Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
Lycka till och berätta gärna hur det går, nu har vi kapat den här stackars tråden rejält. Nästan så vi skulle göra en egen hemmarmeckar ac tråd. Vore ju perfekt om vi kunde få xxargs som hovskribent där :)
av m2c
Igår kom min beställning av r134a från eurorefrigerant. Så de levererar till privatpersoner utan problem, fyllde upp Jeepen utan läckstoppare. Har sprayat såpa överallt där jag kom åt och hör inget pysande heller. Det är en 93a så med lite tur så är det en liten läcka.

Nu kyller den skönt iaf :)

ps. Se upp med att fylla ett helt tomt system, då kan fukt ha kommit in och man måste vakumsuga å byta torkfilter.

Såg förresten några väldigt billiga universaltorkfilter på ebay, vad tror du om dem xxargs eller nån annan för den delen.
Användarvisningsbild
av Gorlun
Hmm... :(
Nu spökar acn mer än innan...

Kopplar på tryckmätaren på lågtryckssidan (motorn avstängd) och den visar ca 60 psi. (varm motor, ca 22 grader utomhustemp)
Startar motorn med ecc insälld på auto och max kyla.
Kompressorn och kylarfläkten går igång och tjocka röret på torpedväggen blir iskallt. :)
Trycket sjunker sakta, sakta till ca 35 psi innan kompressorn slår ifrån och börjar sedan gå i korta intervaller (50-30 psi) samtidigt som kylarfläkten minskar i hastighet.
Samtidigt blir tjocka röret vid torpedväggen varmare igen. Känns ingen skillnad om kompressorn går eller inte. Det är och förblir ljummet :(
Har jag fyllt på för mycket köldmedie? Fyllde ju en burk från envirosafe (168g) för jag tyckte den kylde dåligt (9-11 grader)

Något tips på vad jag ska göra?
av xxargs
Är det en expansionsventilsystem (tjocka röret går hela vägen till kompressorn utan några 'burkar' på vägen) eller är det orificer i bilen (orificer = tjocka röret går ut till en 'burk' - receiver - innan den går vidare till kompressorn) ?

Vad händer om du kör på halv fläktfart - blir det kallare då ??

Verkar ventilationen sakta avta efter en stund även om fläkten arbetar med samma varvtal?

Vad hade du för motorvarvtal

I sistnämda fallet med orificer bör det vara kallt på tjocka röret hela tiden om det inte är väldigt varm luft och AC:s hela kylkapacitet förbrukas medans en system med expansionsventil kan få varm utlopp när kompressorn slår av och på i perioder vid dellast. i mina ögon verkar den bete sig ganska normalt faktiskt.

(Sökte på S80 och torkfilter och av utseendet att döma så verkar det vara en expansionsventilsystem och då är det normalt att tjocka röret blir varmt vid dellast vilket det är om luften bara är 22 grader varmt - bil-AC är dimmesionerade för kanske över 30 graders insugninsluft och då är belastningen typ 4 gånger högre )

8-10 grader är ganska normal 'kyld' temperatur - tex. VAG-koncernen siktar på 8 grader på luften efter evaporatorn medans är lufttemperaturen nere på enstaka grader så är risken stor att du får frysning på evaporatorn och ventilationen slutar efter ett tag pga. att dess lameller blir fyllda av frost.

---

30 PSI motsvarar ca +1 - +2 grader C för R134a och mycket kallare än så skall det inte bli i evaporatorn för att undvika frost - luften blir dock inte så kall då den inte hinner kylas ända ned i den snabba passagen genom evaporatorns flänsar vid full fläkt utan förblir några grader högre i temperatur - temperaturen går förmodligen ner några grader om du drar av ventilationsfläktens fart en bit.

att kompressorn börja slå av och på beror på att luften är tillräckligt kall efter evaporatorn och bara en del av kompressorns kapacitet används och därför måste stoppas för att kylsystemet inte skall bli för kall. 22 grader C är 'inget' i sammanhang utan den riktiga testet är när det är 30 grader och högre i omgivningen.

om du vill ha det kallare (och ta risken att det fryser i evaporatorn) så hjäper det inte att fylla på mera utan du måste lura styrsystemet att låta kompressorn gå i längre perioder tex. genom att seriekoppla termistorn under instrumentbrädan som sticker in mot evporatorn med ett seriemotstånd och den vägen lurar systemet att evaporatorn är varmare och därför låter kompressorn gå lite längre perioder.
av m2c
Gorum, liknande detta blev det när jag fyllde för mycket. Först kyler det, sen så slår det in varmluft istället.
Testa köra acn när det är lite kallare ute och se om den funkar som den ska då.
Så där - nu har jag fått manometrar samt R134a :D Har dock ett par frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med innan jag går igång.

Jag har ingen vakuum pump, så därför finns väl risken att det kommer luft/fukt med in när man vill fylla på? Slangarna är ju fulla av det...
Finns det en "best practise" inom detta - alltså i vilken ordningsföljd man öppnar/stänger dom olika ventilerna, eller har det inte någon större praktisk betydning för gör det självaren?

Finns det också några regler för hur flaskan skall hållas/hanteras? Såg en kommentar på en YouTube film där en kommenterade att man absolut inte får vända flaskan upp å ner då flytande kylmedel då kan komma in från lågtryckssidan - vilket visst inte skulle vara så nyttigt...?

Så - någon som kan svara på dessa frågor?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]

Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.