Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
andersuw skrev:Vari består tolkningsproblemet? Budskapet är ju rätt tydligt förutsatt att Volvo indikerar vad de anser vara en olja med högre kvalitet än den föreskrivna. Är det där skon klämmer eller vad?
Ja vad är en olja av bättre kvalitet? Är A3/B4 bättre kvalitet då? Är C3, som är en A3/B4-olja anpassad för partikelfilter, bättre kvalitet?

Volvo ger väldigt mycket tolkningsutrymme.

Jag kommer hädanefter köra med Castrol EDGE Ti FST C3 0w-30 i min D5a.
1418 :- från dackonline.
Beställde 3 st oljefilter från mister-auto.se av märket BOSCH. 85 :-/ st.

Totalt alltså 1702 :- för 3st oljebyten.
av Alexas
När vi ändå har pratat lite om olika klassningar. Hur många tror ni har koll på det när de köper olja? Min spontana känsla är att gemeneman är fullt fokuserad på rätt viskositet och i de flesta fall inte vet något om klassning.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Jag byte för första gången i år och klassningen var ny för mig när jag skulle läsa på lite innan köp. Men jag tror dom flesta läser på innan köp som jag gjorde.
av valln
Frågan gäller bensinturbo.
Vad tror ni om mobil 1 peak life 5w50 till 2.5T-04 (B5254T2 - 154kW)

För och nackdelar?
Alexas skrev:Vi börjar med vad boken säger.

Klassning: A1B1 (idag A5B5) eller A3B3 / A3B4. Olja med klassning A3 för bensinmotorerna rekommenderas vid tuffa körförhållanden. Som jag skrivit tidigare i tråden är A3B4-oljan bättre på att skydda motorn än A5B5-klassad olja när oljan är varm. Anledningen är att A5B5-oljan inte upprätthåller sin oljefilm lika bra som A3B4-oljan.

Viskositet: ska du ha A3B4 olja (vilket JAG rekommenderar före den sämre A5B5-oljan) så ska du ha 0w30 eller 0w40 i viskositet.

Så. Nu till oljan du länkat. Den oljan är väldigt tjock och tanken Mobil1 har med en tjock olja som kallas för Peak Life är att den ska kompensera för en sliten motor och senarelägga dess eventuella död. Huruvida din bil behöver sånn olja eller inte kan jag inte svara på utan att veta mer om motorns kondition. Peak Life har ett HTHS-värde på 4.4. HTHS är det viktigaste värdet när det gäller hur väl oljan upprätthåller sin oljefilm när motorn är varm. 4.4 innebär att oljan är mycket bra på att hålla uppe en oljefilm och det i kombination med oljans tjocka viskositet gör den till väldigt tjock. För att jämföra så har A5B5-oljor runt 2.9 och A3B4 någonstans runt 3.8. Men då pratar vi på viskositeter som är 0w-30/0w-40. Så, A3B4-olja är således väldigt bra på att bilda en oljefilm och det i kombination med "normal" viskositet gör den idealisk till de absolut flesta motorerna.

Om inte motorn är väldigt sliten så skulle jag kört på en A3B4-klassad olja och 0w-30/0w-40 beroende på hur bilen ska köras. Mobil1 New Life är väldigt prisvärd!

Menar du med andra ord att det inte är något direkt fel att köra med min olja?

Motorn drar 1,5 liter på 1000 mil.
Ceska skrev:Instruktionsboken som gäller för mig och där står allt ordagrant skriver och jag litar mer på vetensksplig ingenjörs konst än "nisses" påstående
Bra tänkt.

Att öht ha en uppfattning om att en olja är "tjock" eller "ger ett bättre skydd" baserat på vad man läser på internet är tramsigt. Om Volvo har rekommenderat en A5/B5 så ger den givetvis ett tillräckligt "motorskydd" i form av oljefilm givet de påfrestningar som motorns delar utsätts för. Det spelar liksom ingen roll om en annan olja teoretiskt ger en hållbarare film om man inte behöver en hållbarare film.

Om exakt samma motor föreslås en annan olja på en annan marknad så är de ju rimligt att även den funkar, men att det skulle vara "bättre" blir bara tyckande och hittepå. En motortillverkare släpper givetvis inte ut en motor+olja i produktion om oljefilmen inte alltid funkar. Det är oerhört grundläggande. SKULLE oljan inte vara tillräcklig på det området skulle du se rasade volvo-femmor i parti och minut längs vägarna, och bevisligen är så inte fallet.
av Alexas
Ja jag får väll "krypa till korset" och medge att jag bytte oljan. Inte för att jag inte fortfarande tror att den funkar men alla ni nej-sägare skrämmde mig med er hårda retorik... :D

Jag kör på den som Volvo rekommenderar i EU/USA. A5B5 0w-30
Bild

Se det från den ljusa sidan. Nu fick du lite extra tvätt av motorn med ett kort bytesintervall :-)

Men det står ju faktiskt A1/B1 för alla motorer i USA om man läser i VIDA. Om jag nu inte är kass på att läsa. Dock anges bytesintervallet till 1200 mil då vilket låter jobbigt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]