Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#220213
JK24T skrev:TPS = Throttle Position Sensor = Gaspjälls Läges Givare

Ok...men jag förstår ändå inte...är det ett tillägg till gasspjället eller är det själva gasspjället?
#220251
Hmmm... såvitt jag kan läsa säljer de bara till företag....

Citat: "Vi är ett företag som enbart har försäljning til företag i bilbranchen, och andra relaterede brancher"
Användarvisningsbild
av CarMan
#220255
det är för att slipppa konsumentköp lagen ! dom kan på detta sett inte hamna i Volvos sits...
av jackalp
#220498
hej jag undrar vad volvo ska ha för att göra en ETM reload (samman foga det renoverade spjällhuset med mjukvaran).sen undrar jag om det skiljer i pris att byta spjällhus (bosch) på VOLVO i hela landet ,i stockholm kostar det 7400kr,till en -00 140 hk.
Användarvisningsbild
av CarMan
#220500
jackalp skrev:hej jag undrar vad volvo ska ha för att göra en ETM reload (samman foga det renoverade spjällhuset med mjukvaran).sen undrar jag om det skiljer i pris att byta spjällhus (bosch) på VOLVO i hela landet ,i stockholm kostar det 7400kr,till en -00 140 hk.

Tilverkas dom nya ETM av bosch ? tyckte jag läste tidigare i tråden att alla var italienska.

jag tror det är mågna som inte har koll, men tycker till.

jag ska kolla på fabrikaten om jag komerihåg (vad det nu skulle ha för betydelse)
av Fred
#220508
jackalp skrev:hej jag undrar vad volvo ska ha för att göra en ETM reload (samman foga det renoverade spjällhuset med mjukvaran).sen undrar jag om det skiljer i pris att byta spjällhus (bosch) på VOLVO i hela landet ,i stockholm kostar det 7400kr,till en -00 140 hk.
Av det jag har läst så byttes spjällhustillverkaren från Magnetti Marelli till Bosch efter -02 (när alla problem började dyka upp) så en -00 har alltså det dåliga spjället. Det är tydligen omöjligt att montera ett Boschspjäll i en bil som haft MM-spjäll så för oss med dessa bilar verkar det som om ovan nämnda ersättningsspjäll är ända sättet att slippa konstruktionsmissen. Dock kan nog ingen garantera att ersättningspjällen är helt felfria... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
#220513
vid 02 kom ETA som inta als är sama sak som en ETM. denna är säkert annat fabrikat.
men man har ju olika varianter på ETM, är det olika fabrikat på dessa?
av Fred
#220523
CarMan skrev:vid 02 kom ETA som inta als är sama sak som en ETM. denna är säkert annat fabrikat.
men man har ju olika varianter på ETM, är det olika fabrikat på dessa?
ETA är ett begrepp som jag inte känner till i Volvo-sammanhang. Jag har Googlat på det men inga träffar handlar om Volvomotorer...

Mig veterligen så finns det bara två tillverkare av det som allmänt kallas för spjällhus; Magnetti Marelli och Bosch. Av allt jag läst om Magnetti Marelli-spjällen så har alla samma svaghet i konstruktionen. Det var inte förrän spjällen byttes ut till Bosch som problemen försvann.
#220571
Har fått ytterligare info från "atech2":

"Nedan finns den text som vi skickar med ett spjällhus, tyvärr är det fortfarande inte alla spjällhus vi kan leverera från hyllan – men vi jobbar på att bättra det!

Annars kan man alternativt skicka sitt eget trasiga spjällhus till oss för reparation, det är samma kostnad och vi byter givetvis TPS givaren. Men fortfarande för man göra et ETM Reload efteråt.

Ha det bra!


Electronic throttle body

Läs vänligen detta före montering:
4.2
Efter utbyte av spjällhuset måste tomgången vara stabil - om inte, vänligen följ nedannämnda procedur:

För att garantera en bra funktion av spjällhuset, rekommenderar vi att mjukvaran läses in igen hos Volvo ÅF - eller annat företag med VADIS eller VIDA diagnosverktyg.
Detta kan endast göras med spjällhuset monterat på den aktuella bilen - och mjukvaru parametrarna ges/levereras av motorstyrdonet. Det vill säga, man behöver inte en uppdatering av mjukvaren - exsisterande mjukvara kan användas!

Ett spjällhus med rätt mjukvara vill avaktivera spjället, 10 sek. efter tändningsnyckeln sätts i position II (starta INTE motorn) (Nu kan spjället flyttas för hand!).

Observera vänligen:

För att få kreditera pant på stommen, får kabel och kontaktstycket på spjällhuset inte vara skadade när vi får dem i retur, men vi accepterar at kabeln är i två delar!!

Engelska:

To guarantee a good working throttle body, the software in the electronic throttle body always needs to be initialized, by a Volvo dealer (or another company with a VADIS or VIDA equipment).
Choose the option ETM RELOAD in the VADIS or VIDA program.
Attention: do NOT upload new software.
This can be done only in the car itself, while during programming parameters are set in the engine ECU.

A well programmed throttle body will de-activate the throttle valve 10 seconds after the ignition key has been set on position II (do not start the engine).
(if the throttle valve is de-activated you should be able to move the throttle valve by hand)

If the VIDA equipment displays an error on "The power to the throttle unit" then the power cables to the throttle unit must be replaced."

//Jon-Evert
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 21

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]