Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I en bil sitter kudden skyddad från statisk elektrisitet
kudden är fast montear o kan inte rörasig
kudden har rätt ände mot fri yta
kudden övervakas av ett säkerhets system
kuddens plasering är utmärkt & väl känd av dom som i nöd ska hatera bilen

jag tycker det käns glas klart att det är farligare att ha en lös kudde, än att ha den i bilen.
isak skrev:juridik. orkade inte läsa!
du svarade inte på frågan om du visste det gick att koka kaffe på dynamit?
möjligt det går?
Är det då helt plötsligt ofarligt att ha dynamit liggande på vinren i en villa som brinner?
Kändes bättre att inte ha den där alls, även jag är väl lite nojjig när det gäller att ha en "handgranat" bakom ryggen på ungen. Behövs inget motstånd, enklast att koppla ihop trådarna på airbagen så den inte poffar pga statisk elektrisitet.

Och ja, det är en jäkla kraft i en airbag, men för att den ska vara farlig på mer än en halmeters håll krävs att den ligger i mot något som kan slungas iväg (eller ligger uppochned). Finns ganska många filmer på tex. youtube där dom sitter på airbags när dom skjuter av dem. Har inte sett någon av dem som dött ännu.
Förstår dig, och hade velat själv om jag skulle nöja mig med att koppla ur sladdarna eller plocka ur den (köpte till slut en V70 utan airbag). Om kontakten är ur är dock en airbag väldigt säker. Om du kollar ner i kontakten ser du att det sitter ett metallbleck som kortsluter dom två piggarna så fort inte en "hane" är intryckt.

Nyckelavstängning skulle jag inte vilja satsa ett bakåtvänt barns liv på, kontakten och sladdarna sitter ju liksom där ändå. Blir det kortis vid t.ex. en kollision, vatten kommer in eller bara någon sorts elektrisk liten kabelbrand vete tusan om det inte kan smälla, det finns ju andra 12v kablar i hela bilen.

Och dom sitter inte på en V70 frontal pass bag på Youtube utan på typ en liten rattairbag. Gasgeneratorn i en airbag blir otroligt mycket kraftigare om den detonerar pga t.ex. brand och tenderar mer att bli en detonation. Det enda lagkrav då är att inte den får flyga iväg mer än typ 20m och inte får splittras. Så en låda av typ kraftigt metallnät är en ganska bra grej för förvaring (helst med lås).

Och det är förstås olagligt att förvara sånt hemma, men jag vet inte riktigt vad man gör annars förutom att lämna in bilen för att få den bortplockad, typa om bilen så det inte står i registreringsbeviset, "sudda ut" texten på instrumentbrädan att det sitter en airbag och sen göra allt i omvänd ordning när man vill ha tillbaks den igen. Är lite osäker på om det är andra bältessträckare och bälteskraftbegränsare som krävs också. Kanske någon som jobbar på Volvo typ Carman vet.
Ja det är olika bälten beroende på om bilen har airbag eller ej.
Om det är olika bälten för bilar med/utan airbag, hur fungerar det när man kopplar ur dem med nyckel då? Kopplas även bältes sträckningen i/ur?

Den jag plockar ur airbagen på är en gammal 850, och dom har jag för mig inte har olika bälten. Och jag har bytt hela instrumentbrändans överdel så det finns inga SRS skyltar där heller.

Och ja, det är ofarligt att ha dunamit i ett brinnande hus, det brinner bara krävs en ordentlig tryckstöt för dynamit att detonera. Har själv eldat dynamit i vedpannan hemma (ja jag vet att det lät sjukt).
Å andra sidan är det ju knappast dynamit i en airbag.
När man kopplar ur en pasagerar airbag med nyckel, så får endat barn sitta där.
Torktrion taven i bältes rullen är för mjuk för att klara en vuxen. Torktionsstaven behöver hjälp av airbagen för att fånga upp en vuxen.
uno83 skrev:
isak skrev:har du sett någon besiktningsman titta ovanför handskfacket om kudden sitter där fysiskt?
de är nöjda om ingen varning lyser!
Isak
Bilprovningen bryr sig inte om SRS-lampan lyser.
Nä presis, dom kollar inte viktiga SRS system. Dom håller sig till ointresanta sager som att sätta 2:or på gammla felkoder som ligger o skräpas som kan vara flera år gamla & kan ha orsakats av naturliga mistag, så som att ta bort luftrenaren när man byter halvljus lampa, sen kolla om lampan lyser innan kabeln till Mafen är ikopplad...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]