Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Biltema har nu svarat!

Dom menar att lagret har blivit överhettat vid hög fart och nypit och brustit när
man bromsat in snabbt. Dom säger också att detta inte får hända och därför
dragit in försäljningen av detta lager. Lagret kommer inte längre att säljas säger
dom.

så som dom beskriver att lagret brustit stämmer inte alls med hur dessa lager
brustit. Om lagret "nypit" hade min son känt det direkt. Dessutom hände det
efter att dom kört långsamt några km efter att man legat i ca 90km/t.

Om ett lager nyper eller skär får det ändå inte brista för i så fall är det förenat med
livsfara att svänga hårt i en kurva eller dra på ordentligt. Lagret kan ju brista då
med!

Kan också säga att andra gången detta hände blev bromsskivan sned.

Fortsättning följer!
av Mikael-71
Tycker det ser ut som ett ganska allvarligt materialfel. En sådär grynig brottyta är inte vad jag förväntar mig att se på den detaljen.
av flink
Man blir nästan mörkrädd av att läsa den här tråden!

Det ska inte spela någon roll vilken bildel man köper eller var man köper den ifrån eller vad den kostar. Om en del säljs till en specifik bilmodell ska den följa biltillverkarens kravspecifikationer.

Nu är det ju inte alltid så, men i väldigt många fall är det faktiskt så. Det händer väldigt ofta att fabriken som tillverkar delen till biltillverkaren säljer ut restlagret till "piratmarknaden" och slipar då bara bort det varumärkesskyddade namnet på delen.

I det här fallet käns det som att hela konstruktionen är lite klen men framförallt att det är stora brister i materialet. Och den kombinationen är INTE bra!
Man får inte glömma att Volvo också har ett stort ansvar i den här diskusionen!
Användarvisningsbild
av greeeken
linnar skrev:Biltema har nu svarat!

Dom menar att lagret har blivit överhettat vid hög fart och nypit och brustit när
man bromsat in snabbt. Dom säger också att detta inte får hända och därför
dragit in försäljningen av detta lager. Lagret kommer inte längre att säljas säger
dom.

så som dom beskriver att lagret brustit stämmer inte alls med hur dessa lager
brustit. Om lagret "nypit" hade min son känt det direkt. Dessutom hände det
efter att dom kört långsamt några km efter att man legat i ca 90km/t.

Om ett lager nyper eller skär får det ändå inte brista för i så fall är det förenat med
livsfara att svänga hårt i en kurva eller dra på ordentligt. Lagret kan ju brista då
med!

Kan också säga att andra gången detta hände blev bromsskivan sned.

Fortsättning följer!
Borde dom inte då gå ut med en varning till folk som köpt. Visst hur ska dom veta det men gå ut med datum o liknande för vilka delar det gäller
av linnar
Borde dom inte då gå ut med en varning till folk som köpt. Visst hur ska dom veta det men gå ut med datum o liknande för vilka delar det gäller
Det är exakt vad jag försökt med!
Ärendet ligger nu hos Vägverket som är beslutande instans i sådana här frågor.

Tidningen Auto motor (eller vad den nu heter) har fått all korr och bilder
om detta för att skriva något. Det var ett tag sedan men jag har inte
sett något där ännu.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
linnar skrev:

sett något där ännu
.
Prova med Teknikens Värld?

/Kalle
av volvo experten
flink skrev:Man blir nästan mörkrädd av att läsa den här tråden!

Det ska inte spela någon roll vilken bildel man köper eller var man köper den ifrån eller vad den kostar. Om en del säljs till en specifik bilmodell ska den följa biltillverkarens kravspecifikationer.

Nu är det ju inte alltid så, men i väldigt många fall är det faktiskt så. Det händer väldigt ofta att fabriken som tillverkar delen till biltillverkaren säljer ut restlagret till "piratmarknaden" och slipar då bara bort det varumärkesskyddade namnet på delen.

I det här fallet käns det som att hela konstruktionen är lite klen men framförallt att det är stora brister i materialet. Och den kombinationen är INTE bra!
Vad skullle volvo ha för ansvar i den här disskusionen om biltemas usla produkt kvalitet ?
Användarvisningsbild
av Ericsson
~Kalle~ skrev:
linnar skrev:

sett något där ännu
.
Prova med Teknikens Värld?

/Kalle
Vi Bilägare skulle def. haka på det här!
Användarvisningsbild
av greeeken
volvo experten skrev:
flink skrev:Man blir nästan mörkrädd av att läsa den här tråden!

Vad skullle volvo ha för ansvar i den här disskusionen om biltemas usla produkt kvalitet ?
Vem sa nått om Volvo?????????
Det är biltema vi pratar om här nu.
De som som ska ha skit
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tillverkaren ska ha skiten, Biltema har bara köpt in lagren. Säkerligen jagat tag i den billigaste tillverkaren iofs... Inte så att jag tar Biltema i försvar, jag hade varit mer förvånad om det varit ett originallager.

Ska se om jag hittar ett gammalt originallager och såga isär så man kan jämföra lite. Det jag ser på bilderna är brottsanvisningar från båda sidorna på samma ställe. Hörnet från utsidan och splinesens slut på insidan. Borde förskjutas lite.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]