Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ringhede
Du valde att inte svara på den kretik jag gav engående den verkstad du påstog var aktoriserad. jag tolkar det uteblivna svart som att du insett att den inte var aktoriserad
Vad är detta för tråd?

Först försvarar man att den Stora meken tar så bra betalt är för att det är många människor ”runt” om mekanikern.

Sedan är det helt plötsligt fri prissättning i Sverige.

Sedan ”Den stora organisationen gör att du får mer kunskap (bätre utfört jobb)”. Alltså hos dem mindre företagen så får man sämre utfört jobb på sin bil.

När det gäller versktan du prata om så tror jag det är en reklam grej dom kör med för att locka kunder.
Så när ett företag gör samma jobb men till ett längre pris så är det för att ”locka” kunder.

Uppenbarligen så måste du jobba på en STOR auktoriserad Volvo verkstad med tanke hur du försvarar dem!

Ringhede

Ja, man kan bli blåst på många sätt hos verkstäder! Dem kan ta ett högre pris på reservdelar eller ett högre timpriset osv . . .
Sedan spelar det ingen roll om verkstad 1 och verkstad 2 tar fastpris om verkstad 1 tar 8000kr och verkstad 2 tar 5000kr för samma ingrepp. Det kan man kalla för att blåsa, råna eller fri prissättning för sina kunder.

Det är bara att jämföra alla verkstäder och begära offert. Även höras sig för om verkstaden är ”lämplig” att lämna in bilen för ett ingrepp.

Mycket enkelt sätt att undvika dessa verkstäder som tar ett högre pris för samma ingrepp.
Men en auktoriserad verkstad har ju tillgång till en redig kunskapsbank både i form av support men givetvis via diagnostiksystem, är väl inte så konstigt att en sån kedja i regel har mer och bättre info än en fristående verkstad. Givetvis finns det fristående verkstäder med kunnig personal men man kan ju ändå inte bortse från det faktum att de inte har tillgång till samma information som en auktoriserad Volvoverkstad har, det kan väl ändå inte komma som någon nyhet?

Angående prissättning fast versus rörlig så har vi åtminstone inom mitt område faktiskt gått från rörlig till fast kostnad. För de flesta blir det faktiskt billigare, finns så klart undantag men överlag så har det blivit billigare för våra kunder.
Men hallå ni har inte tänkt på att både de små och stora företagen behövs?
Skulle det bara finnas små bilmeckare, vem skulle då serva alla leasingbilar? ingen liten verkstad skulle vara liten längre om de skulle serva leasingbilar.
Att sedan vara en stor verkstad har nackdelen att de behöver en större administration(folk som inte drar in pengar).
att sedan serva sådana bilar måste ju vara drömmen för en verkstad, du behöver inte lika kompetent/utbildad/dyr personal för enklare arbeten. På den här nivån är det inte lönsamt längre att plocka isär delar och laga det som är trasigt, här byter man komponenter.

Sedan när bilarna blir lite äldre behöver man lite mer erfarenhet/kompetens om ska man ska skruva. Här kan ett par polare med intresse för bilar öppna en verkstad. De har kanske skruvat i egna och andras bilar i fler år och folk tycker att de är duktiga, billiga och gör ett bra jobb till ett pris som inte går att jämföra med någon annan. De har helt enkelt byggt upp ett förtroende och deras rykte har spridit sej via mun mot mun metoden. De har ingen administration som kostar pengar, de får svara i telefonen själva och sköta kassan städa osv. Ibland kan kunden få vänta någon dag längre på bilen för att de inte har delar på hyllan, men det kan det vara värt för priset är rätt. Till den här kategorin av verkstäder kommer mesta dels privata kunder, givetvis, de kan vänta på bilen någon dag eftersom de inte har någon kostnad av att vara utan bil.
Jag tycker denna tråd börjar spåra ur med olika beskyllningar och tyckande om att de stora Volvoverkstäderna "blåser" kunder trots att de av egen fri vilja lämnat in bilen till ett fast pris. Att "blåsa" kunden är att överdebitera ett i förväg överenskommet pris. Det som satt fart på dessa diskussioner är att någon erhållit ett pris på den stora Volvoverkstaden för byte av bussningar i framvagnen som var högre än vad en mindre verkstad reparerade bilen för, är det så konstigt. Den stora verkstaden måste göra ALLA jobb och ha utrustning och kunskaper till detta. Den mindre verkstaden väljer jobb och i vissa fall hänvisar till den stora verkstaden då de inte vill/inte tror sig kunna utföra jobbet. Att byta bussningar i en framvagn behöver du inte en massa datorer och specialkunskaper för, det kan vilken bysmed som helst göra. Jag kan hålla med om att prisnivån på de stora verkstäderna är hög i vissa fall. Men det är ju bara att tacka nej och åka till "skuttverkstan" efter att man fått det fasta priset och bedömt det som för dyrt.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
CarMan skrev:om man har står verksta så alla olika instanser har 8 timmar med sitt special jobb så blir dett effektivt o billigt at driva företaget.
Om det haltar så blir det lön till folk som inte jobbar.

Du får läsa på lite om företags ekonomi eller nått. om du är intreserad

Hej CarMan

Nu tror jag du skojar igen :)

Själv har jag en Teknisk Kandidatexamen på Högskolan i Skövde, innehållande 10 poäng företagsekonomi så jag tror det räcker till.
Tacka ändå för tippset. Kunskap är aldrig en börda
Men för att inse att man håller på att bli blåst av verkstaden behövs inte mer än sunt förnuft.

/Roland
ja då ska kunskapen räcka till.
räcker den till att besvara den fråga jag ställt 2 gånger? (blir 3 med detta upprepande)

kanke man behöver fler högskole poeng för att svara?
CarMan skrev:Ringhede
Du valde att inte svara på den kretik jag gav engående den verkstad du påstog var aktoriserad. jag tolkar det uteblivna svart som att du insett att den inte var aktoriserad
Är det denna fråga du väntar på svar? (den svarade jag på i inlägg måndagen den 28:e kl 12:13, bara rulla tillbaka i tråden och läsa)

Givetvis är firman auktoriserad, alltså får sätta stämpeln i serviceboken och garantin gäller.

Räcker det?

Inse att vi anser oss blåsta på skyhöga timmkostnader och att service/reparationer inte tar den tid vi betalar för.

Nu får du katten i mig svara på min fråga utan att slingra dig, CarMan.

Vad är fastrostat för vanlig service på en V70N?
Oljepluggen?, Luftfilter? Skruvar till kupéfilter? osv.

Alltså vad kan kräva massa tid för oförutsett?

/Roland
Ringhede Hur kan man bli "blåst" om du före rep får ett pris och efter denna info lämnar din bil i deras händer för att få arbetet utfört.

Blåst är du väl endast om dom INTE utfört det arbete du har beställt eller om överenskommet pris inte stämmer. mao är högre

Gör du ett val och i efterhand upptäcker att andra Verkstäder gör det arbete du vill ha utfört billigare
Jag kan mycket väl förstå dina tankar men du är fortfarande inte lurad .
Ringer du samma firma idag så ger dom dig säkert samma pris och det är ju deras prissättning som är som den är

Lite elak är jag väl nu... Men det är ju Du som borde undersökt /kollat med fler verkstäder och satt dig in i prisbilden mer innan du lämnat in din bil hos den som det nu "oturligt" blev

Om du i efterhand upptäcker det som du nu har gjort så är det läropengar och vid ditt nästa verkstadsbesök så kanske du måste vända dig till just denna verkstad som du nu vart hos för att kompetensen för just ditt problem fanns hos dom

Alla kan inte allt men en större verkstad kan oftast lite mer då det finns fler gubbar innanför väggarna mao huset rymmer mer kompetens.. Och åter igen så stämmer inte detta överallt

Skall jag tex köpa TV så kollar jag överallt innan jag bestämmer mig och det är inte alltid den som är billigast som får mej som kund När det gäller dyrare saker väljer Jag gärna att göra affärer med personer som har kunskap om produkten som dom säljer Alla kan läsa i brochyrer eller kolla på internet men en person med gedigen kunskap om produkten jag är intresserad av imponerar mycket på mej

Kunskap är makt.... I mina ögon

//Goose
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.