Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det fins fel på härdningen i dom 2 serier jag pratade om (du hade ingen av dessa)
sen fans de den tidiga serien runt 00 som kunde fasna, var det en sån du hade på förra bilen?

men det är inte ett allmänt fel på volvos hjullås, det är bara det jag säger & vill vidhålla
Diskussionen börjar bli mindre nyanserad.

Läget verkar låst. Kanske dags att låsa tråden? :wink:
vad vinnar man på att låsa en tråd, för utom att man retar upp alla som vill skriva i den?
jag fick in en V70 (första karossen) i torsdags, han har den modell som fasnar hårt på konan. Han hade hållit på länge o försökt ta bort det sista hjullåset.
han hade även varit inne o rådfrågat en kolega tidigare på dan, men tillslut lämna han in bilen istället. (då hade han lyckats slå bort en flisa i hjullåset.) Han ville då att vi skulle demontera det hjullås han ej fått biort + en som han sat dit, o nu inte får bort, då hjullåsnyckeln inte längre var så fin.

det tog mig under 5 minuter att demontera dessa 2 & jag behövde inte ta fram svetsen, vart inga bärken på fälgen eller dyrligt...
Tjena

Jag kan inte direkt påstå att jag tycker att låsbultarna är av bra kvalitet. Mina kom nya med bilen, dvs de är från 2005 och mönstret i låshylsan är nu så dåligt att jag inte får av sommarhjulen. Passformen på låshylsan och låsbultarna lämnar rätt mycket att önska i originalutförande och det är inte konstigt att den ibland slinter och inte får grepp, samtidigt som materialet verkar alldeles för mjukt (kanterna böjs som om det vore aluminum...)

Jag har alltid varit noggrann med att hålla rätt vinkel och att inte dra åt för hårt, men de tre senaste hjulskiftena gjordes på verkstad i år och det räckte tydligen för att förstöra mönstret. Tyvärr är bulthålen (r-fälg) rätt djupa och jag är minst sagt orolig för att en svetsning kommer förstöra fälgarna.

Jag måste också säga att det är fantastiskt dåligt att det inte går att beställa en ny låshylsa när man har kvar den gamla hylsan. Borde ju vara ett nummer instansat i den gamla hylsan så att mönstret går att identifiera :twisted:

Ps.. --> Carman du kanske har lust att ge dig på mina bultar? ;)
det går vist att beställa en ny hylsa om du har lappen med numret, det har jag gjort flera gånger!

Hylsan kan inte slinta, det finns inga sneställda ytor som kan göra att hylsan vill ut (för att slina måste man vara på fel ställe)
alternativt att man tidigare inte har haft hysan fult inne eller sne, så delar av kodmönster varit utanför & därmed vridit sig.

Slinternan har man garanterat gjort nåt fel! går det sönder saker, trillar bort bitar, då kan vi börja prata om matrial fel.
Volvos hjullås är ingen bra produkt eftersom den inte klarar av de mest grundläggande krav man kan ställa, nämligen att funka i sin vanliga miljö för vanliga användare.

En produkt som är ämnad för vanliga människor kan inte kräva idealiska förhållanden med specialutbildad personal och särskilda verktyg för att fungera, det är inte tillräckligt! Det är när medelsvensson ska byta hjul hemma på gatan med halvtaskiga verktyg och svag belysning som produkten ställs på prov, och där faller volvos hjullås platt. Alldeles för beroende av idealiska förhållanden för att funka för den breda massan.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str&o[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]