Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toffelhjälten
larsolsson skrev:En allmän fundering som jag har haft är varför redovisas inte felkoderna när man lämnar bilen på service. 2 av 2 testade verkstäder har inte gjort det.

För något år sedan lämnade jag min bil på service hos en volvoverkstad i början på december.
1 vecka senare föll snön och då upptäckte jag att AWDn inte fungerade. Det var fel på tryckgivaren i haldexkopplingen och felkod var satt. Jag tvivlar starkt på att denna gick sönder veckan efter service. Min känsla är att den var sönder innan och man helt enkelt struntade i att redovisa detta för mig. Varför?

Eftersom inga felkoder redovisas går det inte att bevisa något. Och detta fel bekostades till viss del av Volvo. Så varför inte undersöka detta riktigt?

/ Lars
Det ingår ej att kolla felkoder på service, herregud snart krävs det nya däck isamband med servicen också.
Användarvisningsbild
av gooose
larsolsson skrev:En allmän fundering som jag har haft är varför redovisas inte felkoderna när man lämnar bilen på service. 2 av 2 testade verkstäder har inte gjort det.

För något år sedan lämnade jag min bil på service hos en volvoverkstad i början på december.
1 vecka senare föll snön och då upptäckte jag att AWDn inte fungerade. Det var fel på tryckgivaren i haldexkopplingen och felkod var satt. Jag tvivlar starkt på att denna gick sönder veckan efter service. Min känsla är att den var sönder innan och man helt enkelt struntade i att redovisa detta för mig. Varför?

Eftersom inga felkoder redovisas går det inte att bevisa något. Och detta fel bekostades till viss del av Volvo. Så varför inte undersöka detta riktigt?

/ Lars

Skall jag se felkoderna i din bil måste jag läsa ut dom före uppgradering utförs
När man laddar ner programvaran i bilen så i slutet på denna Fas så nollställs ev satta felkoder

Detta kan vara bra om någon tex har lossat en kabel till en givare och sedan åter anslutit kabel men råkade sätta på tändningen i mellan och då fått en felkod registrerad

När man sedan besiktigar denna bil så kommer du få en 2a på att det är en felkod registrerad
Och detta kan jag tänka mig är ytterligare en Positiv effekt av att man uppgraderar sin bils programvara vid service för att statistiskt sett få ner anmärkningarna hos SBP

//Goose
Användarvisningsbild
av CarMan

/ Lars
Svaret står högre upp !
Felkodsavläsning ingpr inte i service.

Låter kanske konstigt, men det är mycke felkoder hit o dit som man kan få av olika anledningar.
Om du har en fel fri bil, men endå har en felkod, så kanske du vill ha felet som inte finns åtgärdat, bara för att du ser det på pappret...
av Toffelhjälten
Håller med föregående talare,dock så är ju vissa felkoder såpass vanliga och talande för sig att man kan med allra största sannolikhet säga vad felet är (rätt många t.o.m i mitt tycke)
Användarvisningsbild
av CarMan
Felkoder har man till en enda sak, o det är att vägleda den som ska felsöka, var han ska börja efter felet.

Men det är mycket vanligt att folk i all enhet tror att felkoderna talar om för mekaniken vad som är trasigt
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Om vi fortfarande ska diskutera "auktoriserad service".
Jag trodde att att alla verkstäder jobbade efter samma motto: ATT TJÄNA PENGAR !!!
Nu när däckbytar säsongen har varit i full gång, så har jag varit med att stötta killarna i däckverkstan.
På den däckkedjan ja jobbar på så kollar vi alltid bromsbelägg,styrleder.hjullager glapp och andra grejor som man märker tydligt när man har hjulen av.
När vi säger till kunden t e x att klossarna fram är slut,så säger kunden att bilen är ny servad för någon vecka sen..
Är mekanikerna rädda för att det ska bli extra jobb om dom rappoterar att klossarna är slut eller är dom rädda för att skita ner sig eller verkstaden...
Finns det inget som heter "mer försäljning" inom märkes bilverkstäderna.Jag vet att kunderna hade gillat att få reda på att t e x klossarna hade varit slut direkt vid servicen istället för att behöva lämna in bilen en gång till med allt vad det innebär.
Det snackas så jävla mycket om orginalservice hit och dit...Hur mycket är det igentligen värt...
Reservdelsbytare på en märkes verkstad är inte en bilmekaniker enligt min mening,reparera en bil efter servicemedelande kan vem som helst.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag pratar oxå daglgen med kunder i olka samman hang o jag känner igen det där.
man kan anmärka på broms skivor elle nått annat, o det är förvånansvärt ofta kunden söger att dom är ju nyss bytta. Men när jag kollar dokumentationen så kan munden ha blandat ihopp fram & bak, eller så är det ett eller flera år sen, men kunden tror att det var nån månad sen.

Så man ska kolla fakta innan man drar några slutsatser.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
CarMan skrev:Jag pratar oxå daglgen med kunder i olka samman hang o jag känner igen det där.
man kan anmärka på broms skivor elle nått annat, o det är förvånansvärt ofta kunden söger att dom är ju nyss bytta. Men när jag kollar dokumentationen så kan munden ha blandat ihopp fram & bak, eller så är det ett eller flera år sen, men kunden tror att det var nån månad sen.

Så man ska kolla fakta innan man drar några slutsatser.
Jo då , de är ja helt medveten om.
Råkar ut för sånt rätt så ofta. Oftast när det gäller däck. Kunden säger att han köpte däcken förra året och har bara kört 1500 mil och dom är redan slut å vill ha nya på reklamation. Sen när vi kollar upp så kan däcken vara köpta för 2 kanske t o m 3 är sen och ha rullat 3-4 tusen mil. Vi tar alltid mätarställning på alla bilar som vi har inne vad det än gäller.
Så visst vet ja att ta fram fakta är jätte viktigt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]