Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:Jag har ju råkat ut för detta med spolarvätska, och fick då lära mig att det ingår i servicen 1 lier spolarvätska, att jag sedan själv nyss fyllt fullt.
Ja då får jag ju skylla mig själv, jag har bokat en service med alla ingående delar.

Nu var ju verkmästaren schysst i mitt fall och jag fick en 5liters dunk, och avboker spolarvätskedleen vid service numera.

/L
Och du går på det skitet dom säger?
av BG
zenobia skrev:
Teemu skrev:visst att bedrägeri låter starkt, men vad skulle du själv kalla det när det står i protokollet att dom fyllt på en redan fylld behållare? Inte ens dom auktoriserade verkstäderna lär tappa ur lite bara för att kunna fylla på lite. Är det fullt i behållaren och firman säger att dom fyllt på så är det ren lögn och bedrägeri.
Gör dom det så är det dessutom stöld/snatteri enligt Brottsbalken 8 kap. 1 och 2 §§

Brottsbalken 8 kap.
Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Just det Zenobia, om man vill spetsa till saker så faller alltihopa eller stannar vid ordet uppsåt. Att någon skulle ställas till svars för detta är trams och faller på sin egen orimlighet. I en domstol vill säga!

BG/2,5T
av BG
zenobia skrev:Har nu pratat med deras kundansvarige och hans ståndpunkt är att fixa till de saker som har brustit i servicen.

Har dessutom blivit erbjuden ett kostnadsfritt utbyte av ett krängningsstag i bakvagnen som kompensation. Bilen är dessutom lovad att hämtas och levereras på min arbetsplats.

Så jag måste nog säga att dom är intresserade av att fixa till felen och kompensera för det inträffade.

Nu skall bilen in till en annan Volvo märkesverkstad för att kolla av så att övriga 34 punker på servicen är åtgärdade. Jag hoppas ju innerligen att det inte dyker upp nått ytterligare när denna kontroll görs...
Det här är däremot ett bra exempel på hur du löst saken och går vidare med en ny verkstad. Ett lysande exempel och resultat. Om fler agerar så här då har vi alla bättre förutsättningar framöver!

BG/2,5T
av BG
Loner skrev:Jag har ju råkat ut för detta med spolarvätska, och fick då lära mig att det ingår i servicen 1 lier spolarvätska, att jag sedan själv nyss fyllt fullt.
Ja då får jag ju skylla mig själv, jag har bokat en service med alla ingående delar.

Nu var ju verkmästaren schysst i mitt fall och jag fick en 5liters dunk, och avboker spolarvätskedleen vid service numera.

/L
Skolexempel. Gemensamt ansvar, trevligt sätt är korrekt bemötande. Sen tror jag en mek har bättre tillfälen att "sno" lite spolarvätska, än av en kund. Skulle mekanikern "sno" för verkstadens räkning? Tror inte det!

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Snackade med en bekant som tidigare jobbat på en volvoverkstad och fick veta att när dom då gjorde en service så gick dom igenom punkterna på bilen som sig bör, sedan så kryssar dom i protokollet. Det man kan tänka på är att det skulle ta extra lång tid om dom efter varje koll skulle göra ett kryss i protokollet!

Här kan det naturligtvis bli en miss då det är lätt att kryssa i bara farten.
Samtidigt som att, är det kryssat i protokollet, så gäller garantin. D.v.s. skulle motorn rasa p.g.a. gammal olja (överdrivet) trots att verkstaden dokumenterat det i protokollet så gäller garantin på detta oavsett ålder.

Nu fick jag samtidigt veta att hans egen verkstad är volvo-auktoriserad (enl. honom själv) d.v.s. han har tillgång till protokoll etc.

CarMan får gärna kommentera detta! Lyssnar gärna även på hans åsikter!
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Prata med min service tekniker idag på Volvo. Han tyckte bara att jag skulle bara göra ett oljebyte på bilen, i mars när den är ett år. Och vänta med den vanliga när den gått 3000mil . Så man kommer in i rätt intervall
Senast redigerad av 1 _FrEdRiK_, redigerad totalt 0 gånger.
av Teemu
protokoll finns ju bl.a. på Bilias hemsida...
av zenobia
BG skrev:Just det Zenobia, om man vill spetsa till saker så faller alltihopa eller stannar vid ordet uppsåt. Att någon skulle ställas till svars för detta är trams och faller på sin egen orimlighet. I en domstol vill säga!

BG/2,5T
Du skall nog läsa på lite mer om begreppet uppsåt. Det finns tre varianter av uppsåt, nämligen "Direkt uppsåt", "Indirekt uppsåt" samt "Eventuellt uppsåt".

Sannolikheten att någon skulle dömmas är liten och det har jag redan tidigare konstaterat lite längre upp i tråden.

"Något enskilt fall av ovanstående lär inte innebära något straff men enligt lagens mening är det ändå brott enligt ovan. Men det kan ju vara värt att ta i beakning när ni står där i er verkstad och kör en stryktipsvariant med serviceprotokollet. "
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Trodde jag också, men tji fick man även där! Det visade sig att det vi ser på Bilias hemsida är ett utdrag ur teknikerns serviceprotokoll på flera sidor.

Beträffande nivåkontroll på vätskepunkterna, så fylls det på vid behov, alt. undersöker dom t.ex. varför styrervooljan ligger på min-nivå innan man bara fyller på mer!

Tyvärr finns det rötägg på många företag som (bara för att det står i dennes shema att det ingår 1 liter spolarvätska så ska den i till varje pris)

Ska vi sedan gå till skäckexempel så finns det ett som är allmänt kännt inom den aukt. volvo-regionens dörrar:

Det var en väldigt omtyckt och representerad mekaniker på en aukt. volvoverkstad som gjorde service med kamremsbyte på Volvo 850 oerhört snabbt.
Och då menar jag snabbt, med tanke på att han servade flera bilar än någon annanb tekniker någonsin hunnit med!
Detta gjorde ledningen lyriska och behandlade den övriga styrkan som slöa skitar "som bara kostade företaget massa pengar"...

Detta fortskred ett tag, tills det började dyka upp väldigt många Volvo 850 med kamremsbrott med motorhaveri till följd!

Det som då visade sig var att denna "stjärn-mekanikern" hade servat alla dessa bilar...men, tyckt att kamremsbyten tog för mycket tid...därför han struntat i bytet.

Detta ledde till höga omkostnader för företaget och naturligtvis så fick mekanikern foten!
av Teemu
Jocke S. skrev:
Trodde jag också, men tji fick man även där! Det visade sig att det vi ser på Bilias hemsida är ett utdrag ur teknikerns serviceprotokoll på flera sidor.

Beträffande nivåkontroll på vätskepunkterna, så fylls det på vid behov, alt. undersöker dom t.ex. varför styrervooljan ligger på min-nivå innan man bara fyller på mer!

Tyvärr finns det rötägg på många företag som (bara för att det står i dennes shema att det ingår 1 liter spolarvätska så ska den i till varje pris)

Ska vi sedan gå till skäckexempel så finns det ett som är allmänt kännt inom den aukt. volvo-regionens dörrar:

Det var en väldigt omtyckt och representerad mekaniker på en aukt. volvoverkstad som gjorde service med kamremsbyte på Volvo 850 oerhört snabbt.
Och då menar jag snabbt, med tanke på att han servade flera bilar än någon annanb tekniker någonsin hunnit med!
Detta gjorde ledningen lyriska och behandlade den övriga styrkan som slöa skitar "som bara kostade företaget massa pengar"...

Detta fortskred ett tag, tills det började dyka upp väldigt många Volvo 850 med kamremsbrott med motorhaveri till följd!

Det som då visade sig var att denna "stjärn-mekanikern" hade servat alla dessa bilar...men, tyckt att kamremsbyten tog för mycket tid...därför han struntat i bytet.

Detta ledde till höga omkostnader för företaget och naturligtvis så fick mekanikern foten!
bara ännu ett exempel på att detta med fuskandet/slarvandet är nog mer utbrett än vad vi vanliga dödliga vet om...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 54

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]

Ska bränslepumpen gå igen även ma[…]

Om jag inte ser fel så sitter förgrenin[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lyser[…]