Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
En av anledningarna till att det är så mycket olika bud hos olika återförsäljare när det gäller just mjukvara är helt enkelt att de inte har rätt kunskap.

Ett väldigt vanligt fel hos verkstäder idag är att de uppdaterar mjukvaraen i en nod utan att ha koll på hur denna nya version faktiskt påverkar andra noder. Vissa noder är ju liksom beroende av varandra varför man kanske behöver uppdatera en eller flera andra noder vid uppdatering av den man "håller på med".

Ett exempel. En bekant lämnade in sin nya Bmw 530 till verkstad för att den hade lite svårt att hitta radiokanaler. Verkstaden lyckas då via Tyskland få reda på att det är ett känt mjukvaruproblem på -07:orna varför noden till stereon då uppdaterats. När kommer hem noterar han nöjt att radion nu fungerar precis som den ska, men att dimljusen fram nu inte går att tända. Det behövdes alltså en liten uppdatering till i ytterligare en nod för att det skulle fungera.

Men jag misstänker att informationen från tillverkarna egentligen är tillräcklig men att man på verkstäder slarvar eller inte har rätt kunskap för att sätta sig in i problemet?

I exemplet ovan kan jag sätta en peng på att det i dokumentationen som verkstäderna får till denna mjukvaruuppdatering också står att även en annan nod behöver senaste versionen.
av krippa
bilgalen skrev:En av anledningarna till att det är så mycket olika bud hos olika återförsäljare när det gäller just mjukvara är helt enkelt att de inte har rätt kunskap.

Ett väldigt vanligt fel hos verkstäder idag är att de uppdaterar mjukvaraen i en nod utan att ha koll på hur denna nya version faktiskt påverkar andra noder. Vissa noder är ju liksom beroende av varandra varför man kanske behöver uppdatera en eller flera andra noder vid uppdatering av den man "håller på med".

Ett exempel. En bekant lämnade in sin nya Bmw 530 till verkstad för att den hade lite svårt att hitta radiokanaler. Verkstaden lyckas då via Tyskland få reda på att det är ett känt mjukvaruproblem på -07:orna varför noden till stereon då uppdaterats. När kommer hem noterar han nöjt att radion nu fungerar precis som den ska, men att dimljusen fram nu inte går att tända. Det behövdes alltså en liten uppdatering till i ytterligare en nod för att det skulle fungera.

Men jag misstänker att informationen från tillverkarna egentligen är tillräcklig men att man på verkstäder slarvar eller inte har rätt kunskap för att sätta sig in i problemet?

I exemplet ovan kan jag sätta en peng på att det i dokumentationen som verkstäderna får till denna mjukvaruuppdatering också står att även en annan nod behöver senaste versionen.
En ändring på ett ställe i en stor mjukvara kan ge upphov till konstigheter på ställen som från början förefaller inte ha något med den ändrade delen att göra så jag är nog beredd att sätta emot :wink:
av bilgalen
krippa skrev:
bilgalen skrev:En av anledningarna till att det är så mycket olika bud hos olika återförsäljare när det gäller just mjukvara är helt enkelt att de inte har rätt kunskap.

En ändring på ett ställe i en stor mjukvara kan ge upphov till konstigheter på ställen som från början förefaller inte ha något med den ändrade delen att göra så jag är nog beredd att sätta emot :wink:
Såna fel ska ju dock testats av Volvos ingenjörer innan den uppdaterade mjukvaran släpptes.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
bilgalen skrev:

Tyvärr har du väldigt rätt där...det händer allt för ofta.
Jag undrar bara vad det skulle få för konsekveser om jag kommer ut till en kund och skall fixa en server men inte har rätt kompetens för att sätta mig in i problemet!?!? :lol:
Troligtvis skulle mitt företag inte få sätta sin fot innanför dom dörrarna igen.

Så man kan ju fråga sig om dom verkligen skall få stå och jobba med andras dyrbara ägodelar över huvudtaget om dom inte har rätt kompetens!? Visst ska man börja någonstans, alla är inte fullärda från början, och det är nog där det brister i Volvos utbildningsplaner.
Jag skyller aldrig, eller nästan aldrig på en mekare som gjort fel! Det är Volvos ansvar att utbilda sina mekare och förse dom med den information dom behöver!
av Kena
_lucifer_ skrev:
bilgalen skrev:

Tyvärr har du väldigt rätt där...det händer allt för ofta.
Jag undrar bara vad det skulle få för konsekveser om jag kommer ut till en kund och skall fixa en server men inte har rätt kompetens för att sätta mig in i problemet!?!? :lol:
Troligtvis skulle mitt företag inte få sätta sin fot innanför dom dörrarna igen.

Så man kan ju fråga sig om dom verkligen skall få stå och jobba med andras dyrbara ägodelar över huvudtaget om dom inte har rätt kompetens!? Visst ska man börja någonstans, alla är inte fullärda från början, och det är nog där det brister i Volvos utbildningsplaner.
Jag skyller aldrig, eller nästan aldrig på en mekare som gjort fel! Det är Volvos ansvar att utbilda sina mekare och förse dom med den information dom behöver!
Tyvärr skulle vi nog inte ha råd att lämna in bilen om de skulle sätta sej in i allas problem, men om samma fel dyker upp flera gånger hos olika kunder måste man ju dra öronen åt sej.
av krippa
bilgalen skrev:
krippa skrev:

Såna fel ska ju dock testats av Volvos ingenjörer innan den uppdaterade mjukvaran släpptes.
Ska, eller i alla fall borde. Men det beror helt på hur väl validerings- och verifieringsprocessen för mjuvara fungerar hos biltillverkaren. Även mycket stora mjukvaruföretag med väldigt duktiga mjukvaruingenjörer släpper mjukvara där kunderna hittar fel efter release och det släpps servicepack efter servicepack för att åtgärda fel som inte hittats av testavdelningen. Sen är det också så att man bör skilja på olika typer av funktioner i bilen. Mjukvara för säkerhetsfunktioner som t.ex. ABS har helt andra krav på kvalitet än så kallade "komfortfunktioner" som t.ex. radion. Exemplet med radion och dimljuset kanske är just en sådan funktion där inte 100% kvalitet är ett krav utan man anser sig kunna hantera "lite skit i hörnen" med hjälp av uppdateringar istället för att lägga massor med pengar på testning. Det svåra är att beräkna vad det kostar för varumärket att folk skriver inlägg om felaktig programvara på internetforum jämfört med vad det kostar att få ett system så nära 100% buggfritt som möjligt.
av Putte^

Problemet är ju att man kan inte komma in och säga att det är fel, du måste bevisa att det är mekaren som har gjort fel och först då tar bilhandlaren på sig ansvaret. Annars vägrar det göra något för då kostar det pengar för dem. Den bistra verkligheten.

Hur många exempel hittar man inte här där bilhandlaren försöker dölja att de har åsamkat en skada/gjort fel. Hade alla bara tagit sitt ansvar så hade man kunnat lita på bilhandlaren/verkstaden. Idag är man ju skeptisk när man hämtar ut bilen efter ett besök och kollar allt för att man förutsätter att de har gjort något på bilen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Först och främst: Var glada för möjligheten att uppdatera mjukvara öht. Fram till 98 var det byte styrenhet som gällde, och det kostar tusenlappar utanför garantitiden. Ett exempel är ABS på 960 som ville sätta en felkod utan att något var fel. En ny styrenhet med ett "B" efter artikelnumret löste det... Men många "fel" fick lämnas som de var... Nu är mjukvaran betydligt bättre optimerad när det jobbas kontinuerligt med att förbättra den även på bilar som rullar ute på vägarna.

Är felet allvarligt nog tar volvo det under garantin, S40/V50 återkallades för gratis uppgradering.
Sen att en uppgradering har höjts till 125:- är väl lite dåligt. Brukade kosta en krona eller två innan, en symbolisk summa som gör att den kommer med på fakturan och är dokumenterad. En total uppgradering kostar 312:-, så är det mer än en styrenhet som behöver uppgradering är det bättre att göra en total i stället för flera enskilda.

Sen är det klent att man inte får veta vad varje uppgradering gör. Ibland finns det med i felsökningen för en felkod: "Felet kan ev. lösas med en uppgradering av mjukvara" Ingen changelog som är vanligt i datorvärlden...
av *pettson*
Sparkz skrev:Först och främst: Var glada för möjligheten att uppdatera mjukvara öht. Fram till 98 var det byte styrenhet som gällde, och det kostar tusenlappar utanför garantitiden. Ett exempel är ABS på 960 som ville sätta en felkod utan att något var fel. En ny styrenhet med ett "B" efter artikelnumret löste det... Men många "fel" fick lämnas som de var... Nu är mjukvaran betydligt bättre optimerad när det jobbas kontinuerligt med att förbättra den även på bilar som rullar ute på vägarna.

Är felet allvarligt nog tar volvo det under garantin, S40/V50 återkallades för gratis uppgradering.
Sen att en uppgradering har höjts till 125:- är väl lite dåligt. Brukade kosta en krona eller två innan, en symbolisk summa som gör att den kommer med på fakturan och är dokumenterad. En total uppgradering kostar 312:-, så är det mer än en styrenhet som behöver uppgradering är det bättre att göra en total i stället för flera enskilda.

Sen är det klent att man inte får veta vad varje uppgradering gör. Ibland finns det med i felsökningen för en felkod: "Felet kan ev. lösas med en uppgradering av mjukvara" Ingen changelog som är vanligt i datorvärlden...
Där ska Opel ha en eloge, först får du som mekaniker ett servicemeddelande om att en programvara finns till en viss modell. Sen får du bakgrunden till varför uppdateringen finns (t.ex insamlade klagomål på vissa felkoder). Sen står åtgärden klart och tydlig att t.ex byte av tändstiften från artnr xxx.xxxx till xxx.xxx ihop med programvaran gör att problem med motorlampa som tänds ibland på grund av för känslig knacksensor upphör, att man helt enkelt sänker känsligheten och använder andra stift. Sen gör man så regelmässigt att ALLA som kommer in på service med aktuella modellen på bil får uppdateringen och dom nya stiften. Inget debiteras kunden. Inget tjafs och inget bök..
Sen kan man undra lite ändå ibland.. T.ex då Vectra C dök upp och tappade bort blinkersen. eller torkarna eller för den delen c låset..?
Det hände att man fick skjuta om programvaran 1gång/ vecka för att funktioner bara försvann. Felet var enligt servicemeddelandet att styrdonens minnesbankar helt enkelt inte gjorde vad dom skulle. Hur man löste det vet jag inte för jag slutade på märket ifråga i samma veva.. men idag är dom inte lika problematiska så..
Användarvisningsbild
av Bosa
De mjukvaruuppdateringar som gjorts på min bil under garantitiden har då varit gratis, har även blivit informerad vid uthämtning av bilen att den och den mjukvaran uppdaterats pga att det franns en nyare trots att bilen inte var inlämnad för de områdena. Likaså med ändringen av bakrutetorkarens funktion, jag var inte helt nöjd med att den gick igång när jag la i backen och hade framtorkarna på, det ändrades utan kostnad.

Ska i dagarna ringa och boka tid för en total canuppdatering och räknar kallt med att få betala för det, är ju ingen garanti kvar på bilen. Jag förstår varför Volvo tar betalt allra helst efter garantitiden, det finns helt klart en kostnad för Volvo att ta fram och installera dessa uppdateringar. Lär finnas en viss risk med att ha gratis uppdateringar så länge bilen lever, skulle tippa på att det skulle generera längre väntetider vid bokning av verkstadstid när kreti och pleti läst på internet/hört av en kompis kompis om uppdateringar som kan tankas gratis hos Volvo. :)

Det har ju här snackats om Microsoft och gratis uppdateringar, jag själv sysslar med storformatsskrivare och för vissa av skrivarna där firmware ligger på en hw-bricka så får kunden betala för en nyare version om den är utanför garanti. På de maskinerna där fw:n kan skjutas in via dator så är den gratis att ladda ner men om kunden inte vill uppgradera själv utan vill ha tekniker på plats att sköta uppgraderingen så är Volvo billiga i jämförelse, och det oavsett som skrivaren ligger innanför eller utanför garanti. ;)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]