Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
volvofantast skrev:det blev bra efter bytet av brommskivor :lol:
Återigen kan vi konstatera att Skruvat är klart bättre än Biltema :D .
Eller snarare att en ny skiva är bättre än en sliten...
Sitter en komplett uppsättning nya bromsar på min v70 ltt och den bromsar som en gud.
Var har jag inhandlat mina bromsar då??? jo på biltema naturligtvis:D
Tyckte jag att det var skitgrejer så hade jag skrivit det och inkörning nä skulle inte tro det frun kör den bilen för det mesta och det är med blyfot. Hon tycker att den är slö men behändig då det är en automat, påstår att diseln är rappare (175hkr manuell MY10) antar att det beror på lådan.
Vojje skrev:
volvofantast skrev:det blev bra efter bytet av brommskivor :lol:
Återigen kan vi konstatera att Skruvat är klart bättre än Biltema :D .
Särskilt som Skruvat just idag har 20 % rabatt på hela sortimentet och dessutom fri frakt på alla försändelser.
Nu blev det allt lite skruvat va :lol:
Lånar denna tråd lite då jag har samma "problem".

skillnaden mot trådskaparen är att jag bytte mer än bara belägg. jag bytte både skivor och belägg runt om och bromsslangar fram. hade av alla samtliga ok och smörjde upp o gjorde iordning. plockade ihop allt igen och luftade på alla 4 ok och justerade sedan in handbromsen lite. tog en testrunda men tycker då att bromsen tar väldigt långt ner. tar kraftigt när den väl tar men långt ner. dagen efter så plockade jag åter av hjulen o luftade ännu en gång kom ut några få luftbubblor på båda bak. annars fullt "sprut". så nuy tror jag iaf att det inte ska vara någon luft i systemet. givetvis haft koll på oljebehållaren så de inte trycks in ny luft om nu någon skulle fråga om detta.

kan det vara så enkelt att beläggen ska slitas in lite innan pedalen tar högre upp?
Har också nyss bytt bromsar.. samtliga skivor, belägg och ok.

Upplever att bromsen tar väldigt långt ned nu men ganska tvärt när det väl tar...
Hur långt behöver man köra/bromsa för att allt ska slita in sig om det nu är det det hänger på??

Mvh
Vojje skrev:Är det så att bromsarna tar väldigt långt ner efter att ha bytt belägg, skivor och ok måste ni lufta bättre.
Har man gått så långa att man öppnat systemet. Dvs byte av ok o slangar/rör. Lufta inte utan byt all vätska direkt så har ni toppbromsar o ni vet att systemet är rent från luft o även vatten som bromsvätskan binder. Ingen större kostnad att byta lite o allt o abretet är det samma om man inte använder tjejens högerfot till handpump :D
Hockenheim skrev:Luftade fyra ggr per ok och det kom en massa vätska...
Har hur som helst tänkt att byta all bromsvätska, hur går jag enklast tillväga och hur mkt tappar jag ur varje ok ca ?

Mvh
Jag pumpar med pedalen o kör till det kommer färsk vätska ur nippeln. Använder mig av 2 liter vätska. Det är på tok för mkt men då vet jag att allt gammalt är ute.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]