Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
zenobia skrev:
branx skrev:Här har vi Fel.
Det händer även mig...
:D

branx skrev: Laddningen mellan FABRIKEN och EFtermarknad är väldigt annorlunda.
Vill man så kan det inte vara så svårt att skapa en rutin som endast tankar ner det senaste i bilens system. Man behöver väl knappast ta reda på vad som finns när man bara skall skicka in det senaste?

Systemet vet väl redan hur bilen är skapad. Strukturveckor och annat borde ju rimligen redan finnas i databasen.
Men on nisse hult har monterat tex. en RTI utan att ha laddat SW, eller tex förstärkare, och man laddar ner en massa uppgrades, så kan CAN nätet dö. Därför läser vi ut bilen och samtidigt kollar vi så att alla noder fungerar.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Men on nisse hult har monterat tex. en RTI utan att ha laddat SW, eller tex förstärkare, och man laddar ner en massa uppgrades, så kan CAN nätet dö. Därför läser vi ut bilen och samtidigt kollar vi så att alla noder fungerar.
Låter rimligt! Men det är likt förb***at fler "onödiga" moment som jag ser det! Allt är som tidigare sakts en kostnadsfråga, men som jag ser det så skulle det underlätta för er användare om ni bara kunde koppla upp bilen, klicka på [UPDATE] så skulle systemet automatiskt läser ut noderna och sedan automatiskt hämta och installera dom senaste mjukvarorna till den utrustning bilen har!
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jocke S. skrev:
Låter rimligt! Men det är likt förb***at fler "onödiga" moment som jag ser det! Allt är som tidigare sakts en kostnadsfråga, men som jag ser det så skulle det underlätta för er användare om ni bara kunde koppla upp bilen, klicka på [UPDATE] så skulle systemet automatiskt läser ut noderna och sedan automatiskt hämta och installera dom senaste mjukvarorna till den utrustning bilen har!
Problemet är dock att vi kanske vill ha det så i Sverige, men
resten av världen så vill man inte ha det. Mycket pga lagkrav och annat
som gör att man inte kan uppdatera hur som helst. Sen vill
kanske inte kunden få ner all mjukvara, bilen blir ju ibland annorlunda
växlar på ett annat sätt, eller kanske får en annan chassi-sättning
om man har four-c. Finns en massa olika för och nackdelar, detta
var det som blev bäst för alla parter.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Då förstår jag hur det ligger till! Självklart måste man mötas på halva vägen om det behövs!

Trots detta, har vi inte fått svar på hur mycket det kan tänkas kosta att göra en total uppgradering av mjukvarorna!?
Användarvisningsbild
av elmuppo
Volvo tar 50:- för total upgrade. Sen är det upp till marknadskrafterna....
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag ringde min närmaste lokala Bilia-anläggning och fick prisuppgifter på 500:- för jobbet och mellan nån krona och 300 kronor beroende på mjukvara! Detta var cirkapriser!
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo tar Drugt 1 krona + moms för en uppdaterings mjukvara. allt annat är vad återförsäljarna vill ha för att ladda ner den.
man om du ska ladda andra mjukvaror än uppdateringer, typ omladdningar eller aplikationer, så kan dom kosta många! hudralappar & nån tusenlapp i värstafall!!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vad tror ni? Skulle jag käna något på att uppdatera mjukvarorna i min bil?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Vad tror ni? Skulle jag käna något på att uppdatera mjukvarorna i min bil?
Jag har läst hela tråden & hittar ingen som inte tycker man ska uppdatera bilen.
hur tolkar du dom tidigare inläggen?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag fick bara lite huvudbry när jag snackade med meken på bilia som inte tyckte att jag skulle göra något så länge bilen funkade!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]