Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fundering 1: Finns det nån bränsletrycksgivare eller liknande som fallerar :???: ? Styrsystemet kanske detekterar ett för högt tryck och slår av pumpen. Efter en stund så ger givaren ett ok-värde och släpper på strömmen igen...?

Fundering 2: Bränsletrycket verkar vara för högt. När jag mätte trycket med mätaren från Biltema så hamnade den utanför skalan. Biltemas slutar vid 7 bar, jag extrapolerade mitt tryck till 9. Har inget som helst förtroende för hur korrekt den mäter men den kanske råkar visa rätt. Kan det vara så att om trycket blir för högt så slår motorstyrningen av pumpen? Jag ska prova att lufta systemet direkt efter att den stannat och kolla! Startar den direkt utan väntetid så kan det ju vara en pusselbit.

Fundering 3: Tanken har ju två nivågivare, en på varje sida. Om nån av dem visar fel, kan pumpen då slå av som nån sorts säkerhetsåtgärd?

@ingesjo: Har ryckt i synliga sladdar, ruckat på relän och knackat på CEM:en etc men det går inte att forcera fram ett stopp. Det där med att det alltid tar en viss liten stund innan allt funkar igen är, i min värld, nåt relaterat till 1) ett tryck som blir för högt/lågt och som sedan jämnar ut sig under en stund, 2) nåt blir för varmt och en termosäkring/termistor löser ut under en stund, 3) nån elektrokomponent, t.ex kondensator som laddar ur/överladdar och behöver en stunds återhämtning...

@rid54: Efter att jag bytte pump igår verkar det faktiskt som strömkabeln till pumpen går in i vänster lucka och löper längs med bränsleslangen som går till pumpen under höger lucka. Trodde först jag mätte på fel kablar när pumpen inte fanns under vänster lucka. Jag mätte direkt på de två tjockare kablarna. Kollade att den svarta var kopplad till jord genom att mäta resistans via startkabeln till motorblocket. Under stoppen så provade jag att mata pumpen direkt från externt bilbatteri. Det märkliga var att det då inte gick nån ström alls genom pumpen (körde genom multimetern). När motorn var igång så kunde man också parallellt mata via externa batteriet. Bör nog kolla detta igen. För att detta ska vara tekniskt möjligt så måste det ju sitta nåt relä eller nån säkring mellan...

//Cruzze
Hej,

Du har alldeles för högt tryck om det ligger på 9bar. Ca:380kpa =3.8bar är normalt.
Du borde ha ett system med tryckregulator och returledning. Har du kontrollerat så den inte är blockerad eller liknande?
Om du har motorkoden kan jag kolla lite närmare på vad du har för systemet.
@Cartech: Tack för info om tryck. Har letat efter en siffra men inte hittat! Motorkoden är B5244S2. Själva tryckregulatorn och returslangen sitter på själva pumpenheten. Regulatorn sitter precis ovanför pumpen och returledningen går sedan över till andra sidan av tanken i nån sorts loop och tillbaks till en pip som sitter över koppen. När jag bytte till den nya (egentligen jättebegagnade) pumpen så fick jag också en ny regulator. Däremot använde jag de gamla slangarna för retur och loop. Borde ju faktiskt kolla att det går att blåsa i dem :oops: Hittar ingen tryckgivare som ska sitta på "fuel railen".
Angående trycket borde kolla med en mer pålitlig mätare. Funktionen kändes så där, på en skala.

//Cruzze
Har gjort en hel del felsökning:

1. Kollade bränsletrycket med en riktig tryckmätare och trycket låg exakt på 3.8 bar, med lite darr på nålen, så falsklarm.

2. Returledningen var inte igensatt. Det gick att blåsa åt båda hållen.

3. Förlängde ut kablarna till pumprelät och mätte. Relät fungerar precis som det ska hela tiden. Fortsätter att vara sluten när motorn dör. Spänningsmatningen (mellan pinne 3 och jord) från relät ligger runt 13.7 V. Precis sekunden innan motorn börjar stanna hoppar den upp till 14.7 (=batteriets grundspänning), men ligger sedan kvar på 13.7 V tills tändning slås av.

4. Mätte på pumpens matningskabel under vänster baksäte. Här låg spänningen på 13.4 V. Ett spänningsfall på 0.3 V är väl ok. Även här så ökade spänningen någon volt precis innan pumpen stannar. Motorn går som sagt ett par sekunder till p.g.a bränsletrycket. Som fallet var med relät så låg spänningen kvar på 13.4 V tills tändning slås av. Pumpen, eller rättare sagt dess matningskabel får alltså spänning men den går inte... :???:

Tänkte förstås på nåt överspänningsskydd i pumpen men min gamla pump gick att köra vid ännu högre spänning hur länge som helst och stannade inte.
Blir inte klok på detta... Det är alltså nånting som bryter kretsen mellan pumpens matningskabel och pumpen under typ 30 sekunder...???????

Det enda jag kan komma på är följande: Bensintanken består ju i princip av två delar. Returledningen från pumpen (som sitter i den högra delen) hjälper ju till att suga över bensin från den vänstra delen till pumpens "fyllkopp" på högersidan. Kan det vara så att när den vänstra delen töms så påverkas nånting mekaniskt p.g.a att nivån sjunker som bryter kretsen till pumpen? När sedan pumpen är av så rinner bensin sakta tillbaks till den vänstra delen och kretsen sluts igen? Båda tankdelarna har ju egna flottörer. Kan de bryta kretsar??? Långskott?...Javisst!

//Cruzze
av rid54
Det låter som pumpen slutar ta ström (spänningen stiger till > 14 V) och sedan stannar motorn (spänningen sjunker till c:a 13 V när generatorn stannar). Varför bryts pumpen bort? Det är väl frågan då...
1. Hur ser pumpens minusanslutning ut (dvs kan det finnas en glappkontakt)?
2. Kan pumpmotorn ha en termobrytkontakt eller motsvarande inuti? OM den får jobba för mycket (pga nånting), så blir den övervarm och slår ifrån. Sådana liknande motorskydd finns/fanns ju på strålkastartorkare (PTC-motstånd) så inte motorerna skulle brännas när torkarna frusit fast. "Överspänningsskydd" tror jag inte finns som sådant, men skydd mot överbelastning genom tempkontroll kan ju finnas.
Har hittat felet :D !!! Det var glapp i anslutningarna till matningskablarna som går igenom den vänstra plattan för nivågivaren! Det visade sig vara (+)-kabeln som glappar. När motorn höll på att dö så kopplade jag spänning direkt via en parallellkopplad kabel som gick förbi nivågivaren och motorn gick som vanligt igen! Har nu parallellkopplat båda kablarna ut genom locket och satt dem direkt vid anslutningspunkterna. En tillfällig fix. Behöver byta ut hela vänstra nivågivaren för att permanenta

Tydligen är det så att när soppanivån sänks i vänstra tankhalvan så sjunker också kablarna och öppnar glappet! När pumpen sedan inte går så flyter bensinen sakta tillbaks, ledningarna åker upp igen och tätar glappet. Därav tidsfördröjningen. Ganska osannolikt hur det har manifesterat sig. Bilen har stannat med jämna mellanrum men alltid startat efter nån halvminut! Som en klocka. Tänk att en sån skitgrej kan göra så stora hål i plånboken... Jag har i alla fall lärt mig en hel del om bilen, minst sagt! Tack alla för all support och stöd (W)

//Cruzze
Senast redigerad av 1 cruzze, redigerad totalt 0 gånger.
cruzze skrev:Har hittat felet :D !!! Det var glapp i anslutningarna till matningskablarna som går igenom den vänstra plattan för nivågivaren! Det visade sig vara (+)-kabeln som glappar. När motorn höll på att dö så kopplade jag spänning direkt via en parallellkopplad kabel som gick förbi nivågivaren och motorn gick som vanligt igen! Har nu parallellkopplat båda kablarna ut genom locket och satt dem direkt vid anslutningspunkterna. En tillfällig fix. Behöver byta ut hela vänstra nivågivaren för att permanenta

Tydligen är det så att när soppanivån sänks i vänstra tankhalvan så sjunker också kablarna och öppnar glappet! När pumpen sedan inte går så flyter bensinen sakta tillbaks, ledningarna åker upp och igen och tätar glappet. Därav tidsfördröjningen. Ganska osannolikt hur det har manifesterat sig. Bilen har stannat med jämna mellanrum men alltid startat efter nån halvminut! Tänk att en sån skitgrej kan göra så stora hål i plånboken... Jag har i alla fall lärt mig en hel del om bilen, minst sagt! Tack alla för all support och stöd (W)

//Cruzze
Utrolig godt og høre grattis grattis :) :-)-) (RO) Da blir alt så mye bedre!! :) Må si jeg er meget imponert over dette forumet med så mange guruer her ute!! :) :mrgreen:
Nu blev jag riktigt riktigt glad att det löste sig på ett som du säger "oväntat" fel.
Jag beundrar din oerhörda energi som du lagt i detta. Om man skall försöka se det positiva i det är
att troligen många av oss Volvoiter också lärt oss en del, bl.annat tålamod o envishet lönar sig.
Alternativet om du inte fortsatt hade varit "skroten" alternativt Volvoverkstad o 30 k i verkstadsräkning....troligen.
Jag är djuuupt imponerad av dig Cruzze.
Du har fria avläsningar av mig närhelst du vill i resten av mitt liv------- :P :P :P :P
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Är ingen ström kopplat till den, den &ar[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Och klart du kan och ska använda dieselvä[…]

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]