det inte finns nåra enkla svar, det är alltid en kompromiss. Jag har kört hakkadäcken och de är definitivt grymt grepp på snö/is, men de väsnas ju något grymt om man jämför med ett friktionsdäck och dessutom sågar de sönder vägen.

Om man tycker det är värt det får ju var och en avväga. Här nere i söder tex saltas ju vägarna t.o.m preventivt innan det ens blivit halt. Man blir ju avunsjuk på er där uppe som slipper skiten.
av Herkulez
Nefix skrev:Skulle aldrig komma tanken här uppe och åka dubbfritt, är ju verkligen att be om problem. E4:an saltades inget i vintras, väldigt skönt och slippa slasket och skiten men det blir ju riktig vinterväg istället med snö och is.
La på nya Hakkapeliitta 5 i vintras och det är överlägset bästa däck jag har haft. Helt otroligt vilket grepp vid inbromsning, sidled m.m. Går som tåget i snön, stabilt och tyst däck. Rekommenderas starkt.
Som sagt, snåla inte på vinterdäcken för det kan straffa sig hårt :(
Motsvarande Hakka dubbfria är också kanon :-)-) Dock inte riktigt lika bra på is :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det är ju självklart. Åker man på ett vinterväglag där man aldrig åker på ren asfalt, så är dubbdäcken bättre. Men hur ofta gör man det? Om inte, så får man de nackdelar "VolvoB20" skriver. Allt är en kompromiss och för mig är friktionsdäck bäst. Exempelvis kan jag köra i Stockholm och i framtiden i andra stadskärnor också.
av oldtimersmc
Andra kanske åker ner på kontinenten mycket och då är det ju inte så himla roligt att hålla på och byta däck fram och tillbaka hela vintrarna.[/quote]

En fiskmås öppnar truten!
På kontinenten så kan du åka på andra däck det bodrde vara helt klart att vi talar om vad som är mest lämpat i Sverige ett pötsligt stopp i bodalsbackarna så blir det brunt mojja i kallingarna. Angående min storlek så kom och hällsa på så får du se, det är ju bara några mil...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]