Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ufriman
En blaåtands GPS ok fler kablar, Men dagens Blåtands Gpser klarar en driftstid på 20-40 timmars användning detta gör att du inte behöver någon kabel mer än i nödfall för laddning i bilen. Fördelar med en blåtands gps, du kan använda den till olika enheter ex: Dator ,olika PDAer smartphones etc. Du kanske har en Båt och en bärbar dator och vill köra sjökartor på den under sommar halvåret, inga problem att flytta den då. Sen finns det fler fördelar du kan gömma gpsen i handsfacket och dra fram en extern antenn (då kan du ladda den där med gömda kablar) du kan även placera gpsen optimalt i framrutan för bästa motagning i svåra förhållanden. Den är lätt att ta med och stoppa i fickan.

Nackdelar med en inmonterad gps i handenheten: den blir tygre, större drar mer batteri utanför bilen. ofta i allti ett enheter är att skärmen är av sämre kvalite eftersom de måste hålla ner priset på sådana enheter. själv har jag tre olika pdaer (HP HX2110, HP H6340 med telefon och en HP RX1950) där jag föredrar i bilen 1950 för dess lilla format och tydliga och skarpa skärm.

Har även testat HP HW6515 HP:s första alltiett pda (GPS,PDA,Telefon) var en av de första i sverige som fick den i min hand (lån från HP i mitt arb) men den har vissa barnsjukdommar så som opålitlig drift, fyrkantig skärm istället för rektangulärt (program knappar hamnar utanför displayen, alla program är ej kompatibla med denna skärm) GPSen/hand enheten måste placeras upp mot rutan för att få kontakt med satteliterna detta medför att den skymmer sikten.

Ok jag vet att jag som har tillgång till dessa i mitt arbete är lyckligt lottad och inte behöver betala själv.
Har även en SonyEricsson P910i med wayfinder i denna använder jag i nödfall i andra bilar och denna lösningen fungerar alldeles förträffligt.
Då är det nödvändigt att ha en blåtands GPS.

Programen jag har testat i mina PDAer är TomTom 3/5, Destinator3, Navigon Mobile 2005, Fugawi. det jag tycker har fungerat allra bäst är Tomtom 5 med pluskartorna över Skandinavien, Har en kolega som bor på en liten snutt väg som bara finns på tomtom5 kartan därför har jag hans adress som referens hur bra gatorna är uppdaterade/exakta.

Men det som värkar bli mer och mer aktuellt som jag ser i mitt arbete är att man använder smartphones som enheter och installerar
WISEPILOT eller WAYFINER se länkar https://www.wisepilot.com/site/portal.jsp och https://www.wayfinder.com/index_sv.php dessa laddar ner kartor över gprs/3g efter hand man behöver kartorna. detta medför att man inte behöver några minneskort eller inaktuella kartor.
av Teemu
NCR skrev:
Teemu skrev:
NCR skrev: Navman pin ÄR en Milo 168, bara olika namn på dem. :)
Jasså, är det samma.... Ser inte likadana ut iaf... Men det kan ju vara ett annat skall iofs...
Navman

Bild

Mitac Mio 168

Bild
Så ser inte min Pin570 ut.... Min ser ut så här:

http://www.siba.se/index.aspx?sectionId=841
Användarvisningsbild
av ufriman
Har en kollega som tycker det är det bästa programet. men smaken och tycket är ju som baken delat. Är väl ett helt ok program om jag får ranka programen enl mitt tycke så på tredje plats kommer Destinator, andra Navigon och klar etta TomTom 5. men som sagt smaken är delad. Finns idag inget program enligt mig som är helt klockrent. Destinator har mycket bra följsamhet men saknar detalj rikedom, Navigon har många finnesser men bökigt att lägga in fartkamror. TomTom bästa kartan och vad jag tycker lättast att med fingret ställa in destination men som sakt saknar en del finnessr som exempelvis varning för att man kör för fort på en vanlig väg etc. som går att ställa in på destinator.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hade loss knappen och mätte på den o[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Laddat mjukvaran i min V60-19 nu och kan bekrä[…]

Service Hyundai I40 -12

Det gick som en dans.. Har en ramp ett köra u[…]

@theodorkalin , kan du dela länken till var […]