Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
Nej något speciellt stort fusk på Volvo är det säkerligen inte men det är sorgligt nog att så många har dålig erfarenhet av verkstäder, märkes eller icke. Och nog kan man väl tycka om sin Volvobil väldigt mycket utan för den del bli glad när man hör folk bli utsatta för fusk, eller?
Det som oroar mest är väl inte om dom fyllt på spolarvätska eller ej utan vad för viktigare andra saker den dålige mekanikern har struntat i som man inte ser så lätt...
Jag menar att om han är så dum så han föröker lura en med en sådan bagatell så vad har han mer försökt fuska med, har jag fel eller är det ett logiskt tänk?

Nåja jag servar själv, på gott och ont... 8)
av zenobia
.

Som jag sagt tidigare handlar inte detta om en liter spolarvätska eller lite saknat fett på dragkroken. Det handlar om förtroende.

Man lämnar trots allt in sin bil till något som marknadsförs som det bästa men kan unna sin bil, nämligen ett besök på märkesverkstaden.

De kan ta mer betalt för sina jobb då de påstår att de levererar ett mervärde. Så länge mervärdet levereras är det troligtvis värt att betala dom extra slantarna. Men när man får tillbaka sin bil med ovanstående brister har märkesverkstaden missbrukat sitt förtroende när dom inte har tillräckliga rutiner för att säkerställa kvalitén på den produkt dom levererar.

När förtroendekapitalet är recucerat enligt ovan är det lätt att börja tänka i negativa cirklar och därmed börja ifrågasätta vad mer dom har misslyckats med att leverera. Tyvärr måste jag säga att verkstaden inte har gjort något för att försöka upprätta sitt förtroendekapital gentemot mig som kund. Dock har dom försökt att kompensera på andra sätt för att få mig nöjd.

Därmed har dom inte förstått vad som är problemet och vad som då skall repareras, nämligen förtroendekapitalet och inte något annat tjafs. På eget initiativ och på egen bekostnad har jag bokat en tid i morgon hos en annan auktoriserad Vovloverkstad i Göteborg. Dom har fått uppgiften att gå igenom samtliga de punkter som den första verkstaden påstår att dom har gjort.

Förhoppningsvis visar det sig att den första verkstaden har gjort det dom har fått betalt för att göra och då är den delen av problemet ut världen.

Det tråkiga är dock att det är jag som tog tag i detta och inte leverantören.

.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Snackade med en bekant som tidigare jobbat på en volvoverkstad och fick veta att när dom då gjorde en service så gick dom igenom punkterna på bilen som sig bör, sedan så kryssar dom i protokollet. Det man kan tänka på är att det skulle ta extra lång tid om dom efter varje koll skulle göra ett kryss i protokollet!

Här kan det naturligtvis bli en miss då det är lätt att kryssa i bara farten.
Samtidigt som att, är det kryssat i protokollet, så gäller garantin. D.v.s. skulle motorn rasa p.g.a. gammal olja (överdrivet) trots att verkstaden dokumenterat det i protokollet så gäller garantin på detta oavsett ålder.

Nu fick jag samtidigt veta att hans egen verkstad är volvo-auktoriserad (enl. honom själv) d.v.s. han har tillgång till protokoll etc.

CarMan får gärna kommentera detta! Lyssnar gärna även på hans åsikter!
du får ju givet vis fyla i & göra pumkterna hur du vill, bara dom blir gjorda !

Själv så andvänder jag kryssen föra att själv komaihåg att denna pumpt är utförd. Men jag gör inte pumkterna i den orsning som dom står i.
Användarvisningsbild
av CarMan
den här tråden verkar at ha sårat ur en del.

vist kan det finnas o ärliga mekaniker, & dom fins ju isåna fall på både aktoriserade & icka aktoriserade verkstäder !

när jag hänvisar till de aktoriserade gör jag inte detta för att jag påstår att dom gör alltid allt halt totalt felfritt & det fins ingeen anstäld som är oärlig, utan föratt dom har bästa kunskapen om din bil.
en icke aktoriserad verksta kan också missa saker på din service & det är större schans att dom missar nått viktigt, då dom inte vet var dom ska titta, då dom inte har lika stor erfarenhat om bilen o vet vad som brukar gesig 6 hur man snabbast/enklast avslöjar detta i tid.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Själv så andvänder jag kryssen föra att själv komaihåg att denna pumpt är utförd. Men jag gör inte pumkterna i den orsning som dom står i.
Så borde alla mekaniker jobba! Tyvärr är det inte alltid så. Kan tänka mig att många går genom bilen på ren rutin och sedan kryssar i boken utan att kanske ens läsa på vad dom kryssar.

Så om nu CarMan jobbar som han säger, så vill jag ha fler CarMan's i volvos verkstäder! Nu låter jag som om jag är missnöjd med alla mekaniker i Volvo-världen, vilket inte stämmer! Kan inte tänka mig ett annat bilmärke och heller ej att lämna bilen till något annat än en aukt. volvoverkstad!

Trots att jag vet att CarMan inte jobbar i min närhet så hoppas jag att mekanikern som servar/lagar min bil gör det med samma glöd som just CarMan!
Användarvisningsbild
av CarMan
för att åter gå till ämnet, det är ju som sagt mycke spekulationen, men vi har inte fått al fakta.

fråga:
Har dom missat att smörja den vesentliga delan i draget, själva den lösa delan som har låsmeckanismen? det är ju denna del man ska säkerställa att den låser som den ska. eller var det bara den fasta järnbiten som inte vart smörjd
Användarvisningsbild
av frilins
CarMan skrev:för att åter gå till ämnet, det är ju som sagt mycke spekulationen, men vi har inte fått al fakta.

fråga:
Har dom missat att smörja den vesentliga delan i draget, själva den lösa delan som har låsmeckanismen? det är ju denna del man ska säkerställa att den låser som den ska. eller var det bara den fasta järnbiten som inte vart smörjd
Måste få fråga dig CarMan, tror du att det är enstaka mekaniker som försöker visa sig "duktiga" inför chefen eller nåt, när dom hoppar över någon del för att spara tid?
Eller är det så illa att en del verkstäder försöker tjäna sig mer pengar genom att fuska med jobb eller som det händer ibland, "hitta nya fel" när bilen är inne på verkstaden?

Nu menar inte jag att du skulle vara insatt i allt fusk som förekommer i världen, jag uppskattar din hjälp du ger här, utan jag menar bara att eftersom du förmodligen träffar många andra mekaniker i ditt yrke så kanske du hört "skvallret"...
Är det så illa som det återges här, ska tänka sig för när man lämnar in sin bil?
av zenobia
CarMan skrev:för att åter gå till ämnet, det är ju som sagt mycke spekulationen, men vi har inte fått al fakta.

fråga:
Den delen är lika osmord så vitt jag kan se. Det sitter rester av smutsigt fett men inget mer. Det fettet som finns i den lösa delen borde ha smetat av sig på den fasta delen om dom provat.
av Frigge
Det är inte på något sätt så illa som beskrivs i denna tråd, tyvärr (som i alla brancher) finns det idioter som inte gör sitt jobb rätt. Detta är som tur är inte så vanligt, alla verkstäder gör så mycket dom bara kan för att få nöjda kunder, det är ju dom dom lever på. Alla verkstäder blir kontrollerade på något sätt,antingen av Bilprovningen eller en Intern kontroll person. Personer som upprepade ggr missköter sitt jobb blir utan tvekan förflyttade med omedelbar verkan för att det inte ska upprepas.
Jag skulle ju rekomendera dom som är oroliga att lämna bilen på en Verkstad med "Personlig Servicetekniker" Där får man en personlig kontakt med personen som jobbar med bilen o inte en kundmottagare som knappt vet hur en modern bil fungerar (grovt uttyckt, jag vet).

/Fredrik
av Teemu
Frigge skrev:Det är inte på något sätt så illa som beskrivs i denna tråd, tyvärr (som i alla brancher) finns det idioter som inte gör sitt jobb rätt. Detta är som tur är inte så vanligt, alla verkstäder gör så mycket dom bara kan för att få nöjda kunder, det är ju dom dom lever på. Alla verkstäder blir kontrollerade på något sätt,antingen av Bilprovningen eller en Intern kontroll person. Personer som upprepade ggr missköter sitt jobb blir utan tvekan förflyttade med omedelbar verkan för att det inte ska upprepas.
Jag skulle ju rekomendera dom som är oroliga att lämna bilen på en Verkstad med "Personlig Servicetekniker" Där får man en personlig kontakt med personen som jobbar med bilen o inte en kundmottagare som knappt vet hur en modern bil fungerar (grovt uttyckt, jag vet).

/Fredrik
Den lokala verkstaden här sade sig ha personliga tekniker. Men när man lämnar in och hämtar ut bilen så är det ändå kundmottagaren man pratar med. Det enda man har med den personliga teknikern att göra är om man speciellt ber om att få tala med denna - annars ser man inte röken av honom.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 54
Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]