Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#143199
linnar skrev:
*pettson* skrev:
hozz skrev:Förstår inte var i texten du mest missuppfattar.
Jag skrev "Att för ett par år sedan sälja motorvärmare enligt Biltema S-godkända motorvärmare utan att vara detta ,sänkte mitt och andras trovärdighet
till Biltema."
Och du skriver
Jag menar, varför säger Biltema att den är S-märkt , när det sen inte är det? Det var det som mitt och andras förtroende för Biltema sänktes.

Och sen: Väldigt arrogant skrivet. Vad vet du om mina elkunskaper?
Sen kan väl tilläggas att en S-märkning betyder mer än att böja /dra lite i en kabel.

Ett avsteg från tråden, ber om ursäkt :)
man kan ju klippa o klistra som man förstår?..
Men jag ska underlätta..

Jag menar, varför säger Biltema att den är S-märkt , när det sen inte är det? Det var det som mitt och andras förtroende för Biltema sänktes.

Här är den raden du INTE läste..* Förutom då att utlovad märkning inte fanns. Det är ju inte så bra förstås? Men som du skrev? Det togs bort från hyllorna?. * Kanske bara jag som tycker det är ansvar att ta bort saker från hyllorna tills dom stämmer överens med annonserna?

Väldigt arrogant skrivet. Vad vet du om mina elkunskaper?
Sen kan väl tilläggas att en S-märkning betyder mer än att böja /dra lite i en kabel.


Svaret är att jag vet inte nåt om dina elkunskaper, dock ger du inte intrycket av att gått så djupt med dessa, ditt inlägg har lagts som om allt är farligt som inte är S märkt och det är totalt felaktigt. Och värst var väl att det var Biltema. Undrar om det skrikits om det var mekonomen? Vad gäller S märkningens förfarande så har jag varit med på testning av olika produkter för företaget jag jobbade på. OCH det är inte några avancerade tester, inga tester som säger nåt om framtiden, inget som säger nåt om materialets åldersbeständighet, materialpenetrering under framtida bruk, inga tester om galvaniska strömmar som försvagar metallen i kablaget.. med andra ord inte ett smack om vad produkten motstår i sitt liv i din bil. Inte ens ett kemtest är med, mot oljor och annat.. SÅ sätt gärna ditt liv i S märkningens händer. Jag skulle ALDRIG göra det. För S märkningen är en tredjeparts värdering som tillser att tillverkaren verkligen uppfyllt kraven han har på sej. Det är INTE S märkningen som dikterar villkoren. Med andra ord så är S märkningen klippt värdelös.

Frågan om bilvärmare handlar inte om S-märkning eller något annat heller
kring frågan. Vad det handlar om är frågan om hur seriösa Biltema är.
Mekonomen, som du nämner, är definitivt inte med i denna diskusion.

Ursprungsfrågan handlar om Biltemas lager av den typ som brustit och
tanken är om Biltema värnar om de personer som också köpt lagret men
ännu inte råkat ut för att de går av. Om så är fallet bör Biltema gå ut
med informationen att dessa lager omedelbart skall bytas och att
Biltema betalar jobbet.
I skuggan av denna mening nämns också andra saker som folk råkat ut
för. det görs för att bena ut Biltemas trovärdighet.

Detta kan sluta med att Biltema är trovärdig och gör vad som skall
göras för att förhindra värre olyckor. I skuggan av denna fråga hamnar
S-märkningsförfarandet förfärligt långt bort...
vad jag kan läsa mej till så är det ingen som inväntat biltemas ord? Utan det döms för fullt?.. Det jag undrade var.. är folk likadana om det varit mekonomen? För jag har lämnat några hundra returer i mina dagar på allt möjligt som varit dåligt och även brustit.. kompensation har utgått.. TILL VERKSTAN som utfört jobbet, inget till kunderna. Och det har gällt hjullager, hjullagerhubbar, bromsok, stötdämpare, knutkors, några drivknutar.. ett antal hela drivaxlar.. osv.... Känner att det är i allra högsta grad relevant. Alla detaljerna har brustit.. inte slitits utan helt enkelt smackat till och varit trasiga.. Och det har flera med mej.. men aldrig har nån startat en tråd om trasiga farliga saker på mekonomen?.. Känner bara... VARFÖR?.. Vad är det som gör biltema så otroligt sämre än andra?..
av Kena
#143222
Hur många tillverkare av bildetaljer säljer inte både biltillverkare och reservdelsbutiker?
av linnar
#143403
*pettson*!



Varför skapar du inte en egen tråd om de dåliga prylar du köpt på
Mekonomen?
Jag tror på fullt allvar att även Mekonomen kan ha dåliga grejer. Man
kanske får vad man betalar för.

Men i detta fall finns något i texten som åtminstone jag drar öronen åt
mig. Hur kan samma person råka ut för felaktiga reservdelar så många
gånger och från samma butik dessutom?
Hur kommer det sig att denna person efter så mycket krångel fortsätter
att handla i denna butik med så otroligt dåliga grejer?


Det är nästan så att man börjar tro att Biltema själv är inblandad i
debatten.....

Hur som helst, starta en egen tråd om Mekonomens dåliga tillbehör.
Det kan bli en intressant diskusion.
av Totte_T6
#145934
linnar skrev:
olson skrev:Är det omöjligt att få fram bilder på de trasiga lagren ?
Nu är jag klar med bilderna!
De blev stora så jag länkar till dem.

http://www.kensonpro.com/_bilder/lager_15.JPG

Tackar för bilderna! synd bara att fokusen på macro bilderna ej är helt
korrekt, men jag klagar INTE, dessa bilder ger en bra inblick i hur
Biltemas lager verkligen ser ut !

Jag kan notera på bild 15 att packboxen/tätningen inte ligger emot
den inre ringen utan det är en glipa på ca: 0,5mm så att man kan se
kulorna är det så i hela ringen eller är det en följdskada?

Kan bara notera att på Volvo original lager som jag bytte ut nyligen
så var det rost som krypit in i ena lagret, pga otät packbox...

Blir lite nervös när man tittar på den lilla ytan som ska hålla för all
vikt, tryckstötar, vridmoment etc.
Här är rätt stålkvalitet/härdning av största betydelse.
#145950
linnar skrev: Tänk om min son kört i 110 på motorvägen, som han gjorde minuterna
innan smällen. Han hade två av sina barn med. Hjulet hade ramlat av.
Vågar inte tänka på följderna!
tycker inte det ser ut som om hjulet skulle kunna lossna helt om ovanstående inträffar.

drivaxeln med mutter håller väl kvar hjulet och även bromsen bör fungera tillfredställande.

men ändå, otäckt att det hänt 2 ggr.
Användarvisningsbild
av P1800
#146088
Jag tycker inte att det på något sätt är fel att diskutera och ifrågasätta leverantörer och även Volvos konstruktioner och verkstäders arbete på forum som detta. Jag har väldigt svårt att tro att t ex Biltema eller Volvo inte skulle kunna ta del av vad som skrivs. De har säkert någon som ansvarar för marknadskommunikation som känner till denna debatt och gör startegsika avväganden om hur de ska agera, dvs inte alls.. De måste väl dessutom ha en och annan Volvoägare som arbetar i deras organisation och som uppdaterar sig om vad som skrivs på jagrullar.se? Min uppfattning är det gömmer sig och väntar på att kritiken ska lägga sig.
av linnar
#146104
Totte_T6 skrev:
linnar skrev:
olson skrev:Är det omöjligt att få fram bilder på de trasiga lagren ?
Nu är jag klar med bilderna!
De blev stora så jag länkar till dem.

http://www.kensonpro.com/_bilder/lager_15.JPG

Tackar för bilderna! synd bara att fokusen på macro bilderna ej är helt
korrekt, men jag klagar INTE, dessa bilder ger en bra inblick i hur
Biltemas lager verkligen ser ut !

Jag kan notera på bild 15 att packboxen/tätningen inte ligger emot
den inre ringen utan det är en glipa på ca: 0,5mm så att man kan se
kulorna är det så i hela ringen eller är det en följdskada?

Kan bara notera att på Volvo original lager som jag bytte ut nyligen
så var det rost som krypit in i ena lagret, pga otät packbox...

Blir lite nervös när man tittar på den lilla ytan som ska hålla för all
vikt, tryckstötar, vridmoment etc.
Här är rätt stålkvalitet/härdning av största betydelse.

Det är en ca 2mm bred öppning mellan lagerbana och packbox.
Det verkar som om plåtskyddet tryckts in mot packboxen.
#146112
tracker skrev:
linnar skrev: Tänk om min son kört i 110 på motorvägen, som han gjorde minuterna
innan smällen. Han hade två av sina barn med. Hjulet hade ramlat av.
Vågar inte tänka på följderna!
tycker inte det ser ut som om hjulet skulle kunna lossna helt om ovanstående inträffar.

drivaxeln med mutter håller väl kvar hjulet och även bromsen bör fungera tillfredställande.

men ändå, otäckt att det hänt 2 ggr.

Det är faktiskt så att hjulet kan lossna och försvinna helt från bilen.
Händelseförloppet beror på vilket sida som lagret brister på.

Om man kör rakt fram i ex.vis 100km/t och lagret brister kommer
den del som drivaxeln sitter i att tryckas neråt och bli hängade i
centrumbulte mot lagerdelen som hjulet sitter på. Hålet som går
rakt igenom lagret har samma diameter som drivaxeln dvs ca 29mm
medan bulten är på 8mm. Bulten hamna alltså i den nedredelen av dessa
29mm samtidigt som hjulet viker sig innåt mot hjulhuset. Det som då
händer är att bulten kommer i spänn. När detta händer kommer man att
bromsa. Då kan flera olika saker hända då hjulet inte snurrar lika fort
som drivaxeln:

1. Bulten skruvar upp sig och lossnar
2. Bulten dras åt och går av.

Nr 1 var det som hände min son båda gånger eftersom det var samma
hjul båda gångerna. Som tur var körde han mycket sakta när det hände.
När lagret gick av samtidigt som han tryckte på gasen gick drivaxeln
fortare än hjulet och bulten skruvade upp sig då den låg i kläm mot det
yttre lagerdelen som stod still.
Första gången slutade han driva direkt när det hände och hjulet hängde
kvar i bulten. men när han fick bogserhjälp för att komma bort från
korsningen lossade bulten och hjulet hängde bara i skivan. När vi lyfte upp
bilen kunde vi nästan dra bort hjulet för hand från hjulhuset. Lite våld
och det hade inte varit några problem.

Andra gången det hände var det min sons fru som körde. Hon märkte
inte vad som hände utan fortsatte att gasa. När dom gick ut och tittade
var hjulet redan på väg ut från hjulhuset.

Svaret är alltså att lagret FÅR INTE BRISTA.
av linnar
#146113
P1800 skrev:Jag tycker inte att det på något sätt är fel att diskutera och ifrågasätta leverantörer och även Volvos konstruktioner och verkstäders arbete på forum som detta. Jag har väldigt svårt att tro att t ex Biltema eller Volvo inte skulle kunna ta del av vad som skrivs. De har säkert någon som ansvarar för marknadskommunikation som känner till denna debatt och gör startegsika avväganden om hur de ska agera, dvs inte alls.. De måste väl dessutom ha en och annan Volvoägare som arbetar i deras organisation och som uppdaterar sig om vad som skrivs på jagrullar.se? Min uppfattning är det gömmer sig och väntar på att kritiken ska lägga sig.
Dom följer med mycket noga vad som skrivs både här och på andra ställen.
.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]