Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Jo men tidigare bilar med bak drift hade ingen vinkelväxel. Men jag håller med dig att det borde ju gå att ta fram kraftigare grejer som håller.

Det är ju inga billiga rep som blir om hylsan är sliten. Minst byte vinkelväxel verkar det som. Har man otur så är det byte växellåda också. Nu börjar det kosta flis :shock:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jbl skrev:Jo men tidigare bilar med bak drift hade ingen vinkelväxel. Men jag håller med dig att det borde ju gå att ta fram kraftigare grejer som håller.

Det är ju inga billiga rep som blir om hylsan är sliten. Minst byte vinkelväxel verkar det som. Har man otur så är det byte växellåda också. Nu börjar det kosta flis :shock:
Vinkelväxel har man ju fixat i hundra år i kardanklumpen bak i hundra år.

Splines sitter det ju överallt i drivaxlar och kardanaxel så det är inte heller rocket-science.

Man har alltså konstruerat tokfel eller fått skitkvalite i en del splines.

Eller är det något annat än "kraften" som dödar splinsen, rostar de bort?
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
jbl skrev:Jo men tidigare bilar med bak drift hade ingen vinkelväxel. Men jag håller med dig att det borde ju gå att ta fram kraftigare grejer som håller.

Vinkelväxel har man ju fixat i hundra år i kardanklumpen bak i hundra år.

Splines sitter det ju överallt i drivaxlar och kardanaxel så det är inte heller rocket-science.

Man har alltså konstruerat tokfel eller fått skitkvalite i en del splines.

Eller är det något annat än "kraften" som dödar splinsen, rostar de bort?
så där kan man ju inte skriva/tänka.

då kan man ju lika gärna skriva: bilen har man ju byggt i 200 år, varför går dom sönder.
av Addict
Ni får ursäkta men detta är verkligen en riktig soppa...

Hittade denna bilen på blocket:
http://www.blocket.se/vi/11901961.htm?ca=10_s

03:a står det, priset är även satt som en 03 och det är väldigt högt...
Då vill man ju ha Haldex systemet.
Men när jag sedan tittade i bilregistret står det årsmodell 2002 och bilen är tillverkad 2002-10...

Vilket awd system har bilen?
av S60AWD2.5T
Addict skrev:Ni får ursäkta men detta är verkligen en riktig soppa...

Men när jag sedan tittade i bilregistret står det årsmodell 2002 och bilen är tillverkad 2002-10...

Ja det där är en V70 XC dvs en med visco.
Det är illa när märkeshandlare gör fel.
För visst är det väl så at de heter XC70 från och med MY 03?
Ser nu att även volvocars.se kallar 01-03 XC70 på sidan om äldre modeller men inte på själva PDF,en?????????? :roll:

Haldex kom modell år 03 snurrigt värre. Fan trot...
Senast redigerad av 2 S60AWD2.5T, redigerad totalt 0 gång.
av Addict
tracker skrev:här ser du vilket modellår bilen har beroende på när den är tillverkad

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/95 ... egXC70.pdf
I den där står det att D5 kom samtidigt som Haldex. Alltså borde det betyda att jag kan skita fullständigt i MY eftersom alla D5 har haldex? Har jag rätt?
av S60AWD2.5T
Addict skrev:
tracker skrev:här ser du vilket modellår bilen har beroende på när den är tillverkad

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/95 ... egXC70.pdf
I den där står det att D5 kom samtidigt som Haldex. Alltså borde det betyda att jag kan skita fullständigt i MY eftersom alla D5 har haldex? Har jag rätt?
Det verkar så, men skule inte slå vad om det :oops:
Användarvisningsbild
av Jensen
S60AWD2.5T skrev:

Ser nu att även volvocars.se kallar 01-03 XC70 på sidan om äldre modeller men inte på själva PDF,en?????????? :roll:

Om du inte vet med säkerhet vilket system som gäller så skall du inte ge missvisande information.
Mycket riktigt så finns D5 endast som MY03- på en XC70, detta är en klockren 03 med Haldex.
Detta är Chassinr till bilen som det länkades till YV1SZ793731101026 ,Åttonde siffran på en Volvo säger alltid vilken årsmodell bilen har.
av Addict
Jensen skrev:
S60AWD2.5T skrev:

Om du inte vet med säkerhet vilket system som gäller så skall du inte ge missvisande information.
Mycket riktigt så finns D5 endast som MY03- på en XC70, detta är en klockren 03 med Haldex.
Detta är Chassinr till bilen som det länkades till YV1SZ793731101026 ,Åttonde siffran på en Volvo säger alltid vilken årsmodell bilen har.
Du verkar ju kunnig, kan du verifiera att alla XC70 med D5 motor har Haldex?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]