Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Jag köpte min förra bil av "AutoTransmission", och kan väl bara säga som så att det inte var det ärligaste bilköp jag vart med om. Det handlar om en volvo V70n 2,4t automat. Kom hem och skulle byta låsbultarna, dock satt det bara låsbultar på ena sidan. På andra sidan i höger framhjul satt det en avborrad bult som jag sedan läste mig till på detta forum att han borrat bort för att få bort hjulet vid växellådsrenoveringen av bilen då hylsan till låsbultarna satt sönderdragen i höger framhjul. Vid konfrontation efter köpet påstod han att han glömt säga det. Att CD-spelaren inte funkade om hade han ingen aning om, han hade inte provat den under de 3 månader som han ägt bilen. När jag sedan ringde honom och sa att jag läst om en kille på jagrullar som haft precis samma fel på bilen som jag hade på V70:n, med samma motor och låda och som dessutom hette xxx och bodde i vingåker sa han bara "Ja vad ska jag säga, jag är bara människa". Vinterdäcken jag fick med till bilen var av storlek 15", och trots att jag frågade om dom inte var för små så påstod han ändå att dom skulle passa, någonting som i efterhand visade sej bli ett dyrt misstag att inte prova då jag fick köpa nya för att kunna använda bilen på vintern. Men nu kommer ändå det värsta. Vid renovering av lådan hade xxx på något vänster sönder styrdonet till Airbagen, med larmet SRS-airbag ur funktion. xxx själv påstod att detta larm uppkom då han damsugit under stolen och kommit åt någon sladd, och att volvo skulle ta 400 för att ta bort det. Jag som tyckte xxx verkade kunnig och ärlig köpte det då jag inte var så kunnig om vad som sitter under en stol i en V70. På volvo sa de dock något helt annat. Styrdonet skulle behövas bytas, någonting som skulle gå på 8000 kronor. Vid det laget hade xxx bytt telefonnummer och vägrade svara på mejl, så någon förklaring fick jag aldrig på det. Jag bytte aldrig styrdonet, utan bytte hela bilen(ja jag informerade nya ägaren om alla fel för att inte blåsa honom som jag blev blåst). Sammanfattningsvis kan jag väl bara säga.. det kan ju vara bra att fråga någon som vart inne och kikat i volvolådorna, men jag skulle absolut inte lämna bort min bil till den här skojaren. Lådan i min förra V70 som xxx påstod va helt nyrenoverad(och som bara rullat strax över 11.000 vid köp) började för övrigt oxå den rycka och slå i växlar efter bara några hundra mil. Hade jag haft en firma hade jag vart lite mer rädd om mitt rykte än o göra sånna här skojaraffärer. Bilen jag bytte bort hade en baslåda med en lite bristfällig installation. Jorden var inte riktigt dragen, och detta menade han var en livsfara och minst lika allvarligt att jag inte informerat honom om som allt han hade mörkat, så vi kom inte så mycket längre i den konversationen. Jag skriver inte mer nu, men höjer ett varningens finger, "låt inte snålheten bedra visheten" som någon skrivit tidigare gäller i allra högsta grad här!!! :evil: :twisted:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Namn på person borttaget
Användarvisningsbild
av Degnell
Kan föresten även tillägga att killen jag bytte bort bilen med senare var bilmekaniker till yrket, och att han vågade köpa bilen är för mej helt obegripligt då han redan under provkörningen fick plocka om i motorrummet då xxx satt sladdar och slangar helt fel. Han hade glömt eller skitit i att sätta tillbaka ett gäng med skruvar, bland annat den som håller i tryckröret som går över motorkåpan(tuborör eller vad det är) och slanklämman som håller i luftburken var borta.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Namn på person borttaget
Användarvisningsbild
av E 55 AMG
fan vad ni klagar på aut. jag har kört aut mercedes INGA PROBLEN. nu kör jag volvo 2,4t med geartronic
modell 2001 20 000 mil inga problem som helst.KOMMER ALLTID ATT KÖRA AUT ALDRIG MANUELL SKIT
av fredenm
E 55 AMG skrev:fan vad ni klagar på aut. jag har kört aut mercedes INGA PROBLEN. nu kör jag volvo 2,4t med geartronic
modell 2001 20 000 mil inga problem som helst.KOMMER ALLTID ATT KÖRA AUT ALDRIG MANUELL SKIT

Jag har själv haft merca innan och det är väll med handen på hjärtat inte riktigt jämförbart med volvo.
Nu så är det väll plånboken som styr annars skulle jag gärna åka merca inte för att volvo är någon dålig bil, och jag är tro det eller ej volvopatriot in i själen
men förtroentet börjar att dala.

För övrigt så beställde jag tid idag nollning av adaption samt felkodsläsning på lådan, återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
av gooose
boeder skrev:
camaro69 skrev:Självklart svider det i "pluskan" att kanske få lägga ca 15k på lådan.

Men det som kan fråga sig varför inte Volvo har lagt in serviceintervall med oljebyte i automaten? Det är standard på taxi och utryckningsfordon.

Lycka till mina herrar
Vad har taxi och utryckningsfordon för service intervall på lådan?
Taxi o utryckningsfordon har en bytes intervall på 6000 mil vad det gäller automatlåde oljan

>Kör man mycket med tungt släp eller husvagn och vet med sig att man på frestar bilen mer än normalt så skadar det inte att byta med tätare intervall Jag själv byter olja i lådan inför varje sommar så man startar med frisk olja(Det är trots allt värmen som tar hårdast på oljan)
Gör man detta så ofta så går det inte åt lika mycket olja varje gång och så fasligt mycket jobb är det inte om man jämför med att byta låda :D

//Goose
av fredenm
Tja hade bilen på rejmes igår för felsökning, dom fann inga felkoder på lådan alls.
Men dom tog bort Neutralkontroll, efter en dags körning kan jag konstatera att lådan växlar bättre men inte 100.
Men det kanske mer har att göra med nollning av adaption att göra?
Jag böt b-4 locket innan och det vart mycket bättre ett par dar sen återgick det till utgångsläget.
Så nu återstår byte/ren av låda.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Jag hoppas att det inte kommer här då. För både den V70N vi har på jobbet, samt min privata (båda har automatlåda) har gått helt sanslöst bra, och det har aldrig varit några problem. Min är förvisso rätt ny. Men den på jobbet har gått rätt långt, och vissa här från kontoret kör som om det vore nån bil i ett tv-spel. Men i allmänhet har jag inte hört om att detta ska vara något typiskt för Volvo's automatlådor...
av xciso
Hur har det gått för er som har/haft problem med lådan (4t65ev-gt)

Har precis samma fel som er. Växlar bra mellan 1-2 och ibland till 3:an.
av linnar
Angående Volvos oljebyten på automatlådor.

Det är fel att man inte byter olja och sköljer lådan!
De som servar skall kolla oljans utseende och lukta på den. Vid minsta avsteg
skall lådan sköljas och oljan bytas. Tyvärr så kostar det en hel del och när
kunden får ta ställninhg till detta jobb är det inte helt ovanligt att man tackar nej.

Beträffande oljebyten i USA.
Olja byts där oftare än någon annan stans i Världen. Det har troligtvis med deras bilkultur
att göra. När jag var där blev jag mäkta överaskad över hur mycket tid och pengar
man lägger ner på oljan. Oljan är någon slag gud i det landet. Att gämföra Europa
med USA i oljehänseende går ej att göra. I Europa byter man olja efter tillverkarens
rekommendationer medan man i USA byter olja varken det behövs eller ej.

Att byta olja oftare än rekommenderat gör ingen verkan.
av Jon-Evert
Hej på er!

Är stolt ägare av en S80 2,4 -00 med automatlåda.
Efter att ha läst denna gedigna tråd känns det som om jag kan skatta mig lycklig
då min låda verkar fungera felfritt trots att bilen närmar sig 18500mil.

Men, men... En klok greja att göra inom kort verkar vara att greppa luren och fixa
en tid för lite förebyggande service av lådan - dvs sköljning, filterbyte och ny olja.

Nu till min fråga eller rättare sagt önskemål: Jag är bosatt i skärgårdsstaden Nynäshamn, jobbar
i toksta´n Södertälje och har då med andra ord ynka fem mil till huvudstaden....
Kan någon tipsa mig om en bra verkstad för ovanstående operation?

Ha det skönt nu vänner!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]