Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Min gamla S80 som numera ägs av min svärdotter har rullat ca 27000 mil.
Efter ca 18000 mil började växellådan växla konstigt. När den växlade ner ryckte det till
i bilen med en smäll osv.

Jag bytte då programvaran för växellådan (och för andra moduler) till en från år 2006.
Efter detta verkade det som om lådan var utbytt mot en helt ny. Den växlar som en dröm
och har gjort så nu i 9000mil. Olja eller fliter är aldrig bytt och behöver heller inte bytas
enligt en verkstad som tittat på den.
av moonwalker
nått rätt vanligt är att kontrollsystem på både tf80sc samt aw55-50/51 har strul med konstruktionsfel . med invändigt slitage

detta går att åtgärda relativt lätt med antingen bytt ventilpaket samt ny olja .. på 55-50 resulterar ett oåtgärdat problem i haveri efter ett tag .. ofta är resultatet att den frivarvar mellan växlar eller hårda växlingar där det i svåra fall känns som man blir påkörd bakifrån

jag fixar dessa problem samt kan även förstärka samt ändra karaktär på de flesta automater

för den som vill veta mer så finns jag strax norr om göteborg och nås på

070 6477938

/mvh micke
Användarvisningsbild
av swede®
linnar skrev: Beträffande oljebyten i USA.
Olja byts där oftare än någon annan stans i Världen. Det har troligtvis med deras bilkultur
att göra. När jag var där blev jag mäkta överaskad över hur mycket tid och pengar
man lägger ner på oljan. Oljan är någon slag gud i det landet. Att gämföra Europa
med USA i oljehänseende går ej att göra. I Europa byter man olja efter tillverkarens
rekommendationer medan man i USA byter olja varken det behövs eller ej.

Att byta olja oftare än rekommenderat gör ingen verkan.
Vet inte hur länge du var där och vad du baserar ditt uttalande på men jag har jobbat som bilmek åt en Chrysler återförsäljare / auktoriserad verkstad kallad Huffines Dodge i Lewisville Texas från 1997 - 2004.

Först kanske vi skulle ta det faktum att dom sista åren jag jobbade i USA så kostade ett motoroljebyte cirka 25 dollar inkl olja och filter, självklart byter bilägare oljan oftare när kostnaden inte är större än så. En annan aspekt är att i dom flesta städer i USA så finns det inga kommunala färdmedel vilket betyder att alla är väldigt beroende av sin bil = behöver servas regelbundet för att kunna frakta ägarna till jobbet och ungarna till skolan.

För det andra, vi som var Chrysler återförsäljare eller auktoriserad Chrysler verkstad höll oss till vad Chrysler rekommenderade när det gäller oljebyten (står även i serviceboken).

Normala intervaller, motor, när det gäller Chryslers produkter mellan åren 1998-2001 var 3000 miles (4800 km) vid hård körning eller 7500 miles (12000 km) vid normala körförhållanden.
Normala intervaller, automat, när det gäller Chryslers produkter mellan åren 1998-2001 var 15000 miles (24000 km), dom bilägare som servade sin automat under dessa intervaller hade aldrig några problem med lådan.
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
linnar skrev:Angående Volvos oljebyten på automatlådor.

Det är fel att man inte byter olja och sköljer lådan!
De som servar skall kolla oljans utseende och lukta på den. Vid minsta avsteg
skall lådan sköljas och oljan bytas. Tyvärr så kostar det en hel del och när
kunden får ta ställninhg till detta jobb är det inte helt ovanligt att man tackar nej.

Beträffande oljebyten i USA.
Olja byts där oftare än någon annan stans i Världen. Det har troligtvis med deras bilkultur
att göra. När jag var där blev jag mäkta överaskad över hur mycket tid och pengar
man lägger ner på oljan. Oljan är någon slag gud i det landet. Att gämföra Europa
med USA i oljehänseende går ej att göra. I Europa byter man olja efter tillverkarens

:-)-) Helt enig i dette ,her i Norge fikk jeg også vite det du nevner, med utsende bla om olja er rød og fin og ikke lukter brent.Ved min 12000mils service ble dette sjekket og alt funnet ok,men nå har bilen rullat 14000mil.Jeg valgte nå og skifte olje på kassa i Sunne.Og har merket lettere girskifte etter dette :mrgreen: Meget godt fornøyd eier av S 60 2.0 TURBO 2002 MOD. :-)-)
av volvov702002
min v70 2002 12000 mil auto. växlar hyffsat bra och normalt, dock slirar det mera mellan 2-3 än andra växlarna. Ibland så kan man lätt känna hur den växlar ner. Ofta så rycker/ juckar det i bilen när man släpper gasen, mest i nerförsbackar/ motorbromsar innan den frisläpper växeln. Har sköljt och tagit service 2.0 på bilia, får man då den senaste programvaran för allt ? Det påstod han på bilia iaf, eller finns det nån specifik program nån känner till / art.nr ?
Användarvisningsbild
av Perc
Växlingen från tvåan till trean verkar vara där åldern och kilometrarna märks först på dessa lådor. Min bil är tillverkad 03 och har gått lite på 210000km i skrivande stund. Den rycker lite då trean går i före oljan har hunnit bli varm, och då det är riktigt skitkallt slirar den lite mera än normalt också. Fräsch olja och går annars hur fint som helst.
av volvov702002
ska väl byta det där b4 locket , verkar vara nåt det blir fel på förr eller senare så lika bra få det bytt.
Måste man nolla lådan efter man sköljt lådan ? Jag gjorde det inte iaf. Tänkte om det gör skillnad/ förbättring om man gör detta ?
Användarvisningsbild
av Perc
Hur stor operation är "B4-locket" och är det nåt man kan byta enkelt utan att riva alltihop och tömma lådan på olja? Vilka årsmodeller gäller det?

Jag har ju lite hård 2-3-växling, men bara då den är kall.
av linnar
moonwalker skrev:nått rätt vanligt är att kontrollsystem på både tf80sc samt aw55-50/51 har strul med konstruktionsfel . med invändigt slitage

detta går att åtgärda relativt lätt med antingen bytt ventilpaket samt ny olja .. på 55-50 resulterar ett oåtgärdat problem i haveri efter ett tag .. ofta är resultatet att den frivarvar mellan växlar eller hårda växlingar där det i svåra fall känns som man blir påkörd bakifrån

jag fixar dessa problem samt kan även förstärka samt ändra karaktär på de flesta automater

för den som vill veta mer så finns jag strax norr om göteborg och nås på

070 6477938

/mvh micke
Min första S80, som jag skrev om här ovan, krånglade växellådan. Det började vid 18.000 mil.
Men när jag bytte programvara i den försvann alla problem. växelådan fungerade hur bra som helt tills
min son lade bilen i en stenmur. Den hade då gått över 30.000 mil. Oljan var aldrig bytt i lådan och
skulle inte heller bytas då den inte luktade bränt och såg ut som ny.

Min nuvarande S80, en 2,5T 2004, har nu gått 21.000 mil (1000 mil när jag köpte den) och går hur bra som
helst. Har faktiskt inte haft ett endaste fel förutom slitdelar som byts när de skall bytas.
Växellådan fungerar kanon!
av linnar
swede® skrev:
linnar skrev: Beträffande oljebyten i USA.

Vet inte hur länge du var där och vad du baserar ditt uttalande på men jag har jobbat som bilmek åt en Chrysler återförsäljare / auktoriserad verkstad kallad Huffines Dodge i Lewisville Texas från 1997 - 2004.

Först kanske vi skulle ta det faktum att dom sista åren jag jobbade i USA så kostade ett motoroljebyte cirka 25 dollar inkl olja och filter, självklart byter bilägare oljan oftare när kostnaden inte är större än så. En annan aspekt är att i dom flesta städer i USA så finns det inga kommunala färdmedel vilket betyder att alla är väldigt beroende av sin bil = behöver servas regelbundet för att kunna frakta ägarna till jobbet och ungarna till skolan.

För det andra, vi som var Chrysler återförsäljare eller auktoriserad Chrysler verkstad höll oss till vad Chrysler rekommenderade när det gäller oljebyten (står även i serviceboken).

Normala intervaller, motor, när det gäller Chryslers produkter mellan åren 1998-2001 var 3000 miles (4800 km) vid hård körning eller 7500 miles (12000 km) vid normala körförhållanden.
Normala intervaller, automat, när det gäller Chryslers produkter mellan åren 1998-2001 var 15000 miles (24000 km), dom bilägare som servade sin automat under dessa intervaller hade aldrig några problem med lådan.
Det om oljebyte i USA är också ungefär vad jag också skrev här ovan, dvs väldigt ofta oljebyten. Jag uppfattade det som om de byter olja samtidigt som bilen tvättas eller nått sånt.

Vad det gäller Chrysler kan jag förstå att oljan skall bytas så ofta som 480 - 1200 mil för motorn och 2400 mil för växellådan. Det är i och för sig avsevärt oftare än andra bilar men det behövs på en Chrysler för de håller inte annars. Min son's kompis hade en Chrysler Van medan min som hade en Chevrolett Transporter samma tid och samma årsmodell. Chryslern höll inte länge förrän växellådan pajade. En hel del tusenlappar fattigare pajade motorn. Min som körde betydligt längre med Transporten men fick problem han också med V6:an. Först trodde han det berodde på att tändstift nr 6 (har jag för mig) inte var bytt någon gång eftersom det är näst intill omöjligt att byta. Efter ett par dagars jobb var styiften bytta men den lät kass ändå. Det visade sig att det var de hyrdaliska lyftarna som lät illa. På med STP och oljudet var borta. Bilen såldes senare.
Både min son och hans kompis köpte Volvo V70 och därmed slutade alla problem.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]