Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guffe
gasspjället är ju vanligt på 01 bilar
Renovera gasspjäll är det mågna här på forumet som vet
Tex : http://www.actronics.eu/sv/producten_ov ... llhus.html ELLER http://www.atech2.com/
Men grejen är om du hade läst från början på denna tråd så hade du sett att mitt spjäll är redan bytt 2009 och har den gula etiketten istället för den Vita som är orginal från 2001. tycker du fortfarande att jag måste byta spjäll ?
av eldorado
Byt Luftmassemätaren, är ganska övertygad om att det är den som är kass.
Har haft liknande symptom som dig på min T5:a och det visade sig till sist att det var den.
Jag trodde även som du att det var tändningsrelaterat först, sen gjorde jag rent spjället och det blev inte bättre och just då tänkte jag jävla skitbil, men sen bytte jag lmm och jädrar i min låda, då blev bilen att gå som den ska.
Och det är just det där motandet du beskriver som får mig att tro så stenhårt på just lmm, hade samma symptom själv nämligen.
Hoppas det löser sig.

Mvh
eldorado skrev:Byt Luftmassemätaren, är ganska övertygad om att det är den som är kass.
Har haft liknande symptom som dig på min T5:a och det visade sig till sist att det var den.
Jag trodde även som du att det var tändningsrelaterat först, sen gjorde jag rent spjället och det blev inte bättre och just då tänkte jag jävla skitbil, men sen bytte jag lmm och jädrar i min låda, då blev bilen att gå som den ska.
Och det är just det där motandet du beskriver som får mig att tro så stenhårt på just lmm, hade samma symptom själv nämligen.
Hoppas det löser sig.

Mvh
Hur blev din då lmm var trasig? Precis som Guffas? Vad kostade ett byte....?
av Guffe
eldorado skrev:Byt Luftmassemätaren, är ganska övertygad om att det är den som är kass.
Hoppas det löser sig.

Mvh
Stort tack eldorado. äntligen kommer nån som beskriver samma symtom som jag har, har varit inne länge på att byta LMM men har inte vågat då den kostar ju en del. vad tycker du skall man köpa en ny från volvo eller en beg från bildelsbasen.se eller en kopia från vparts.com.. nån som vet vad volvo tar för en ny ? så man har nått att jämnföra med.
av Guffe
Orkade inte vänta på svar så köpte en på bildelsbasen.se för 1000 spänn den hade gått 12000 mil får hoppas att den håller ett tag till, återkommer när jag monterat dit den bättre beg. LMM så ni får höra om det löste sig. Hoppas att du har rätt nu eldorado :)
Guffe skrev:
Hoppas det löser sig.

Mvh
Stort tack eldorado. äntligen kommer nån som beskriver samma symtom som jag har, har varit inne länge på att byta LMM men har inte vågat då den kostar ju en del. vad tycker du skall man köpa en ny från volvo eller en beg från bildelsbasen.se eller en kopia från vparts.com.. nån som vet vad volvo tar för en ny ? så man har nått att jämnföra med.
Ja precis. Det var väldigt intressant. Jag ska in 19/12 med min på Volvo med exakt samma problem. De ska börja med att rengöra gasspjället. Men funkar inte det så kanske det är bättre att byta lmm än gasspjället.
av Guffe
milfshake skrev:vart det någon skillnad med ny lmm?
Har inte fått den än. beställde i fredags och den skickas från Jönköping ---> Karlstad så hoppas jag får den på måndag men garanterat på tisdag iaf. återkommer som sagt
av Guffe
Fick min bättre beg. LMM idag på posten. byte dito.. När jag startade bilen så orkade inte bilen hålla tomgång och dog. min första tanke var då faan det var inte den heller. Men när jag åkte ut och tog en provtur så märkte jag genast skillnad på hur mycket friskare bilen var, åkte till min lokala bilfirma och berättade att jag hade bytt LMM och undrade om han kunde koppla upp sig och ta bort alla felmeddelanden. detta gjorde han och efter detta så går bilen klockrent på tomgång 680 rpm enl. datorn som vart uppkopplad, när jag kör så kan jag nu ge bilen full gas utan att den börjar mota eller hacka, men det var vid ett tillfälle efter denna nollning av alarm så tyckte jag att det kändes som den motade lite lite innan det stack som den skulle men vid nästa växel så märkte jag inget så måste få iaf en vecka på mig för att utvärdera om alla fel är borta, men tomgången är iaf grymt stabil. hör knappt att bilen är igång.

Så vad har jag gjort än så länge ?

1. Komp. test varav alla cylindrar låg på 11 bar = 400 kr
2. Bytt termostat = 250 kr
3. Bytt 2 st. tändspolar (250 kr/st) = 500 kr
4. Bytt Magnetventil till turbo = 580 kr
5. Bytt intercooler rör till laddluften som gick av samt rengörning av spjällhus = 1600 kr
6. Bytt LMM samt reset av alla larm i bilen = 1000 kr

en total summa på 4330 kr
av Voffeljärn
Och imorgon 08.00 ska min in på Volvo för att rengöra gasspjället då den har exakt samma symptom.
Egentligen kanske man borde byta lmm på en gång istället?
Men med min otur är det väl spjället.
Men troligen är det båda.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption