Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
johnnype skrev:Haha, neej det kan du inte.

Han citerar mycket korrekt att man kan ändra till "med utfyllnadsnollor eller inga utfyllnadsnollor.". Med detta menas alltså om inledande 0'or ska visas.. förutsatt att bilen inte gått så långt att första siffran är en 1,2,3 eller 4'a rent av :)

Men jag kan nolla samtliga DIM'ar med hjälp av ett special program jag skrivit och valfri DiCE :D

Aaah då var de bara jag som var trög o fattade fel :-p
Låter som ett bra program du har där :-p
Användarvisningsbild
av wissel
Nu var Sirenen bytt på min bil. Tog bort batteriet och
kör nu som tänkt utan Batteri i sirenen.
Larmade på/av 5 ggr i rask takt och allt fungerade direkt.
Larmservicemeddelandet försvann och inga falsklarm mera, än så länge (2 dygn). Peppar peppar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Intressant detta! Det finns mycket skrivet kring detta problem. Nu har min V70 också börjat med att larma, då och då, obefogat. Speciellt ofta sker detta när den står i garaget och då sätter larmet igång efter 10 minuter. Men ibland drar den igång att larma bara ett par minuter efter att man har låst den ute på en parkering.

Kan man säga att larmsirenen är sönder om den tjuter? Eller är det värt att försöka få bort backupbatteriet? Jag misstänker också att startbatteriet börjar sjunga på sista versen (aldrig bytt)...
Användarvisningsbild
av wissel
Enligt min mening så borde Backup batteriet tas bort efter ca 8 år på samtliga volvosar, på normal service.
Så ta du bort batteriet och få ett larm som funkar resten av bilens livslängd.
Ditt startbatteri bör du också byta då Volvobilarna
är hyperkänsliga för dåliga startbatterier.
Du riskerar en mängd olika fenomen om du åker med ett dåligt batteri.
Användarvisningsbild
av Allinug
Startbatteriet ska definitivt bytas ut, jag hade inte insett att det var så fantastiskt gammalt och ändå fungerar.

Är det lämpligt att kolla upp detta med om larmsirenen är OK, när startbatteriet ändå är ute ur bilen för att bytas?
Eller finns det någon risk för att det blir en massa felkoder som inte går att få bort i samband med detta?

Byte efter 8 år, hmm, då kan det vara kört för min larmsiren... Den är ju lite äldre än så.
av andersuw
Vet inte hur det skulle hjälpa dig att försöka kolla upp larmsirenen att startbatteriet är ute ur bilen. Enda sättet att avgöra hur sirenen och dess batteri mår är mig veterligen att läsa felkoder eller att öppna (såga upp) sirenen och titta efter. Möjligen finns det något sätt att avgöra sirenbatteriets kondition genom att mäta vid, snarare än inuti, sirenen men hur det förhåller sig med detta vet jag inte säkert.

Sedan är det åtminstone möjligt för sirenbatteriet att leva längre än åtta år. Min V70 T5 -02 är 14 år nu och har ännu inte drabbats av detta problem. Jag kan förstås inte säkert veta om batteriet byttes under bilens första fem och halvt år eftersom jag inte ägde den då. Men det verkar ju knappast sannolikt.
Användarvisningsbild
av Allinug
Det jag tänkte på var att det verkar vara viktigt att lossa minuskabeln på startbatteriet för att undvika att få felkoder. Så om hela startbatteriet är ute ur bilen så borde det vara lugnt att kolla in larmsirenen i höger framskärm? Eller kommer jag att få felkoder om inte startbatteriet sitter i alls?
av andersuw
Allinug skrev:Det jag tänkte på var att det verkar vara viktigt att lossa minuskabeln på startbatteriet för att undvika att få felkoder. Så om hela startbatteriet är ute ur bilen så borde det vara lugnt att kolla in larmsirenen i höger framskärm? Eller kommer jag att få felkoder om inte startbatteriet sitter i alls?
Du har i huvudsak fattat rätt. Om du kopplar ur startbatteriet först blir det aldrig några felkoder för att du sedan kopplar ur någon enskild enhet, vare sig det är sirenen eller något annat. Om däremot startbatteriet är inkopplat kan du i vissa fall få felkoder vid bortkoppling av en enskild enhet även om nyckeln inte sitter i tändlåset.

Se bara till att vänta minst fem minuter efter att du tagit nyckeln ur tändlåset innan du kopplar bort startbatteriet. Detta är för att alla datorer i bilen skall ges möjlighet att stänga ner sig i god ordning först.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Vad har du för bilmodell samt årsmodell[…]

Om moderator så önskar kan han/hon rade[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Tog loss plåtlocket och tittade ner i h&arin[…]

Hej! Mitt första inlägg här, hoppa[…]