Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ReKa
Fred skrev:Jag hade lätt valt att göra som du gjorde för att slippa strulet med glassplitter i bilen och annat.

Hur gick det med själva dörren...blev den krokig?
Jag ska absolut fixa så att jag har en 2-polig kontakt någonstans i fronten så jag kan koppla in laddaren/skicka lite ström till bilen om samma situation skulle uppstå för mig! Jag måste bara hitta någon bra kontakt som är väderskyddad som kan sättas lite diskret i fronten.
Mjo, jag inbillar mig det iaf (jag är som sagt hypokondriker när det gäller bilar). Jag tycker att det är högre vägljud nu än innan, men upptäckte idag att tätningslisten är rätt härjad och ful så byter jag den bör det bli lugnare i kupén.
av Fred
Då håller vi tummarna för att det är medicinen! Meddela gärna vad listen kostar sedan, kan vara bra att veta ifall man behöver byta den någon gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det ät nog sent att komma med råd nu, TS har nog kommit in redan. Tråden är från Febr-Mars.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tvärt om, perfekt att komma med det rådet nu.

Bilarna börjar ju bli till åren nu och 1000-tals kommer drabbas av urladdat batteri. Perfekt då om dessa slipper smascha rutor eller bräcka upp dörrar.
Vad hjälper det att komma in under motorhuven? Batteriet sitter i kofferten. Och det är den man behöver komma åt. Att byta eller ladda upp.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är riktigt att batteriet sitter i "kofferten", men det finns en pluspol under motorhuven. Men det bästa är att se till att det ordinarie "manuella"låset i förardörren är uppsmord innan det är för sent, inte komma på det när det "skitit sig" med batteriet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad hjälper det att att ha låset uppsmort?

Om bilen har riktigt DeadLock funktion så finns ingen nyckelöppning om ström saknas, el-servomotorn blockerar/kopplar bort nyckelcylindern så en tjuv tex inte ska kunna forcera runt låset med en skruvmejsel/rörtång.

Enda sättet är att koppla på stöm så servona kan släppa/koppla in låscylindrarna igen.

Kommer inte ihåg vilka modeller som har rktig DeadLock

V70II är etter värre, där är ju även handbroms och rattlås elektriska så utan att koppla på ström kan du inte flytta bilen en millimeter eller vrida på ratten ens.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tror min har det. Efter att ha låst bilen, efter ca 30 sek hör man ett klick i dörrarna. Har dock ett dragkrok. Då kan jag mata på ström den vägen ifall problem uppstår.
av BjörnWäring
KKR skrev:Det ät nog sent att komma med råd nu, TS har nog kommit in redan. Tråden är från Febr-Mars.
Är kanske inte aktuellt för TS de förstår nog vem som helst utan att behöva sitta här på ett forum och vara dryg. Men många kan råka ut för samma problem och kan ha ytterligare ett alternativ till bärgning och slå rutor.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]