Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Johan-1971 skrev: inlägg, och kan inte låta bli att undra om det inte finns en moderator
här och vad denne i så fall sysslar med?
Han rullar tummarna :roll:
Nä skämt å sido, jag har sett mellan fingrarna :oops: då tråden iaf hållt sig till prat om bälten.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Johan-1971 skrev:Med stigande förundran har jag tagit mig igenom dessa 4 sidor med
inlägg, och kan inte låta bli att undra om det inte finns en moderator
här och vad denne i så fall sysslar med?

Den här tråden handlade en gång (i ursprungstexten) om HUR MAN
KAN KOPPLA BORT BÄLTESVARNAREN.

Istället har merparten av text-bladdret handlat om att "man ska
använda bilbälte" och alla och envar har fått tillfälle att tala om hur duktiga just de är, för att de gör si och de gör så. Starta en egen
tråd om ni vill diskutera bilbältets existens och orsaker till varför
det skall användas. Den här tråden gällde en fråga av teknisk karaktär,
och har inget med vare sig tidningsbud eller eran trafikmoral
att göra.

Så, varthän har vi då komit i sakfrågan?

Bilia kan ladda hem en mjukvara från server i Göteborg och stoppa
in i bilen. Följden blir att det plingar 3 gånger och sedan är tyst.

Är det en korrekt summering?
ditt inlägg är lika eller värre felande än dom andra, ta det via PM till moderator !!!

lika så så har vi redan på första sidan gjort klart att man inte kan stäck av funktionen, men det går att ändra karaktär.
Och presis som vanligt så finns inte den där mjukvaran som får stopp på allt pling, presis som jag sa. vi har också tidigare i tråden tipsat om Amrekanska mjukvaran, men jag själv gillar den inte heller, då den ger mer pling änvad jag får idag.

desutom så blir jag lika iretrad varje gång nån försöker säga volvo verksta / aktoreisrad verksta eller volvohandkare, kläcker ur sig Bilia istälet...
av Gintonic
Vad är nu bästa alternativet?
Koppla ihop kablar, amerikanska programvaran, en atrapp till
bälteslåset eller en skruvmejsel genom summern..

I min v70 plingar det för mycket.
Jag använder bälte men inte i alla situationer.
Passagerare i bilen blir irriterade när jag lämnar den
och det plingar.
av f_palsson
Bytade mjukvara för ett halvår sedan (ren uppgradering). Nu plingar det endast om jag kör fortare än 5km/h.

Perfekt.

/ Fredrik
av Tunlid
Tjo!
Har en S60 från 2004-10 som jag lyckats slippa plinget i..

Ta loss plastdosan som bältet fästs i(i mitten på bilen). Dela sedan plastdosan och plocka ur givaren(den som sladden sitter i). Sätt ihop dosan. Problemet löst!

Givaren har en elektromagnet som reagerar i kontakt med metall så placera den inte i kontakt med metall!

För att komma åt lättare så lossa förarstolen och vänd på den.

Ett tips till: När sladden till givaren är urkopplad ska man INTE starta bilen. Då börjar den gnälla om airbagen och så får man åka till Volvo och nolla felkoderna...

Ett annat tips är dock att använda bältet ändå!
av Fred
Tunlid skrev:Tjo!
Har en S60 från 2004-10 som jag lyckats slippa plinget i..

Ta loss plastdosan som bältet fästs i(i mitten på bilen). Dela sedan plastdosan och plocka ur givaren(den som sladden sitter i). Sätt ihop dosan. Problemet löst!

Givaren har en elektromagnet som reagerar i kontakt med metall så placera den inte i kontakt med metall!

För att komma åt lättare så lossa förarstolen och vänd på den.

Ett tips till: När sladden till givaren är urkopplad ska man INTE starta bilen. Då börjar den gnälla om airbagen och så får man åka till Volvo och nolla felkoderna...

Ett annat tips är dock att använda bältet ändå!
Hej Tunlid!

Äntligen någon som kommer med ett reellt och konkret tips i denna fråga! Hoppas nu att inte pekpinnarna och moralkakorna kommer hagla! :wink:

Först vill jag säga att jag ALLTID använder mitt bälte! Dock erkänner jag att jag inte bältar mig direkt utan gör det efter att jag börjat rulla en bit, därför vill jag slippa bältespåminnaren. Funktionen finns där just för att PÅMINNA, därav namnet, och jag behöver inte påminnas eftersom jag till och med tycker att det är obekvämt att köra obältad!

Nu till mina funderingar angående Tunlids inlägg:
Du säger att man ska ta ur givaren ur plastdosan. Är plastdosan själva låset för bältet, hon-delen så att säga?

Sedan skriver du att givaren inte ska placeras i kontakt med metall. Menar du då att man ska ha kvar givaren, inkopplad, men att man ska placera den någonstans i bilen där den inte är i närheten av metall? Är det rätt att tolka det som att den fortfarande ska "göra sitt jobb" men att den luras att att tro att bältet alltid är inkopplat eftersom den inte känner av någon metall? Borde det inte vara tvärt om i så fall, att den SKA känna av metall hela tiden? Är det inte metallen i bältets han-del som givaren ska känna av?

Vad menar du med att man ska lossa och vända på förarstolen? Menar du att man ska skruva bort hela stolen?

Du kanske har möjlighet att ta några bilder på de olika delarna?

Tack för ditt raka svar på denna uppenbarligen väldigt komplicerade, och moraliskt explosiva, fråga! Om ditt tips fungerar ska jag fixa det i min V70 -02 omedelbart! Jag tror att många kommer se dig som en hjälte! :)

Mvh
/Fred
av Tunlid
Hej Fred!

Det stämmer bra. Plastdosan är honkontakten som bältet fästs i. Jag bände isär den men märkte när den var isär att det borde gått att skjuta.. Testa bänd annars, det funkar!

Även nästa fråga/påstående stämmer bra. Kontakten ska fortsätta göra sitt jobb inkopplad för annars gnäller bilen ang. airbagen. Men det är faktiskt så att om överdelen på givaren är i kontakt med metall så tror den att man INTE har bältet på sig. Det är nämligen inte metallen i bältet som den känner av utan en metallbygel i låset som rör sig när bältet trycks i. Det är därför det funkar att t.ex. köra ner en penna istället!

Och så sista delen: Stolen. Ja, för att lättare komma åt att ta bort bälteskontakten så lossade vi(jag och en polare) hela stolen. Tror knappt att det går att göra annars.

Så nu ligger min givare, fint inkopplad, i den lilla fickan fram på förarstolen och när man känner för att plinga med summern så är det bara att hålla den mot t.ex. en nyckel så tjuter det!

Ha de fint och använd bälte!
Tunlid

Ps. Har dock inte möjlighet att få fram några bilder just nu men ska ta en koll på det i veckan. Ds
Användarvisningsbild
av isak
skamligt att det tar så lng tid att få svar på en enkel fråga HAN HADE INTE FRÅGAT OM BÄLTESANV-
av Fred
Det är ju helt lysande Tunlid!! :D Kanske skruvar jag loss stolen redan imorgon för att pilla ur den förbenade sensorn! Rapporterar tillbaka hit efter att det är gjort.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av gooose
Du kan även söka upp summern som sitter inne i instrumentet(hastighetsmätaren) Detta gör du genom att ta ut instrumentet och ta bort plasten/glaset +den svarta plasten innan för detta sedan så letar duupp en rund blå grej med ett litet hål i mitten Tag sedan en borrmaskin och borra försiktigt så skall du se att det blir tyst på den fungerar alldeles utmärkt
Men av en liten egen upplevd händelse så kan jag tala om att det kostar nu förtiden 1500:- att köra utan bälte :lol: Det var polisens bälteskontrollvecka denna veckan

//Goose
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]