Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Sök på Svenska bil på SAAB-forumet så får ni se. Många av oss som är lite mer bilkunniga ser att man kanske inte blir bedragen i lagens mening men lite smått lurade ibland. Saker som man vet tar kort tid att byta osv handskas helt annorlunda av en verkstad. De få gånger jag är på märkesverkstad får de "order" av mig vad de ska göra och inte. Uppstår komplikationer skall jag som kund underrättas.

Många vanliga Svenssons, ursäkta uttrycket lämnar in bilen och sväljer allt på räkningen. Sedan finns det många bra märkesverkstäder både för Volvo och andra märken. Det är också svårt att få rätt mot en verkstad som gjort fel för vi som kund har svårt att hävda vad som är sönder osv. Jag anser att det är svinpriser för vanliga servicear. Kostar tusentals kronor för 2h arbete. (Nu räknar jag bort kamremsbyte).
Användarvisningsbild
av Bosa
Å andra sidan så finns det en massa förståsigpåare bland verkstadskunderna också som kan vara helt ute och cykla vad gäller diagnosen, om verkstaden i ett sånt fall skulle byta det som kunden har kommit fram till blir det väl ett jäkla liv för det istället. Däremot så finns det ju verkstäder som faktiskt tar till sig det som jag som kund har sagt och har det i åtanke.

Var ska man dra gränsen för när en kunds kunskap är att lita på och inte?
av inkognito
En kompis lämnade in sin bil på volvo för byte av kamrem/ vattenpumpsbyte och byte blockvärmare. Bilen var en renault, men jobbet görs på volvo. När det var klart hade de debiterat kylarvätskan 2 ggr, så han frågade varför, då sa de att de bytt vattenpump o kamrem förs, sen fyllt upp bilen, tappat ur den igen, och bytt blockvärmaren, och därför hällt i glykol en gång till. Då vart han förbannad och sa, hade det vart en kärring, eller en gamling kanske ni kunnat lura dom, men jag går inte på det, så djävla dum kan man väl inte vara och tro att kunden går på vad som helst, och om mekaren gjorde så som de sa, så måste ju han vara urbota dum.
av Tartryffel
Omek skrev:
inkognito skrev:En kompis lämnade in sin bil på volvo för byte av kamrem/ vattenpumpsbyte och byte blockvärmare. Bilen var en renault, men jobbet görs på volvo. När det var klart hade de debiterat kylarvätskan 2 ggr, så han frågade varför, då sa de att de bytt vattenpump o kamrem förs, sen fyllt upp bilen, tappat ur den igen, och bytt blockvärmaren, och därför hällt i glykol en gång till. Då vart han förbannad och sa, hade det vart en kärring, eller en gamling kanske ni kunnat lura dom, men jag går inte på det, så djävla dum kan man väl inte vara och tro att kunden går på vad som helst, och om mekaren gjorde så som de sa, så måste ju han vara urbota dum.
Tja, det skadar ju inte att byta ut kylarvätskan då och då.

Och 2 liter räcker då INTE för att byta i hela systemet....

Förklaringen kan tyckas "fyndig" (av han som sa det) men är helt tagen ur luften...

Förbannad, över vad?

Jag hade varit förbannad över att dom inte bytt allt när dom ändå höll på..

Men det är bara jag.

Förmodligen har dom "tagit" ut mer glykol än det som debiteras och sen står din vän och bråkar om något som han uppenbarligen inte förstår.

Ja, det är som det är.

Och lögner oavsett kunskapsnivå ger jag ingenting för...

"När vi ändå höll på har vi bytt i hela systemet och för det krävs det... 4 liter.. Vi är bjuder på 2 liter när du ändå bytt rem och pump.."

Så är det nog egentligen men ingen sa det.
Var får du just två liter ifrån? Det enda "två" som nämns i inlägget är att mekanikern bytte två gånger. Självklart är det helt onödigt.
Hela ditt inlägg är bara jättekonstigt. Poängen är inte att de bytte kylarvätska utan att de påstår att de gjort det två gånger.

I bästa fall är ditt inlägg baserat på missförståndet att de tagit betalt just för två liter. Vilket alltså inte påstås någonstans.
av johndoe
Ursäkta att jag lägger näsan i blöt på en lite död tråd men fråga är mest riktad till CarMan: om tutan nu skulle vara trasig, skulle inte meken se att det ligger en felkod på SWM när han kopplar upp mot vida som jag antar att han gör eftersom att det ingår i servicen när det är en service 2.0?
Användarvisningsbild
av CarMan
johndoe skrev:Ursäkta att jag lägger näsan i blöt på en lite död tråd men fråga är mest riktad till CarMan: om tutan nu skulle vara trasig, skulle inte meken se att det ligger en felkod på SWM när han kopplar upp mot vida som jag antar att han gör eftersom att det ingår i servicen när det är en service 2.0?
1 felkodsavläsning ingår inte
2 trasig tuta sätter ingen felkod
av johndoe
CarMan skrev:
johndoe skrev:Ursäkta att jag lägger näsan i blöt på en lite död tråd men fråga är mest riktad till CarMan: om tutan nu skulle vara trasig, skulle inte meken se att det ligger en felkod på SWM när han kopplar upp mot vida som jag antar att han gör eftersom att det ingår i servicen när det är en service 2.0?
1 felkodsavläsning ingår inte
2 trasig tuta sätter ingen felkod

Ok! var bara en ren fundering. Tack :)
av larsolsson
En allmän fundering som jag har haft är varför redovisas inte felkoderna när man lämnar bilen på service. 2 av 2 testade verkstäder har inte gjort det.

För något år sedan lämnade jag min bil på service hos en volvoverkstad i början på december.
1 vecka senare föll snön och då upptäckte jag att AWDn inte fungerade. Det var fel på tryckgivaren i haldexkopplingen och felkod var satt. Jag tvivlar starkt på att denna gick sönder veckan efter service. Min känsla är att den var sönder innan och man helt enkelt struntade i att redovisa detta för mig. Varför?

Eftersom inga felkoder redovisas går det inte att bevisa något. Och detta fel bekostades till viss del av Volvo. Så varför inte undersöka detta riktigt?

/ Lars
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]