Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av åsaboe
CarMan skrev: presis som alla andra inlägg jag gjort i denna tråd så hävdar jag att man ska göra på Biogas, inte naturgas, det har jag ju sagt & jag har inte ändrat mig.

Alla CNG bilar kan köras på biogas (det är samma samansättning på gasen, men den komer från övrekretsloppet)
Riktigt lika är inte biogas och "naturgas", huvudbeståndsdelen är givetvis metan i båda men biogasen är renare. Naturgasen innehåller mer "skit" och har därför högre energiinnehåll. 1 nm3 biogas motsvarar 1,1 liter bensin, 1nm3 naturgas motsvarar 1,25 liter bensin.

Eftersom jag bor i Kristianstads kommun som har produktion av biogas kör jag naturligtvis enbart på sådan. :-)-)

Men jag är jäkligt nyfiken på att kolla om det är stor skillnad med naturgas... får väl prova vid tillfälle... (D)
Användarvisningsbild
av etanolist
Oj, här ligger ni inte på latsidan precis....

Tänk om samma engagemang drog igång när man snackar chipstrimning av bensinmotor. Hur skulle det låta då? Tänk allt som skulle kunna dras upp med blodspengar i krig för oljan och fossilgasen, risk för oljekatastrofer, fossil CO2 osv osv. 8)

Handlade inte denna tråd om det är möjligt att köra en S80 på E85?
Sluta slänga lösryckta, dåligt underbyggda, uttalanden hit och dit och se till att bidra med något istället. Eller starta en ny tråd med rätt rubrik.
Åter till ämnet
Finns det någon som kan påvisa någon motor eller motordel som tagit skada av E85? Det hade ju varit bra att kunna ta lärdom av andras misstag så man inte gör nå´t fel i onödan.
Själv har jag bara erfarit förbättrade avgasvärden, bättre ekonomi, renare motorer och även bättre effekt (SAABen) vid E85-drift, men jag kanske inte fattar bättre?

Kör så det ångar - istället. // Micke
Användarvisningsbild
av CarMan
etanolist skrev:Oj, här ligger ni inte på latsidan precis....

Tänk om samma engagemang drog igång när man snackar chipstrimning av bensinmotor. Hur skulle det låta då? Tänk allt som skulle kunna dras upp med blodspengar i krig för oljan, risk för oljekatastrofer, fossil CO2 osv osv. 8)

Handlade inte denna tråd om det är möjligt att köra en S80 på E85?
Sluta slänga lösryckta, dåligt underbyggda, uttalanden hit och dit och se till att bidra med något istället. Eller starta en ny tråd med rätt rubrik.
Åter till ämnet
Finns det någon som kan påvisa någon motor eller motordel som tagit skada av E85? Det hade ju varit bra att kunna ta lärdom av andras misstag så man inte gör nå´t fel i onödan.
Själv har jag bara erfarit förbättrade avgasvärden, bättre ekonomi, renare motorer och även bättre effekt (SAABen) vid E85-drift, men jag kanske inte fattar bättre?

Kör så det ångar - istället. // Micke
hur många mil har din bil gått på 100% E85 ?

om det nu är så att bränsle system & ventilsäten tar skada, så lär ju bilen gå bra i många mil, låt säga att man kan köra problem fritt i 5 000 mil.

Vilst handlar den här tråden om ifall man kan konvertera en S80, men hitors har jag bara sett länkar til andra forum m.m.

fins inte ett enda inlägg där det står att denna + denna sak sak du köpa & den köps hoss x. dom tar över bilens garanti om nått händer m.m. du kör latså inte på egen risk.

efter att desa prylar monterats så kan du regbesikta bilen som miljöbil & det komer inte att bli några som helst problem vid eventuella mjukvaru updateringer på din volvo verksta.
Användarvisningsbild
av etanolist
CarMan skrev: hur många mil har din bil gått på 100% E85 ?
om det nu är så att bränsle system & ventilsäten tar skada, så lär ju bilen gå bra i många mil, låt säga att man kan köra problem fritt i 5 000 mil.
5000 mil säger du. Då är det väl några hundra mil kvar tills bränslesystemet och ventilsäterna skär ihop...... :lol: Får börja spara till reparationerna då.
(Andra har kört Volvo i 18000 mil utan att det hänt nå´t men det kanske inte hör hit? http://www.r...... F-låt där höll jag på att lägga in en länk som bevisade vad jag skrev.)
CarMan skrev: Vilst handlar den här tråden om ifall man kan konvertera en S80, men hitors har jag bara sett länkar til andra forum m.m.
Den som söker han finner......
CarMan skrev: fins inte ett enda inlägg där det står att denna + denna sak sak du köpa & den köps hoss x. dom tar över bilens garanti om nått händer m.m. du kör latså inte på egen risk.
efter att desa prylar monterats så kan du regbesikta bilen som miljöbil & det komer inte att bli några som helst problem vid eventuella mjukvaru updateringer på din volvo verksta.
Det stämmer och det beror på vårt föråldrade regelverk. Tack och lov är det nu under förändring tack vare oss miljömuppar och andra som vågar tänka lite själva och dra egna slutsatser.

Min bil tar ett helrör 85% per mil, din orsakar växthuseffekten (om du inte kör på BioGas eller RME förstås....) // Micke
Användarvisningsbild
av CarMan
etanolist skrev:
CarMan skrev: hur många mil har din bil gått på 100% E85 ?
5000 mil säger du. Då är det väl några hundra mil kvar tills bränslesystemet och ventilsäterna skär ihop...... :lol: Får börja spara till reparationerna då.
(Andra har kört Volvo i 18000 mil utan att det hänt nå´t men det kanske inte hör hit? http://www.r...... F-låt där höll jag på att lägga in en länk som bevisade vad jag skrev.)
CarMan skrev: Vilst handlar den här tråden om ifall man kan konvertera en S80, men hitors har jag bara sett länkar til andra forum m.m.
Den som söker han finner......
CarMan skrev: fins inte ett enda inlägg där det står att denna + denna sak sak du köpa & den köps hoss x. dom tar över bilens garanti om nått händer m.m. du kör latså inte på egen risk.
Det stämmer och det beror på vårt föråldrade regelverk. Tack och lov är det nu under förändring tack vare oss miljömuppar och andra som vågar tänka lite själva och dra egna slutsatser.

Min bil tar ett helrör 85% per mil, din orsakar växthuseffekten (om du inte kör på BioGas eller RME förstås....) // Micke

visst finns det bilar som gått många mil på E85, men i denna tråd har jag bara sett exempel på en & denna bil tror jag har hårdare säten som standard.
tror trådskaparen vill veta om just hans bil tål behandlinen.
jag hävdar fortfarande att biltillverkarna inte byter saker för skojs skull, dom kör alltid långtester !!!

hade trådskaparen vilat leta hade han inte ställt frågan, en så länge ingen som visat vad som behövs för att konvertera en S80.

min bil är inte den miljövänligaste, men det hör ju inte till denna tråd, hur var det med hatt hålla sig till ämnet?
av snillet
Ett något O.T men bara nästan om mina definitioner och förutsättningar.

Pendlar 8mil t.o.r varje dag, en biogasbil med räckvidd 20mil hade nog fått rulla 20mil gas och 3-5mil bensin mellan varje gastankning, vad för co2 tillskott får man av de 3-5 milen på varje gastank ?

Sedan är det ju energislöseri att behöva åka långa omvägar ofta för att tanka.

Min nuvarande E85 konverterade bensinbil körs 50mil mellan varje tankning och mackarna ligger som på ett radband genom Göteborg :!: , både bokstavligen och bildligt....

Det är ett fåtal ställen runtom i landet där man faktiskt kan TANKA RIKTIG biogas. Här i Göteborg t:ex tankar man naturgas även då man "tankar" biogas, men biogasen pytsas in i de kommunala bolagens förbrukning till andra ändamål....i samma mängd som man tankat "biogas" hos fordonsgas väst :!: , skumt system , ett system som liknar det för grön el och som TACK OCH LOV inte verkar sprida sig så långt utanför detta område.

De enda motorerna jag vet som inte skall köras på E85 är Mitsubishis GDI motorer som också sitter i vissa volvo V/S40. Magerkörningen fungerar inte på E85 utan de sotar igen.

Raka motsatsen mot vad som händer på mer normala motorer (alla andra...).

Är det någon som glömt att man får en MYCKET trevligare vridmomentkurva på E85 8) , så är det. Bättre botten och mellanvarvsvrid.
av poan
Vad gäller hållbarheten hos motorer (dagens) och kringutrustning så kan vi nog utgå från att etanolkonvertering inte är något problem.
Varför då
Jo, det finns ingen, ingen, bilfabrikant som visat på vilka komponenter som inte tål Etanol. (Vaddå ventiler/ventilsäten, Vaddå slang) Det finns en massa utalanden. Men inga styrkta utsagor. Varför då. Jo det finns inga sådana. Bilindustri kan inte visa/bevisa att etanol är skadligt för motorer eller kringutrustning.
Bilindustrin vill inte veta av konverteringsverksamheten, ty då får de inga intäkter. Så enkelt är det.
Vad som däremot finns, är ett stort antal rapporter hos våra forumkolleger som konverterat.

Vad som nu gäller den tänkta konverteringen av S80'n så låt oss bli lite konstruktiva.
Vilken motortyp avses?
vilka konverteralternativ finns?
Vilken bränsletyp bensin/etanol är målet.
Fabrikstillverkad sats?
"Lura systemet"?
Sätt igång!!
P-O
Användarvisningsbild
av etanolist
CarMan skrev:
etanolist skrev: Min bil tar ett helrör 85% per mil, din orsakar växthuseffekten (om du inte kör på BioGas eller RME förstås....) // Micke
min bil är inte den miljövänligaste, men det hör ju inte till denna tråd, hur var det med hatt hålla sig till ämnet?
Det var mest menat som en avslutning/hälsningsfras. Ber om ursäkt om du tog åt dig och jag kan förstå att det kan uppfattas som O.T. Kör så det ångar // Micke
Här kommer ändå en till:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .” - Henry Ford
Användarvisningsbild
av CarMan
snillet skrev:Ett något O.T men bara nästan om mina definitioner och förutsättningar.

Pendlar 8mil t.o.r varje dag, en biogasbil med räckvidd 20mil hade nog fått rulla 20mil gas och 3-5mil bensin mellan varje gastankning, vad för co2 tillskott får man av de 3-5 milen på varje gastank ?

Sedan är det ju energislöseri att behöva åka långa omvägar ofta för att tanka.

Min nuvarande E85 konverterade bensinbil körs 50mil mellan varje tankning och mackarna ligger som på ett radband genom Göteborg :!: , både bokstavligen och bildligt....

Det är ett fåtal ställen runtom i landet där man faktiskt kan TANKA RIKTIG biogas. Här i Göteborg t:ex tankar man naturgas även då man "tankar" biogas, men biogasen pytsas in i de kommunala bolagens förbrukning till andra ändamål....i samma mängd som man tankat "biogas" hos fordonsgas väst :!: , skumt system , ett system som liknar det för grön el och som TACK OCH LOV inte verkar sprida sig så långt utanför detta område.

De enda motorerna jag vet som inte skall köras på E85 är Mitsubishis GDI motorer som också sitter i vissa volvo V/S40. Magerkörningen fungerar inte på E85 utan de sotar igen.

Raka motsatsen mot vad som händer på mer normala motorer (alla andra...).

Är det någon som glömt att man får en MYCKET trevligare vridmomentkurva på E85 8) , så är det. Bättre botten och mellanvarvsvrid.

varför ska du köra 3-5 mil på bensin?

naturgas är mycke mer miljövänligt än bensin, dock fins en lite bidragande faktor till växthuseffekten, denna faktor har inte biogasen.
Användarvisningsbild
av CarMan
poan skrev:Vad gäller hållbarheten hos motorer (dagens) och kringutrustning så kan vi nog utgå från att etanolkonvertering inte är något problem.
Varför då
Jo, det finns ingen, ingen, bilfabrikant som visat på vilka komponenter som inte tål Etanol. (Vaddå ventiler/ventilsäten, Vaddå slang) Det finns en massa utalanden. Men inga styrkta utsagor. Varför då. Jo det finns inga sådana. Bilindustri kan inte visa/bevisa att etanol är skadligt för motorer eller kringutrustning.
Bilindustrin vill inte veta av konverteringsverksamheten, ty då får de inga intäkter. Så enkelt är det.
Vad som däremot finns, är ett stort antal rapporter hos våra forumkolleger som konverterat.

Vad som nu gäller den tänkta konverteringen av S80'n så låt oss bli lite konstruktiva.
Vilken motortyp avses?
vilka konverteralternativ finns?
Vilken bränsletyp bensin/etanol är målet.
Fabrikstillverkad sats?
"Lura systemet"?
Sätt igång!!
P-O
varför ska bilindustrin bevisa nått?
Dom jobbar ju för sin egen framgång & i sina egna biler så har dom ju bevisligen bytt ur diverse grejor, skruva sönder en moter o titta, eler gå in o kolla i en reservdelskatalog.

bilindustrin tjänar ju inget p att motverka, vad är det för intäkter du menar att dom skulle missa?

vi kan låsas att S80:n har en B5244 (170hk sug) & han vill köra på endast E85
vad ska han ha nu då & vilka garantier får han & vilka garantier blir han av med?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E