Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lite info.
dom hjlbultar som siter så hårt så nått gåt sönder, eller om dom går sönder av annan anledning, så är det alltid så att dom går att gänga ut för hand, när man väl släppt på dom, så dom går inte trögt i gängorna.
det måst var friktionen mot konan (ganska stor kona på dessa)
detta ihoppmed att fälgen ergar gör att trycket ökar på bultanra.

så om ni ska smörja, se då till att fälgen är helt ren, lika så på hjulnavet. sen sprayar ni på nått tunnt lämpligt där (silverfell rekomenderas, tror det heter MoS2 )
Som vanligt har du inte fattat någonting om vad diskussionen handlar om Carman. Det handlar om att Volvo inte tar ansvar får sina felaktiga kontruktioner. Därför är det oväsentligt vilken variant jag hade. Jag följde anvisningarna för produkten och den höll inte för normal användning. Bilia och Volvo kallade mig lögnare.

Det faktum att det finns uppdaterade varianter av låsbultarna är ju bevis för att konstruktionen varit felaktig. Ändå tar inte Volvo ansvar för det utan skyller på att kunden gör fel.

Nu släpper jag även den här diskussionen med dig Carman eftersom du är så förblindad av din märkeslojalitet att du inte kan se nyanserna. Alla ni som läser den här tråden, och alla de andra som handlar om samma sak, får avgöra själva vem ni vill tro på: de blinda märkesslavarna eller alla andra oberoende vittnen så som många bilägare, däcksproffs, Bilia-mekaniker mfl mfl.
dom felaktigavarienter jag pratar om som går sönder bytte ju volvo ut, kunden fick nya. dom andra är inte felkonstruerade
jag har som sakt haterat hundratals av desa utan att en enda gått sönder, så jag har svårt att se det som ett konstruktions fel.

man jag vill vara tydlig med att jag inte menar att jag inte sett rund dragna hyllsor, för det är det absolut vanligaste, bulten i bilen är hel, eller bara lite rund, sen är hylsan rund dragen.
men jag her inte lyckats mde deta på någon av de hudratals jag själv hanterar, därför tror jag att kunden har hantear låset på fel sätt.
skulle deta vara ett konstruktionsfel så skulle ju var o varannar man tar i gå sönder, men nu är vi ju inte uppe på en enda hitils, trots att jag hanterar flera hundra mer / år än vad en vanlig svenson gör.

sen blir jag lite sur när man drar alla över samma kam, det finns ju 5-6 modeller som är väldigt lika varan, så det är ju vkvigt att tala om vilken av dessa man anser vara felkonstruerad!
håller helt med dig fred!
car man är har alltid rätt! oavsett vad vi övriga har för erfarenheter. har själv haft bilar sen tidigt 60tal och arbetat i branchen sista 20 åren. har alldrig varit märkesfixerad utan kunnat erkänna att andra fabrikanter också kan ha fördelar!
klart slut
isak
CarMan skrev:vilken variant du har äe defenetivt vesentligt, så du klandrar ned på just den varianten du har (du vet ingen ting om de andra varianterna)

de varianten med lös ring till hör inte dom som fasnar. en dt har funnits 2 små serier som sprickit i själva kod mönstret, men om jag fattat rätt så har detta inte hänt på din bil.
Jag håller med CarMan, det är väldigt väsentligt vilken variant ni avser. Ni "skåpar ut" låsbultarna rakt av. Om nu det finns varianter av låsbultar, och det finns det, som är urusla och Volvo har ändrat på utförandet efter klagomål så måste vi veta vilken variant man skall slänga. Är exempelvis den variant med lösa ringar också skit?
Det var väldigt vad många ser allting i svart eller vit när det gäller låsbultarna. Enligt Fred verkar nästan alla låsbultar gå sönder :???: och enligt CarMan inga bultar :D Nåväl jag har inte haft några problem med mina så än så länge håller jag på CarMan :wink:

Jag skrev tidigare att jag fått rådet att inte dra åt låsbultarna för hårt. Med det menade jag alltså att man inte skall göra som jag brukade göra tidigare = lägga hela min vikt på 95 kg bakom när jag drog åt bultarna. Hade jag gjort så hade jag kanske dragit sönder låsbultarna. Kanske inte, men jag tänker inte prova för det kan bli en dyr erfarenhet . (Jag är alltså en glad amatör som skiftar däck två ggr per år.) 8)
Hur hårt ska man dra hjulbult respektive låsbult (NM) för att det ska vara korrekt? (Tyckte det skrevs 140nm på hjulbultar tidigare, men det låter väldigt mycket. (90nm brukar jag dra, och efterdrar efter några dagars körning)
Finns det artikelnr på de "mindre bra" låsbultarna som man bör undvika?
140 ska det dras. det gäller även när du efter drar !!! bara 140

mång drar betydligt hårdare, men jag tror inte det är problemet. största problemet är att man inte har nyckeln rakt, eller att man är i fel spår.
sen har några få för mycke skit på fälgens anläggnings yta
Men inse då att det är skit.

Har mekat bil i herrans massa år. Hållit på med rallybilar en tid och bytt massor av däck.
Aldrig dragit med hjulen med momentnyckel.
Aldrig tappat ett hjul
Aldrig tidigare dragit av en bult för däcken när jag lossat dem.

Men på min (förra) Volvo V70 sa det pang plötsligt.
Och då en låsbult som skulle lossas.
Satt nog lite hårt men borde inte vara problemet.
Jo jag har dragit sönder en del annat, även dragit åskilliga tusental bultar av olika modeller då jag byggt Volvo lastvagnsdieslar.

Men att bara hänvisa till kass användare?

Hört talat om väteförsprödning någon gång? (fel effekter från ytbehandling som gör att härdat stål spricker)
Hört talas om fel material?
Här talas om felaktiga härmetoder?
Hört talas om ofullständig martensitomvanlingar vid härdning?
osv

Inse att de är skit.

//
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.