Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bosa skrev:Kanske redan har nämnts men vet du hur färgflagorna och skiten hamnade i tanken från början? Tankat ur dunk eller farmartank eller finns det nån bensinstation med skit i tanken? Kan ju iofs vara föregående ägare. Tänkte närmast så du inte får in en massa skit i tanken igen. :)

Hoppas det löser sig med pumpbytet så du inte går på pumpen. höhö
Inte en aning hur skiten hamnat där, jag har förvisso dunkat i diesel men har alltid samma dunkar som är rena och fyller alltid på med tratt med filter i som fångar upp allt från sandkornsstorlek och större. Måste komma från tidigare ägare, har ju bara ägt bilen sen februari.

Om man går på pumpen igen så får man kanske ta o pumpa upp sig o åka tillbaka o klaga på pumpen! :lol:
Dags för update igen...
Sådär, var och hämtade bilen nu igen. Men ny pump i tanken och en full tank. Glad i hågen så körde jag 1,5 mil innan samma j-a fel kommer upp igen!!!!!!!! Fast nu med en annan liten vinkling som jag inte varit med om innan, tidigare har ju bilen gått ner i LimpHome läge. Denna gången DÖR skiten helt o hållet när jag ska stanna intill kanten!!! Fuuuuuuuuuuuuuck! På väg att lämna bilen imorgon igen, suck..... Fortsättning följer!

CarMan: Hoppas min mek lyssnar på mig nu och kollar efter läckage och att ditt tips stämmer, han hade aldrig hört talas om att det skulle förekomma läckage på ledningen.
Jag orkar inte läsa igenom allt, men kan nästan gissa på att felkoder är satt på för lågt bränsletryck från första början? D5:orna 163 hästarna har haft stora problem med det uppe i norr. Många har dessutom varnat på för högt tryck också. Dom flesta bilarna har funkat efter bränslefilter byte + radering av felkoderna, du kan ju be han mäta upp spridarna m.m, teorin är att "fukten" har letat sig upp via urluftningen.
Lycka till.
Vissa taxi-bilar har gjort ett antal bränslefilter byten irad p.g.a detta. Och det har räckt än så länge på dom flesta.
Toffelhjälten skrev:Jag orkar inte läsa igenom allt, men kan nästan gissa på att felkoder är satt på för lågt bränsletryck från första början? D5:orna 163 hästarna har haft stora problem med det uppe i norr. Många har dessutom varnat på för högt tryck också. Dom flesta bilarna har funkat efter bränslefilter byte + radering av felkoderna, du kan ju be han mäta upp spridarna m.m, teorin är att "fukten" har letat sig upp via urluftningen.
Lycka till.
Vissa taxi-bilar har gjort ett antal bränslefilter byten irad p.g.a detta. Och det har räckt än så länge på dom flesta.
Du har rätt vad gäller felkod, "för lågt bränsletryck" säger datorn. Spridarna har han mätt upp har jag för mig och filtret är bytt flera gånger under de senaste två månaderna. Felkoderna har de raderat varje gång bilen varit inne och det har blivit några gånger nu...
Sista Update(hoppas jag...)
Sådär, nu är bilen hemma igen. Har saknat lilla Bettan! Problemet verkar vara löst och felet var totalt fullkomligt irriterande banalt!!! Efter att ha rengjort tanken(totalt 2ggr), bytt bränslefilter(3-4ggr), bytt tankarmatur, bytt matarpump, bytt dieselpump, rengjort filterhuset, provtryckt systemet efter läckage och mätt upp spridarna har man nu lyckats lokalisera felet och avhjälpa det på 2 sekunder... I en bränsleslang satt det två SKALBAGGAR som täppte till och motorn fick således fram för lite soppa! Blås till en gång med tryckluften och problemet var ur vägen!
Sug på den kära vänner! Finns inte en dator i hela världen som hittar det felet tror jag.
Håller med er alla, totalt skrattretande!!! Eftersom de hittade en massa skit i tanken så måste det vara att tidigare ägare tankat från farmartank och att de kommit in den vägen, finns ingen annan förklaring...
Men allt är nog inte bytt i onödan, matarpumpen har säkert tagit stryk av skiten den pumpat då det var ganska lågt tryck från den. Filtret behövdes säkert bytas, iaf första gången. Tankarmaturen säger sig självt pga av tidigare inlägg, däremot den lite dyrare dieselpumpen var nog lite overkill...

För övrigt... skalbaggarna gick inte, trots upprepade försök att rädda. Men å andra sidan kan de gott ha det de jävlarna!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]