Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Inte för att jag tar åt mig men att försöka påskina att de som kör på friktionsdäck "skiter"i sina medtrafikanter och behandlar dessa som oviktiga är väl magstarkt. Kan tillägga att jag tre gånger har fått in någon bil i "skuffen" under vintrar vid rödljus, samtliga med dubbade däck. Vid samtliga fall hade alltså jag med mina friktionsdäck bättre fäste eller lägre fart.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har bara kört med dubbfritt en säsong och med dubbar 5 säsonger (ni gamla rävar kan slänga er i väggen). Vintern 09/10 hade jag dubbfria, dessförinnan och 10/11 körde jag således med dubbdäck.

Jag slappnar av mer när jag kör med dubbdäck, man får en (falsk) illusion av säkerhet - dubben räddar mig och andra. Däremot har jag aldrig varit en bättre förare än vintern 09/10 med dubbfritt - jag räddar mig själv och andra genom mitt agerande i trafiken.
av mojja
Funderar på att strunta i att montera mina vinterdäck iår har ju awd och en suv och så är jag världens bästa förare :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:Funderar på att strunta i att montera mina vinterdäck iår har ju awd och en suv och så är jag världens bästa förare :???:
Det funkar också. Jag blev överraskad av massiv snöstorm när jag var på hemresa från utlandet och jag fortfarande hade sommardäcken på då det var tidigt på hösten. I.o.m AWDn var det ingen risk att köra fast i snön och halkan, sen fick man ju hålla låg fart och ha rejäla avstånd så kom man hem fint i alla fall. Hade inte funkat utan AWD för då fastnade man direkt överallt.

Men om du har vinterdäck, varför inte montera dem, då går det ju att köra fortare i halkan ?:-/
av mojja
Läste du inte jag är ju världens bästa förare och sådana behöver ju varken dubbdäck Abs eller dom andra blinkande hjälpmedlena :roll: fort kör man ju ändå och så är det ju bara bromsklossar som bromsar vi som kan gasar ju oss ur varje situation :twisted:
Användarvisningsbild
av camaro69
Vilken underbart saklig, och vilken underbar nivå på diskussionen det är. :wink: :lol:
av 2444ever
camaro69 skrev:Vilken underbart saklig, och vilken underbar nivå på diskussionen det är. :wink: :lol:
Snäppet hetare än BMW vs Volvo "diskussionen" skulle jag säga, lite svårare att få in dom där riktiga sluggerslagen som involverar barn i den diskussionen dock.
Användarvisningsbild
av camaro69
2444ever skrev:
camaro69 skrev:Vilken underbart saklig, och vilken underbar nivå på diskussionen det är. :wink: :lol:
Snäppet hetare än BMW vs Volvo "diskussionen" skulle jag säga, lite svårare att få in dom där riktiga sluggerslagen som involverar barn i den diskussionen dock.

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, jag tyckte nivån störtdök när man började anklaga förare som använde friktionsdäck för att vara oansvarslösa, farliga och för att strunta i sina barns säkerhet.

Tyvärr blev väl jag lite ironisk också, sorry for that.....

Allt har ju sina fördelar, dubb greppar bättre på is, det kan man inte komma runt, men låter i gengäld mer, hindrar en att köra utomlads, dra mer soppa och sågar sönder vägarna med stora kostnader som följd, ger mycket skitigt väglag och partiklar i luften i städerna.

Friktion slipper ju dessa nackdelar men i gengäld får man ha koll på förhållandena och slå av lite på takten de dagar det är underkylt eller risk för svart-is på vägen tex.
av Nefix
Skulle aldrig komma tanken här uppe och åka dubbfritt, är ju verkligen att be om problem. E4:an saltades inget i vintras, väldigt skönt och slippa slasket och skiten men det blir ju riktig vinterväg istället med snö och is.
La på nya Hakkapeliitta 5 i vintras och det är överlägset bästa däck jag har haft. Helt otroligt vilket grepp vid inbromsning, sidled m.m. Går som tåget i snön, stabilt och tyst däck. Rekommenderas starkt.
Som sagt, snåla inte på vinterdäcken för det kan straffa sig hårt :(
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?