Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Kan bara inte fatta, motorn tillverkas och sätts fortfarande in i nya bilar...80000kr???
Inte undra på att det stjäls bilar.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag känner igen mig, och lider verkligen med dig..Jag hade en 960 för en del år sedan, där kamremmen gick trots att det var servad enligt alla konstens regler. 12000 mil och 6 eller 7 år gammal.Det var bara att bita i det sura äpplet och betala drygt 20000:-. Nuförtiden byter jag bil oftare...

Kort sagt, efter att garantin och försäkringarna slutat gälla får man stå för det själv. Goodwill kan man kanske tycka i det här fallet, men någonstans måste givetvis företaget (Volvo och/eller Bilia) sätta gränsen. Max 15000 mil är man skyddad av försäkringar så är det bara. Och prylar kan gå sönder precis när som helst. Nu var det förmodligen en oljepump för ett par hundra som gav upp, med katastrofala följder. Skulle det varit samma klagan om det varit en CD läsare för samma pengar?

Att det står 15 på kö för motorbyten i taxibranschen säger knappast något om den totala kvaliteten, bilarna kan ju ha gått hur långt som helst och varit hur illa skötta som helst. Tillgången på delar och motorer framförallt från skrotade bilar är alltid låg på såpass nya fordon. Försök hitta någon attraktiv del till en 2003:a så får ni se.

/Thomas , som tycker det är för jävligt synd, men försöker se saken ur alla vinklar..
Användarvisningsbild
av greeeken
Funk skrev:Jag känner igen mig, och lider verkligen med dig..Jag hade en 960 för en del år sedan, där kamremmen gick trots att det var servad enligt alla konstens regler. 12000 mil och 6 eller 7 år gammal.Det var bara att bita i det sura äpplet och betala drygt 20000:-. Nuförtiden byter jag bil oftare...

Kort sagt, efter att garantin och försäkringarna slutat gälla får man stå för det själv. Goodwill kan man kanske tycka i det här fallet, men någonstans måste givetvis företaget (Volvo och/eller Bilia) sätta gränsen. Max 15000 mil är man skyddad av försäkringar så är det bara. Och prylar kan gå sönder precis när som helst. Nu var det förmodligen en oljepump för ett par hundra som gav upp, med katastrofala följder. Skulle det varit samma klagan om det varit en CD läsare för samma pengar?

Att det står 15 på kö för motorbyten i taxibranschen säger knappast något om den totala kvaliteten, bilarna kan ju ha gått hur långt som helst och varit hur illa skötta som helst. Tillgången på delar och motorer framförallt från skrotade bilar är alltid låg på såpass nya fordon. Försök hitta någon attraktiv del till en 2003:a så får ni se.

/Thomas , som tycker det är för jävligt synd, men försöker se saken ur alla vinklar..
Eller så har dom skött perfekt o rullat lite , ingen som säger att det är taxibilar.
Ja tycker det är pinsamt löjligt att en så pas sny bil o motor ska haverera
av Kena
Kanske dags att vi bggbilsköpare börjar pruta...ordentligt på bilar som inte har någon slags garanti/försäkring.
av caradioa
Vänta med att blanda in jönsen Robert Collin säger jag bara. En oseriös journalist från en skitblaska är det sista man ska blanda in. Gör det sen i så fall om Volvo inte hjälper er.
Användarvisningsbild
av Bosa
Håller med om att kontakta tidningar innan man pratat med Volvos CRT nog kan göra mer skada än nytta. Först snacka med Volvo och om det blir tvärnit där så kan man som sista utväg ta upp det med tidningarna.
Hur som helst finner jag det ytterst märkligt att oljelampan faktiskt slutade lysa efter en kort stund och kan förstå att en som inte är så insatt i ämnet inte funderar så mycket mer på det. Är nog trots allt så att merparten av bilägarna förlitar sig blint på de varningar osv som bilen ger och slocknar oljelampan så antas det väl helt enkelt att det inte är nån fara längre. Man ska ju kunna lita på att det bilen rapporterar faktiskt stämmer MEN nog drar jag öronen åt mig om oljelampan tänds om än för en kort stund men det är som sagt inte alla som har den kunskapen. Där kommer ju tryggheten över ett bra felrapporteringssystem in som man bör kunna förlita sig på och om nu just ett specifikt fel faktiskt uppstår men som inte rapporteras korrekt till föraren(pga mjukvarumiss, felaktiga sensor osv) så borde det ju ligga i biltillverkarens intresse att bistå kunden med en viss hjälp/kompensation. Allt detta förutsätter givetvis att bilen inte körts med lysande oljelampa, har den gjort det får bilägaren helt enkelt stå för sitt kast. :)

Hoppas det löser sig för Er iaf.
Användarvisningsbild
av motorart
För kännedom

Tel.nr till Volvo Kundrelationer är i Sverige 031-3250200
De var på utbildning idag så vi ringer dem imorgon efter 14 då de skall vara anträffbara.

Mats/Kerstin
Användarvisningsbild
av Funk
Eller så har dom skött perfekt o rullat lite , ingen som säger att det är taxibilar.
Ja tycker det är pinsamt löjligt att en så pas sny bil o motor ska haverera
Läser nu noggrannare och ser att jag hade fel angående just taxibilar..
Men 15 väntande på dieselmotorer tycker jag nog ändå inte är så anmärkningsvärt på det hela taget... Men det lär ju i alla fall vara bilar som av olika anledningar faller utanför garantiramarna..

Men som sagt, allt kan paja, närsomhelst, om man har otur..
Även om det inte är vanligt, så händer det vid relativt låga miltal ibland.

/Thomas
Användarvisningsbild
av motorart
Vi har nu fått kontakt med Volvo kundrelationer som kommer att ta kontakt med motsvarande kontakt på Bilia Stockholm. De har lovat att återkomma på måndag ang hur vi ska gå vidare.
Dock fick vi en insikt i att är det så att det beror på att fel olja kan det uppstå lagringar i motorn och det kommer att synas. Jättebra tycker vi att äntligen att vi fått respons för att man måste se efter först innan man tycker och tror och bara slår ifrån sig att detta är enbart kundens fel.

Självklart är att har vi gjort fel och får en förklaring så får vi stå för kostnaden. Lika självklart tycker vi att det skall vara för Volvo att kunna stå för sitt åttagande om det visar sig att det är ett fel från dem.

Vi har nu fått en bra kommunikation med Volvo och hoppas att detta fortgår tills allt är utrett.

Hälsningar
Mats/Kerstin
Användarvisningsbild
av Funk
Bra att veta då att oilsludge (förtjockning och klumpbildning) även kan uppstå med den olja Volvo/Bilia fyller/fyllt på, så det går inte helt enkelt att skylla på "ickeauktoriserad serviceställe"...

/Thomas
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]