Tunlid skrev:Tjo!
Har en S60 från 2004-10 som jag lyckats slippa plinget i..
Ta loss plastdosan som bältet fästs i(i mitten på bilen). Dela sedan plastdosan och plocka ur givaren(den som sladden sitter i). Sätt ihop dosan. Problemet löst!
Givaren har en elektromagnet som reagerar i kontakt med metall så placera den inte i kontakt med metall!
För att komma åt lättare så lossa förarstolen och vänd på den.
Ett tips till: När sladden till givaren är urkopplad ska man INTE starta bilen. Då börjar den gnälla om airbagen och så får man åka till Volvo och nolla felkoderna...
Ett annat tips är dock att använda bältet ändå!
Hej Tunlid!
Äntligen någon som kommer med ett reellt och konkret tips i denna fråga! Hoppas nu att inte pekpinnarna och moralkakorna kommer hagla!
Först vill jag säga att jag ALLTID använder mitt bälte! Dock erkänner jag att jag inte bältar mig direkt utan gör det efter att jag börjat rulla en bit, därför vill jag slippa bältespåminnaren. Funktionen finns där just för att
PÅMINNA, därav namnet, och jag behöver inte påminnas eftersom jag till och med tycker att det är obekvämt att köra obältad!
Nu till mina funderingar angående Tunlids inlägg:
Du säger att man ska ta ur givaren ur plastdosan. Är plastdosan själva låset för bältet, hon-delen så att säga?
Sedan skriver du att givaren inte ska placeras i kontakt med metall. Menar du då att man ska ha kvar givaren, inkopplad, men att man ska placera den någonstans i bilen där den inte är i närheten av metall? Är det rätt att tolka det som att den fortfarande ska "göra sitt jobb" men att den luras att att tro att bältet alltid är inkopplat eftersom den inte känner av någon metall? Borde det inte vara tvärt om i så fall, att den SKA känna av metall hela tiden? Är det inte metallen i bältets han-del som givaren ska känna av?
Vad menar du med att man ska lossa och vända på förarstolen? Menar du att man ska skruva bort hela stolen?
Du kanske har möjlighet att ta några bilder på de olika delarna?
Tack för ditt raka svar på denna uppenbarligen väldigt komplicerade, och moraliskt explosiva, fråga! Om ditt tips fungerar ska jag fixa det i min V70 -02 omedelbart! Jag tror att många kommer se dig som en hjälte! :)
Mvh
/Fred