Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

12,13v ditt batteri är slut börja med att byta de ska va minst 13v men den laddar som den skall så generatorn kan du skriva av
hollan skrev:12,13v ditt batteri är slut börja med att byta de ska va minst 13v men den laddar som den skall så generatorn kan du skriva av
Jag är inte så kunnig på elektronik, men jag fattar inte hur ett 12 volts batteri ska kunna ge minst 13 volt när bilen inte är igång. oldtimersmc säger 12 volt. Vore bra om du kan förklara det för mig.
batterier är inte riktigt 12v längre din bil skall ha en batterispänning på ett normalladdat batteri inkopplat i bilen och tändning avstängd 12,5-12,7v är det fulladdat och urkopplat skall det ligga över 13v
hollan skrev:batterier är inte riktigt 12v längre din bil skall ha en batterispänning på ett normalladdat batteri inkopplat i bilen och tändning avstängd 12,5-12,7v är det fulladdat och urkopplat skall det ligga över 13v
Tror du att batteriet är hela orsaken till problemet? Och kan man ladda upp det?
Arnold skrev:
Provocative skrev:Ett tips som jag gjorde när tändspolen hade lagt av.
Jag fick inte en felkod alls i läge två. Då blev jag sur o tvär som bara jag kan bli. Så jag startade motorn och varvade till 2000rpm samtidigt som jag läste felkoder. Då som först visade den att den misstände på 4:ans cylinder. Stängde av och läste igen på tvåans läge. Inte en enda felkod. Lite skumt då den ska lagra koder. Efter att plockat om tändstift och spole till andra cylindrar och läst av på 2000rom igen så var det solklart tändsole o sedan dess går den bra.
Riskerar man inte att förstöra kodläsaren om man avläser när motorn är igång?
Vettefan. Jag har biltemas så skulle det hända får jag köpa en ny.
kan vara men eftersom du inte har några som helst felkoder på motorn och ditt batteri inte är friskt åk in och få batteriet testat om du inte själv har en syravikts mätare alt byt batteriet för även om det inte är det som orskar problemet så lär du få problem inom en snar framtid men jag hävdar fortfarande att du borde ha felkoder på ecm du får nog åka in till volvo så de får felkoderna ordentligt utlästa och uppdatera mjukvaran
hollan skrev:kan vara men eftersom du inte har några som helst felkoder på motorn och ditt batteri inte är friskt åk in och få batteriet testat om du inte själv har en syravikts mätare alt byt batteriet för även om det inte är det som orskar problemet så lär du få problem inom en snar framtid men jag hävdar fortfarande att du borde ha felkoder på ecm du får nog åka in till volvo så de får felkoderna ordentligt utlästa och uppdatera mjukvaran
Så det går inte att ladda batteriet då?

Och om jag byter batteri ska det vara 62, 72 eller 80Ah?
! kodläsaren tar INTE stryk av att du har den i under gång (jag har gjort det många gånger) och att ditt batteri skulle orsaka för Hög spänning har då inte jag varit med om men det kanse andra har tillåt mig tvivla du har inte ett bra batteri men det är inte trasigt ex död cell
Låt ljuset stå på i 15 min testa om du kan starta kan du det så funkar batteriet du får full laddning dvs generatorn gör det som krävs även under belsatning= Gott
Problemen finns på annat håll.
Angående ampertimmar så kan man säga att det motsvarar hur mycket "bensin du har i batteritanken" ju mer desto bättre, dvs du kan stå och mala längre med startmotorn i vinter med fler amp/h
Sen så är det bra om batteriet ger en hög start ström. Jag håller på med bl MC och om du har en högkomp motor så kräv det att batteriet kan leverera många ampere just i startögonblicket.
Men som sagt jag betvivlar att du har batteriproblem OM det vore så varför går inte bilen bra när den har startat för då så har du ju minst 14V i elsystemet!!!= knappast troligt...
Däremot så kan laddreläet få spel i bland.
Tanka mjukvara är ett standard tipps som man får från volvo anstälda uppenbarligen så hårdnar den gamla mjukvaran efter några år, möjligt men jag tror inte att det är det heller...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
oldtimersmc skrev:! kodläsaren tar INTE stryk av att du har den i under gång (jag har gjort det många gånger) och att ditt batteri skulle orsaka för Hög spänning har då inte jag varit med om men det kanse andra har tillåt mig tvivla du har inte ett bra batteri men det är inte trasigt ex död cell
Låt ljuset stå på i 15 min testa om du kan starta kan du det så funkar batteriet du får full laddning dvs generatorn gör det som krävs även under belsatning= Gott
Teorin var ju först att generatorn levererade för hög spänning. Och det kan den göra om ladningsregulatorn är paj. Men detta är avskrivet. Batteriet är inte sönder med det ger tydligen för lite spänning (12,13 volt). Har kollat runt på nätet och det stämmer som hollan säger att batteriet ska lämna 13 volt (helst lite över) när motorn inte är igång. Det fjuttiga tiondelarna har tydligen stor betydelse. Men visst kan man kolla som du skriver. Jag ska prova med att läsa av felkoderna när motorn går.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]