Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av polcirkeln
Jensen skrev: Att det tar lite tid innan man får bilen beror inte på M-värmaren, en van mekaniker smäller dit M-värmaren på 1-2timmar.
Finns en hel del annat som påverkar.
Min säljare sa att det var många bilar så här i oktober och att de var två mekaniker som skulle fixa alla...
Användarvisningsbild
av Jon
Kön in i verkstan var det som drog ut på tiden för mig ;)
Användarvisningsbild
av Angelo
polcirkeln skrev:
Angelo skrev: Lycka till med din "pärla". vad har du valt för färg :?: och utrustning
Du lär väl kunna testa din innan jag får tillfället.
Tackar! Jo, det blev:

Modell V70 Classic
Utförande MOMENTUM
Motor 170 hk 170/230
Växellåda 5-stegad automatlåda
Färg Silver metallic 426
Klädsel/Inredning Mörkgrå textil/läder (sportstol) aj70 (nordborg)
Krockkudde passagerarsida
Barnsäkerhetslås bakdörrar, elektriskt
Panelinlägg i valnöt (darkwood)
Eluttag 12 volt i lastutrymmet
Nyckelavstängning av krockkudde, passagerarsidan
Aluminiumhjul,"ELECTRA", 215/55 R16
Melbusprep.
High Performancehögtalare m.först4X50W för HU-650

Våndades en bra stund över stolklädseln...
Vad valde du för utrustning/färg?
Jag valde svartmetallic 452, och min utrustningslista på V70 Classic 170 är betydligt kortare. Bilen är ju relativt välutrustad i basutförandet plus att dom senaste modellerna är uppgraderade till samma grundpris.

Skålformade textilmattor
Classic-emblem
Kromade Handtag (Classic)
Färganpassade Stötfångare (Classic)
"WATCH DIAL" (Classic)
Aluminiumhjul,"NODUS", 215/55 R16
Spoilerljus,dimljus fram
Nordborg M-grå Te/Lä AJ 70
Manuell 5-vx

Drag skall även monteras och med 13 polig kontakt som tyvärr ger en merkostnad på en tusenlapp gentemot en vanlig 7 polig.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Angelo skrev: ...
Jag valde svartmetallic 452, och min utrustningslista på V70 Classic 170 är betydligt kortare. Bilen är ju relativt välutrustad i basutförandet plus att dom senaste modellerna är uppgraderade till samma grundpris.

...
Drag skall även monteras och med 13 polig kontakt som tyvärr ger en merkostnad på en tusenlapp gentemot en vanlig 7 polig.
Jo, svartmetallic är snyggt. Övervägde även barents blå, men mörk bil hade låg WAF (Wife Acceptance Factor) så det fick bli silver ;-)

Vad är det för skillnad på 13 vs 7 polig kontakt (förutom det uppenbara att polantalet skiljer) - vad är 13 polig bra för?
av addeer
Nu har jag hämtat min nya V70 Classic :D
SATAN vilken snygg färg...Electric Silver!!
Den var oxå mycket skön att köra med progressiv servo och dieseln drar urstarkt som en oxe.
Jag är helt enkelt supernöjd!
Användarvisningsbild
av Angelo
polcirkeln skrev:
Angelo skrev: ...

...
Jo, svartmetallic är snyggt. Övervägde även barents blå, men mörk bil hade låg WAF (Wife Acceptance Factor) så det fick bli silver ;-)

Vad är det för skillnad på 13 vs 7 polig kontakt (förutom det uppenbara att polantalet skiljer) - vad är 13 polig bra för?
Jovisst är det snyggt med svart när det är rent, och man inte har varit ute och kört på våra saltade vägar här nere. Kanske bäst att ställa in bilen i garage över vintern :roll:

Dom extra funktionerna man får via 13 poligt är väl närmast backljus och dimbakljus. Sedan finns det också möjligheter att få direktström för att tex. driva kylskåpet under färd med 12V. Då vår husvagn är utrustad med 13 pol. från fabrik så vill jag helst inte använda dom adapterna som är avsedda dit.

Hittade en 13 polig funktionsbeskrivning här:
Dimbakljus (1,5 mm2) Rear foglight (1.5 mm2)
3 31 Jord (-) för pinne 1 - 8 (2,5 mm2) Ground pin 1-8 (2.5 mm2)
4 R Höger blinkers (1,5 mm2) Right turn signal (1.5 mm2)
5 58R Höger bakljus, positionsljus (1,5mm2) Right taillight (1.5 mm2)
6 54 Bromsljus Break light (1.5 mm2)
7 58L Vänster bakljus, positionsljus (1,5 mm2) Left taillight (1.5 mm2)
8
Backljus, ev. styrström till backspärr Reverslight? (1.5 mm2)
9 30 +12V till förbrukare i vagnen (2,5 mm2) From battery+ (2.5 mm2)
10
Laddström till vagnbatteri , kylskåp (2,5 mm2) Charging trailerbattery, fridge (2.5 mm2)
11
Jord (-) till pinne 10 (ej på Kabe) (2,5 mm2) Ground pin 10 (2.5 mm2)
12
Disponibel

13 31 Jord (-) för pinne 9 - 12 (2,5 mm2) Ground pin 9-12 (2.5 mm2)
Användarvisningsbild
av Angelo
addeer skrev:Nu har jag hämtat min nya V70 Classic :D
SATAN vilken snygg färg...Electric Silver!!
Den var oxå mycket skön att köra med progressiv servo och dieseln drar urstarkt som en oxe.
Jag är helt enkelt supernöjd!
Tyckte också att Electric Silver var snyggt, men det var nog den enda kulören som det var ett pristillägg på :???: och då fick det bli "vanlig" metallic :)
Lycka till med fartvidundret :-O)
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Angelo skrev:
Jovisst är det snyggt med svart när det är rent, och man inte har varit ute och kört på våra saltade vägar här nere. Kanske bäst att ställa in bilen i garage över vintern :roll:

Dom extra funktionerna man får via 13 poligt är väl närmast backljus och dimbakljus. Sedan finns det också möjligheter att få direktström för att tex. driva kylskåpet under färd med 12V. Då vår husvagn är utrustad med 13 pol. från fabrik så vill jag helst inte använda dom adapterna som är avsedda dit.
...
Jo, salt är ju besvärligt. De har börjat med det även här uppe i norr, som en ren (?) besparingsåtgärd - slippa ploga lika ofta. Saltets negativa egenskaper drabbar mer privatpersoner och deras bilar. Piteå kommun provade för något år sedan förbjuda saltning, men det var inte populärt hos VV m fl.

Aha. Jo, dimbakljus, backljus och kylskåpsdrift låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
av In Da hOUse
I dag ska jag hämta min V70 2.4 170 classic momentum. Ska bli såå jäkla kul!
Det är en svart metallic med tonade rutor, intergrerade barnkuddar,12v bak,mugghållare instrumentbräda,skyddsgaller i stål ocg fast drag. känns som JULAFTON! :lol:
Användarvisningsbild
av Jon
på tosda på tosda på tosda *jazzigt*
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]